دانشمندان تاثیر گیاهان و ویتامین‌های مختلفی را بر سیستم ایمنی بررسی کرده‌اند. قسمت عمده‌ای از این تحقیقات بر افراد سالخورده، کودکان یا افرادی که دچار مشکلات سیستم‌ ایمنی هستند مثل بیماران مبتلا به ایدز انجام گرفته است؛ اما اکثر این تحقیقات ناقص بوده و نیاز به تحقیقات بیشتر دارند و نمی‌توان از یافته‌های آنها استفاده کرد. آلوئه‌ورا. هنوز هیچ قرینه ای وجود ندارد که ثابت کند آلوئه‌ورا می‌تواند واکنش ایمنی بدن را تعدیل کند. ازآنجا که فرمولاسیون‌ها و ترکیبات متفاوتی در تحقیقات استفاده شده‌ است، مقایسه نتایج آنها بسیار دشوار است؛ اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آلوئه‌ورا موضعی در ترکیب با هیدروکوتیزون برای سوختگی‌ها، زخم‌ها، نیش و گزش حشرات و التهابات پوستی مفید است. تحقیقات نشان می دهد که آلوئه‌ورا بهترین انتخاب برای درمان بافت‌های سینه بعد از پرتودرمانی نیست.
غشای گون. محصول گون که از ریشه گیاه گرفته می‌شود، یک محرک سیستم ایمنی به شمار می‌رود اما کیفیت تحقیقاتی که خواص محرک ایمنی آن را نشان دهند بسیار ضعیف هستند. از این گذشته، ممکن است خطرناک باشد.
اکیناسه (Echinacea). از اکیناسه به‌خاطر توانایی که در جلوگیری یا کاهش شدت سرماخوردگی دارند، به‌عنوان یک تقویت‌کننده سیستم ایمنی یاد می‌شود. اکثر متخصصان مصرف طولانی مدت آن برای جلوگیری از سرماخوردگی را توصیه نمی‌کنند. گروهی از پزشکان دانشکده پزشکی هاروارد ادعا می‌کنند که تحقیقات انجام‌گرفته درمورد اکیناسه بسیار خوب و قوی هستند اما بعضی دیگر از پزشکان باور دارند که تاثیر آن بر سیستم ایمنی هنوز اثبات نشده است.
سیر. سیر ممکن است در مقابله با عفونت‌ها توانایی‌هایی داشته باشد. محققان در تست‌های آزمایشگاهی مشاهده کرده‌اند که سیر درمقابل باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها مبارزه می‌کند. بااینکه این کاملا مورد تایید است اما تحقیقات خوبی روی انسان‌ها در این زمینه انجام نگرفته است. در یک تحقیق که در سال ۲۰۰۶ انجام گرفت روی ارتباط میزان ابتلا به برخی سرطان‌ها و مصرف سیر و پیاز در جنوب اروپا بررسی شد و بین مصرف مداوم سیر و پیاز و پایین‌تر بودن خطر ابتلا به بعضی سرطان‌ها ارتباطاتی یافته شد؛ اما تا قبل از اینکه اطلاعات بیشتری در این زمینه پیدا کنیم نمی‌توان مصرف سیر را برای درمان یا جلوگیری از عفونت‌ها یا کنترل سرطان توصیه کنیم.