صلح و دوستی، همواره سرلوحه تمام فعالیت‌های ایرانیان است
بسیار خوشوقتم که به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران دیدگاه‌های خود را در ارتباط با نمایشگاه جهانی 2015 میلان، به عنوان یکی از تاثیرگذارترین رویدادهای قرن جدید برای حل مشکل گرسنگی در دنیا با موضوع « تغذیه زمین، انرژی برای حیات» اعلام نمایم. تفکر بزرگ برگزاری نمایشگاه‌های جهانی از اویل قرن نوزدهم به ذهن اندیشمندان اروپایی رسید. این تفکر جدید توسط کشورهای دیگر دنبال شد تا اینکه اولین نمایشگاه جهانی در سال 1851 در لندن برپا گردید و طی یکصد و شصت و چهار سال، سه دوره مختلف را گذراند: دوره اول دوره ارائه صنعت بود که از سال 1851 تا سال 1938 طول کشید و طی آن صنایع پیشرفته کشورهای شرکت کننده در اینگونه نمایشگاه‌ها به نمایش در ‌آمد، در دوره دوم که از سال 1939 لغایت 1991 طول کشید، فرهنگ و دیدگاه‌های فرهنگی، حاکم بر نمایشگاه بود و در دوره سوم که از سال 1992 تاکنون ادامه یافته، «برند یا نشان ملی» هدف همه کشورهای شرکت کننده بوده است. در طی سال‌های برگزاری نمایشگاه‌های جهانی، چندین نمایشگاه، بسیار تأثیرگذار بوده‌اند که در میان آنها می‌توان به نمایشگاه‌های 1855 پاریس با موضوع صنعت برتر، نمایشگاه جهانی 1900 پاریس با موضوع «انرژی» که طی آن مشکل انرژی جهان برای یکصد سال و تا اواخر قرن بیستم حل شد و بالاخره نمایشگاه جهانی 1967 مونترال با محوریت «انسان و جهان پیرامونش» اشاره نمود.
نمایشگاه‌های جهانی همیشه برای بقا بشر و زندگی بهتر نقش‌های موثری داشته‌اند و از دغدغه‌های انسان‌ها کاسته‌اند، دغدغه آینده‌پژوهان بر این است که مردم جهان در سال‌های آینده غذای کافی و با کیفیت نداشته باشند.

ادامه از همین صفحه این نگرانی در تحقیقاتی که دانشگاه ام، آی، تی (MIT) برای باشگاه رُم انجام داده به وضوح مطرح شده است.
ارائه این تحقیقات باعث شد، مقامات تراز اول ایتالیا با دریافت میزبانی نمایشگاه جهانی میلان به موضوع راهبردی تغذیه و انرژی بپردازند و تاکنون همه تلاش‌های خود را به این امر مهم معطوف داشته‌اند.
کشور دوست، ایتالیا، به عنوان عضو موثری از جامعه جهانی همیشه در تلاش برای نجات گرسنگان جهان و یافتن راه‌حل‌های موثر در این زمینه بوده است و برگزاری اجلاس‌های متعدد بین‌المللی و انتخاب موضوع نمایشگاه جهانی موید این نظریه می‌باشد، ارتباطات تاریخی بین کشورهای ایتالیا و جمهوری اسلامی ایران باعث شده در پاره‌ای از موارد بین‌المللی، سیاستگزاری‌های دو کشور دوست شبیه به هم باشد، چرا که ایران نیز از دیرباز با معروف بودن به میهمان نوازی، ‌به گونه‌ای پیوسته در فکر ملت‌های فقیر بوده و در این رابطه در حد توان خود به آنها کمک می‌کند.
حضور ایران به عنوان یکی از از هجده اقتصاد بزرگ جهان در نمایشگاه جهانی میلان با موضوع «سفره‌جهانی، فرهنگ ایرانی» گویای این واقعیت است که طرز تفکر ایرانی بر پایه «امکانات زمین برای همه مردم دنیا» استوار است، ‌به همین دلیل است که غرفه جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه بزرگ به صورت « سفره» که نماد برکت الهی است، طراحی شده ‌است.
در سال جدید که همدلی و هم‌زبانی اساس مراوده و ارتباطات اجتماعی جامعه ایران است و توسعه صادرات غیرنفتی، حمایت از تولید داخلی، کارآفرینی و اشتغال مورد تاکید مقام معظم رهبری و رییس ارجمند جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است، یکی از راهبردهای مهم دولت جمهوری اسلامی ایران، کمک به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از مؤسسات و سازمان‌های دانش بنیانی است که در زمینه‌های فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، فن‌آوری نانو، ریزپردازنده‌ها، بیوتکنولوژی مکاترونیکس، مهندسی بیوشیمی، سلول‌های بنیادی و رباتیک فعالیت دارند. کشور ما به علت کم‌آبی که کشاورزی را تهدید می‌کند با بهره‌گیری از تکنیک‌های برتر، به سوی «کشاورزی مکانیزه مدرن» و برداشت‌های بیشتر از واحد سطح روی آورده است تا به نوبه خود امنیت غذایی را تأمین نماید. عقیده ما براین است که فراوانی غذا به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای بشری به صلح و آرامش در جهان کمک می‌کند. انسان‌هایی به تفکر والا دست می‌یابند که سیر باشند و براساس این اعتقاد که از دیدگاه‌های مشترک همه ادیان الهی سرچشمه می‌گیرد، سفره جهانی مورد توجه ویژه و احترام مااست و به سهم خود تلاش می‌کنیم این سفره همچنان پربرکت و پایدار باشد.
به همین دلیل، شعار ایران در اکسپو میلان 2015 «سفره جهانی، فرهنگ ایرانی» است که با الهام از همین شعار و با همفکری گروهی از مهندسان معماری مجرب، غرفه ما با رویکردی خلاقانه و نوآورانه ساخته شده است.
از سویی دیگر در اکسپوهای جهانی، ملت‌های مختلف با دیدگاه‌های متفاوت در زمینه‌های فرهنگی با یکدیگر به گفت‌وگو و تبادل افکار می‌پردازند که در حقیقت این فضا بهترین نماد برای گفت و گوی تمدن‌هااست.
از دیدگاه اقتصادی، نمایشگاه‌های جهانی ارتقاء دهنده تولید ناخالص ملی، درآمد سرانه، جذب گردشگر بین‌المللی و صادرات کشورها است. این‌گونه مجامع بزرگ در حقیقت توسعه کمی و کیفی صنعت، مهندسی کشاورزی، تجارت و فراصنعت را باعث می‌شوند و یکی از عوامل تعیین کننده پیشرفت فن‌آوری‌های برتر کشورها هستند.
فرصت را مغتنم شمرده و به جامعه جهانی اعلام می‌نمایم که دانش دوستی، نیک خواهی و صلح دوستی هزاران سال است که در تمدن ایرانی - اسلامی و اندیشه پاک ایرانیان پاک نهاد جایگاه منحصر به فردی دارد.
جمهوری اسلامی ایران، همانند گذشته، صلح و دوستی را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده و دست دوستی و برادری خود را به سوی همه کشورهایی که به اندیشه‌های ناب حفظ محیط زیست، تعالی انسان‌ها و تلاش و کوشش برای دستیابی به زندگی بهتر مجهز هستند دراز نموده و ضمن تقدیر از ایده‌هایی همانند نمایشگاه جهانی میلان که حدود یکصد و هفتاد کشور را با تفکری واحد و سازنده زیر یک سقف جمع کرده‌است، صمیمانه در کنار همه کشورهایی که اندیشه‌های ارزشمندی برای سعادت و زندگی بهتر آینده بشر از جمله توسعه پایدار، مسوولیت اجتماعی در قلمرو بین‌المللی، مراقبت از محیط زیست، زدودن فقر، ارتقای سلامت و تغذیه دارند، خواهد بود.‌
همه ملت‌های جهان باید تلاش کنند پس از اتمام دوره برگزاری نمایشگاه نیز این تفکر را دنبال نمایند و به فکر رفاه و بهرورزی هم نوعان خود باشند. به قول جناب سعدی شاعر بزرگ ایرانی که می‌فرمایند:

بنی آدم اعضای یک پیکرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بی‌غمی
نشاید که نامت نهند آدمی

با آرزوی موفقیت برای همه دست‌اندرکاران برگزاری این نمایشگاه جهانی، برای تمامی شرکت‌کنندگان ملیت‌های مختلف که برای ساختن جهانی به دور از فقر و ظلم و همچنین استقرار صلح که خواسته همه بشریت است می‌کوشند، آرزوی شادی و سلامتی می‌نمایم.
محمدرضا نعمت زاده
وزیر صنعت، معدن و تجارت