الزام شهرکهای صنعتی به احداث تصفیه خانه استاندارد
شهرکهای صنعتی استان البرز ملزم به احداث و راه اندازی تصفیه خانه استاندارد هستند و در غیر اینصورت، پروانه بهره برداری به آنها تعلق نمی گیرد. دکتر حسین محمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با بیان این مطلب اعلام کرد: در حال حاضر از 8 شهرک صنعتی استان فقط یکی از آنها تصفیه خانه استاندارد دارد که قرار است تا پایان سال رسما افتتاح شود.
وی افزود: استان البرزحدود ۳ دهم درصد مساحت و حدود ۴ درصد جمعیت کشور با میانگین تراکم بالای ۱۰ برابر جمعیت کشور را دارد . به علاوه، دارای حدود ۴ هزار واحد تولیدی و صنعتی است که نزدیک به ۱۰۰ درصد آن ملی و بعضا بین المللی است.
به گفته وی، براساس آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز، همین تعداد، این استان دارای واحدهای صنعتی فاقد شناسنامه و مجوز دار است که ضرورت دارد برای شناسایی و استقرار آنها در شرکهای صنعتی با اولویت اقدام کنیم.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به ضرورت توجه این واحدها به مسائل و الزامات زیست محیطی هشدار داد: واحدهایی که در طرح‌های توجیهی خود صرفا مسائل فنی و اقتصادی را رعایت می کنند و اولویت های محیط زیست را به فراموشی می سپارند، قطعا با ضرر و زیان زیاد مواجه می شوند.
وی افزود: توضیه می کنیم بحث تجهیز واحدهای تولیدی و صنعتی به فیلتراسیون و تصفیه خانه باید در طرح های توجیهی بیاید و با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم توافق کردیم که صدور پروانه بهره برداری این واحدها باید منوط به این شرایط باشد.
محمدی یادآور شد: تولید فاضلاب صنعتی در استان البرز نیز حدود ۳۰ میلیون متر مکعب است که متاسفانه ۹۷ الی ۹۸ درصد آن، وارد محیط زیست می‌شود و به اراضی کشاورزی و ... خسارت جدی وارد می کند، در حالیکه بازچرخانی آب و مصرف دوباره آن از اولویت‌های اصلی ماست.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز در پایان با اعلام حضور واحدهای زیادی از استان در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست و قرارگرفتن بیش از 6 واحد صنعتی و تولیدی در لیست واحدهای صنعت سبز سال جاری گفت: این استقبال و انتخاب برندهای بزرگ صنعتی از جمله ماموت و واحدهای صنعت سبز دیگر حاکی از توجه و پیگیری اهداف زیست محیطی در سطح استان است که با تعامل دو طرفه محیط زیست و واحدهای صنعتی انجام شده است.