لزوم رعایت مبحث دهم  آیین نامه مقررات ملی ساختمان در ساخت وساز
اسدالله باقرزاده رییس انجمن صنفی سازه‌های فولادی استان تهران مرداد ماه امسال تفاهم نامه ای مابین سازمان نظام مهندسی استان تهران و انجمن صنفی تولیدکنندگان سازه های فولادی به امضا رسید که موضوع آن اجباری شدن استفاده از اسکلت فلزی استاندارد کارخانه ای درساخت و سازاست.
انجمن صنفی تولیدکنندگان سازه های فولادی بر اساس تفاهم نامه مذکور کمیته مشترکی با سازمان نظام مهندسی تشکیل داده است و از این طریق موضوع اجرای مبحث دهم مقررات ملی ساختمان را پیگیری می‌کند که مطابق بند ۱-۴-۴-۱۰ به صراحت گفته شده است که استفاده از اسکلت استاندارد کارخانه ای در ساخت و ساز باید اجباری باشد و تولید اسکلت فلزی باید زیر نظر متخصصان فن و در محیط سر پوشیده صورت گیرد.
در این راستا انجمن صنفی تولید کنندگان سازه های فولادی استان تهران به عنوان یک خدمت ملی اقدامات مطلوبی درجهت اجرای مقررات ملی ساختمان انجام داده است که از آن جمله می‌توان به ارزیابی کیفی، صلاحیت فنی و توانمندی ظرفیتی شرکتهای عضوانجمن و بازدید اعضای سازمان نظام مهندسی از شرکتهای بزرگ تولیده کننده این صنف برای آشنایی هرچه بیشتر مهندسان و اعضای سازمان نظام مهندسی از روند تولید اسکلت استاندارد کارخانه ای اشاره کرد.
ولی بر اساس پیگیری‌هایی که تا کنون از طریق این کمیته مشترک صورت گرفته است، شهرداری تاکنون زیر بار اجرای این قانون نرفته است که این امر همکاری بیشتر ارگانهای ذی ربط این موضوع را طلب می‌کند.
موضوع استفاده از سازه های فولادی کارخانه ای باید به صورت یک الزام و ضرورت در فرهنگ ساختمان سازی شکل بگیرد و هدف ما در این زمینه هشدار به بخش ساختمان است؛ در حال حاضر 75 درصد ساخت و ساز را ساختمان های زیر پنج طبقه تشکیل می دهند که متاسفانه نسبت به کیفیت سازه های این ساختمان ها توجه نمی‌شود.
هدف ما، بهره‌برداری از ساختمانی مقاوم در برابر زلزله و افزایش امیدواری جامعه نسبت به موضوع کیفیت در سازه فولادی مقاوم در مقابل زلزلهاست. به همین منظور، این انجمن و تمامی اعضای آن دارای راهکار و پیشنهاداتی مناسب و قانونی اند که فقط با تغییر شیوه اجرایی موسوم قابل اجرا هستند. براین اساس، ابتدا در هنگام صدور مجوز ساختمانی، کارخانه های تولیدکننده سازه فولادی که همگی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند و نیز دارای مهندسین محاسب اسکلت کارخانه و طراح سازه فولادی می‌باشند، باید طراحی اولیه را توسط مهندس محاسب اسکلت کارخانه‌ای و با گزارش مهندس نقشه‌بردار براساس ابعاد و زوایای واقعی زمین انجام دهند و سپس مهندس محاسب عضو سازمان نظام مهندسی و انتخاب شده و تائید صلاحیت شده توسط این سازمان، نسبت به کنترل مجدد محاسبات و نقشه‌های تهیه شده اقدام کرده و در نهایت پس از تاییدیه‌های لازم نقشه‌های اجرایی در کارخانه تولیدکننده اسکلت فولادی و با نظارت همان مهندس طراحی و محاسب کارخانه‌ای و با همکاری مشترک با دستگاه نظارت عضو نظام مهندسی، اسکلتی با کیفیت و استاندارد به دست مالک ساختمان برسد. این روش، از مشکلات رایج در صنعت سازه فولادی از قبیل عدم تطابق مسائل اجرایی اسکلت با واقعیت ابعادی زمین و مصالح و مقاطع فولادی موجود در بازار و یا پرت مصالح ناشی از طراحی و یا دیگر اشکالات رایج که بعضا موجب اختلاف مالک ساختمان و تولیدکننده و یا طراح و دستگاه نظارت می‌گردد، جلوگیری می‌کند. همچنین با تغییر شیوه رایج کیفیت اجرا و ساخت و برپایی اسکلت فولادی به لحاظ کارخانه‌ای شدن بخصوص در موضوع جوشکاری نفوذی و کنترل ابعادی و شیوه صحیح اجرای اتصالات، باعث صرفه‌جویی در مصالح فولادی و کاهش پرت مصالح و نیز عدم ضایع شدن وقت و سرمایه مالکین و مهندسان درگیر در پروژه می‌گردد و در نهایت موجب پیشرفت چشمگیر در سطح کلان جامعه با موضوع اسکلت فلزی استاندارد و با کیفیت می‌شود.