برخورد قهری با شکار بی‌رویه
فاطمه باباخانی در ابتدای مهر ماه 70 نفر از یگان سازمان حفاظت از محیط‌زیست برای ساماندهی شکار بی‌رویه به فریدونکنار رفتند، آنها پس از ورود به منطقه با جمعیتی روبه‌رو شدند که اجازه حضور در این منطقه را به آنها ندادند و به ناچار این گروه برای جلوگیری از هر گونه درگیری از مسیر آمده بازگشتند. اما ماجرا در همین نقطه خاتمه نیافته است؛ حال سازمان محیط زیست درصدد است با ورود نیروی انتظامی، استانداری و ماموران اطلاعات بار دیگر وارد این منطقه شود و غائله شکار بی‌رویه را بخواباند. در گفت‌وگو با سرهنگ حمیدرضا خیلدار، فرمانده یگان سازمان حفاظت محیط‌زیست از او درباره برنامه‌های این سازمان برای تخفیف شکار پرندگان مهاجر در فریدونکنار پرسیدیم. برنامه سازمان حفاظت محیط‌زیست برای کنترل شکار بی‌رویه پرندگان مهاجر در فریدونکنار چیست؟
دستور اکید ریاست سازمان بر این است که قویا با این تخلف برخورد شود؛ در همین رابطه نامه‌ای هم از سوی خانم ابتکار به استانداری مازندران زده شده است تا همکاری لازم را داشته باشند. پیرو این نامه ما جلسه‌ای را با حضور فرماندار فریدونکنار، دادستان و ‌مدیرکل امنیتی در استانداری مازندران داشتیم که در آن بحث شورای تامین مطرح شد و اینکه مرحله به مرحله با این روند برخورد شود. برنامه ما این است که شب دام‌ها و دام‌های هوایی را جمع‌آوری کنیم؛ در مرحله بعد سراغ کسانی می‌آییم که خارج از ضوابط سازمان محیط‌زیست برداشت می‌کنند. من به مدیرکل مازندران گفتم طرح ۱۰ ساله‌ای داشته باشند و از اول مهر تا پایان فروردین برخورد با دام‌های هوایی و صید غیرمجاز پرندگان را در دستور کار خود قرار دهند. همچنین ما باید سند مصوبی داشته باشیم که در استانداری، نیروی انتظامی و اداره اطلاعات دارای شناسنامه باشد. یعنی به شکلی نباشد که ما امسال برخورد کنیم و سال بعد این موضوع رها شود.
شما ریشه این شکار بی‌رویه را در چه می‌بینید؟
در دولت قبل توجهی به شکار بی‌رویه در این منطقه صورت نگرفت، این امر موجب شد تا صید بدون ضابطه و قارچ‌گونه رشد پیدا کند و حال ما برای اصلاح این روند با جمع بزرگی از افراد و صیادان سر و کار داریم؛‌ البته ما در قاطعیت برخوردمان شکی نداریم همانطور که در خاک سفید و دره فرحزاد این برخوردها انجام گرفت و در این زمینه ما مشکلی نداشتیم. بنابراین اگر طرح ما هم به تصویب شورای تامین برسد ما برخورد جدی با خاطیان خواهیم داشت. یعنی نیروی انتظامی با ۱۰۰۰ نفر یا ۵۰۰ نفر نیرو دام‌های هوایی را جمع می‌کند و این امر به تناوب از اول مهر تا فروردین انجام می‌شود. در گام نخست ما سراغ دانه درشت‌ها رفته و آنها را شناسایی و با آنها برخورد می‌کنیم؛ کسانی که به خاطر معیشت صید نمی‌کنند بلکه از این راه سودهای کلان ماهی ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان دارند.
چه حجمی پرنده در این منطقه شکار می‌شود؟
من آمار خیلی دقیقی از تعداد شکار پرندگان ندارم اما تا آن جایی که می‌دانم آمار ناراحت‌کننده و نگران‌کننده‌ای است. ولی از ابتدای پاییز فصل شکار شروع شده است و ما به شورای تامین گفته ایم این امر اگر عقب بیفتد هیچ فایده‌ای ندارد و امسال هم از دست می‌رود.
آیا طرح شما تنها شامل جمع‌آوری دام‌ها می‌شود؟
ما طرح برخورد با بازار فروش را هم داریم. چرا که معتقدیم طرح باید جامع باشد و شامل برخورد با بازار پرنده فروش‌ها،‌ طرح برخورد با دام‌های هوایی و طرح بازرسی گلوگاه استان مازندران شود. ما در گلوگاه‌های ورودی و خروجی به صورت رندوم ماشین‌ها را چک می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم پرنده‌ها به شکل قاچاق از این استان خارج شوند. زمانی که این فشارها وارد شود این حجم نیز به تبع آن کم خواهد شد. البته کار برخی از این دامگاه داران قدمت شان به ۲۰۰ سال هم می‌رسد و اجدادشان هم به این کار مشغول بوده‌اند. ما با همه مشکل نداریم اما شب دام‌ها و دام‌های هوایی همه نوع پرنده را می‌گیرند که شامل پرنده‌های نادر و حرام گوشت نیز می‌شوند افرادی که مبادرت به ایجاد این دام‌ها کنند در زمره کسانی هستند که با آنها اقدام خواهد شد. در این زمان حتی اگر ۴۰۰ نفر هم جمع شوند نمی‌توانند جلوی قانون را بگیرند و ما اجازه نمی‌دهیم ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ نفر بی‌قانونی کنند.
برخوردهایی که در مهر ماه سال جاری با ماموران سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفت بر چه مبنایی بود؟
در این تاریخ ۶۰ تا ۷۰ نفر از نیروهای یگان ما برای برخورد رفتند که ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر در مقابل آنها جمع شدند. من دستور دادم الان برخورد نکنند، چون زمانی که بخواهیم برخورد کنیم ممکن است اشکالاتی پیش بیاید. بنابراین تصمیم گرفتیم ابتدا اطلاع‌رسانی کنیم و هم سازمان‌های مردم نهاد،‌ دهیاری‌ها و خود این افراد را دعوت کرده و به آنها بگوییم از این تاریخ برخورد می‌شود. ما نمی‌خواهیم آنها را غافلگیر کنیم. در این زمان دادستانی،‌ اداره اطلاعات و نیروی انتظامی هم وارد و برخوردها آغاز می‌شود.
چقدر از توان مردم و سازمان‌های مردم نهاد بهره می‌گیرید؟
اگر مردم همکاری نکنند هیچ دولتی موفق نخواهد بود. ما باید مردم را همراه کنیم اما باید فرصت‌طلبان را از مردم جدا کنیم تا فضا به نفع حیات وحش برگردد.