در جست‌وجوی هیجان برای فرمول الکتریک

دنیای ماشین‌ها تغییرات بسیاری کرده است و در خودروهای امروزی از سر و صدای زیاد و دود‌های آبی و سیاه خبری نیست. شرکت‌های خودرو‌سازی در تلاشند تا با استفاده بیشتر از انرژی‌های پاک در خودروها در سرنوشت کره زمین نقش موثری ایفا کنند. اما چالشی که خودرو‌سازان با آن روبه‌رو‌ هستند جذاب بودن این خودروهای کم مصرف برقی برای مشتریانی است که با خودروهای اسپرت رانندگی کرده‌اند یا عاشق جیغ‌ها و غرش‌های اگزوزهای موتورهای غول‌پیکر هستند.

به نظر می‌رسد فناوری خودروهای برقی به اندازه‌ای پیشرفت کرده است که می‌توانند در مسابقاتی مشابه فرمول یک شرکت کنند. مسابقات فرمول یک از جمله مسابقاتی هستند که در آن خودروهای چند صد میلیون دلاری با استفاده از پیچیده‌ترین فناوری‌های روز به رقابت با هم می‌پردازند. داشتن مسابقاتی در سطح فرمول یک با نام فرمول E نشان می‌دهد تا چه حد این صنعت برقی‌سازی پیشرفت کرده است که با استفاده از پیشرانه‌های برقی به سرعت‌های بالا دسترسی به‌وجود بیاید. مسوولان سری مسابقات فرمول E در تلاشند تا با دعوت از چهره‌های شاخص در صنعت خودرو‌سازی یا مسابقات و قهرمان‌های آنان هیجان این مسابقات را افزایش دهند. این اتفاق در فصل آینده این سری مسابقات اتفاق خواهد افتاد و خودرو‌سازان زیادی درگیر این مسابقات خواهند شد. به نظر می‌رسد این مسابقات می‌توانند در تشویق خودروسازان به سمت طراحی و ساخت خودروهای برقی جدید موثر واقع شوند و البته راهی بسیار مناسب برای اثبات قابلیت‌های پیشرانه‌های برقی و باتری‌های آن است. در حال حاضر شرکت‌های زیادی در حال کار کردن روی افزایش توان باتری‌ها هستند و پیش‌بینی می‌شود در چند سال آینده باتری‌های امروز تا دو برابر افزایش کارآیی داشته باشند و این در حالی است که محصولات امروزی شرکت تسلا موتورز با یک بار شارژ می‌توانند بیش از ۴۰۰ کیلومتر را طی کنند.

در راستای افزایش هیجان مسابقات، فدراسیون جهانی اتومبیلرانی از علاقه‌مندان دعوت کرده است تا طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه خود را برای طراحی باتری‌های جدید یا موتورهای بهتر برای اعمال در سری مسابقات سال 2018 به این فدراسیون ارسال کنند. یکی از موضوعاتی که هیجان مسابقات را کاهش می‌دهد بی‌صدا بودن موتورهای برقی است چرا که در مسابقات فرمول یک صدای خاص اگزوز خودروهای تک سرنشین با لاستیک‌های پهن جذابیت خاصی برای تماشاچی‌ها و سایر افرادی که این مسابقات را تماشا می‌کنند دارد. در مسابقات فرمول E خودرو‌ها به نسبت شتاب بالایی که دارند، می‌توانند به کمک موتورهای الکتریکی خود در مدت زمان 3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسند که با توجه به اتفاق‌های اخیر و تحرکات فدراسیون جهانی اتومبیلرانی به نظر می‌رسد سرعت‌ها و شتاب‌های بهتری در انتظار این سری مسابقات است. در حال حاضر با ورشکست شدن تیم Trulli تعداد تیم‌های حاضر در این مسابقات به 9 عدد و 18 راننده رسیده که راننده دوم به‌عنوان جایگزن می‌تواند در صورت بروز مشکلی پیش‌بینی نشده برای راننده اول پشت فرمان بنشیند. خودروهای برقی در فرمول E در پیست‌هایی با طول 2 تا 4/ 3 به رقابت باهم می‌پردازند. خودروهای حاضر در این رقابت‌ها مجاز هستند فقط با قدرت 200 کیلو وات با خودرویی با نام Spark-Renault SRT_01E رانندگی کنند. استفاده از خودروی مشابه شاید یکی از عواملی باشد که هیجان این مسابقات را کاهش می‌دهد و مسوولان مسابقات باید راهی برای ایجاد رقابت در میان شرکت‌ها پیدا کنند تا از حالت نمایشی خارج شود. یکی از ویژگی‌های این خودرو این است که می‌تواند حداکثر با سرعت 225 کیلومتر در ساعت حرکت کند و برنده مسابقات توسط رسانه‌های اجتماعی و طرفداران تیم‌ها انتخاب می‌شود. بازنگری در نحوه اجرای مسابقات نیز می‌تواند در جهت افزایش هیجان رقابت‌ها عمل کند. آنچه تا پیش از این اهمیت داشته است ترویج و اثبات قابلیت‌های موتورهای برقی و همچنین مبارزه با آلودگی‌های محیط زیستی است. از این جهت با مشارکت مردم نتایج مسابقات تعیین می‌شود و شرکت یا راننده‌ای که طرفداران بیشتری داشته باشد یا مسیر مسابقه را بهتر طی کرده باشد به‌عنوان برنده معرفی می‌شود. به نظر می‌رسد با گسترش چنین تیم‌هایی می‌توان انتظار داشت در آینده مسابقات فرمول E با حضور خودروهای ساخت هر تیم و با قوانین بهتر، افراد و گروه‌های بیشتر در این بخش جذب شوند و بتوانند در جهت اهداف اولیه و همچنین اهداف جدید که همان افزایش هیجان در رقابت‌ها است حرف تازه‌ای در مسابقات اتومبیلرانی زده شود. در حال حاضر در میان خودروهای بنزینی نیز مسابقاتی با خودروهای یکسان برگزار می‌شود که از این جمله می‌توان به ایندی کار در آمریکا یا فرمول 3 در اروپا اشاره کرد. این مسابقات اگر چه هزینه‌های برگزاری و شرکت در مسابقه را کاهش می‌دهد اما به همان نسبت نیز هیجان آن را کم می‌کند.

در جست‌وجوی هیجان برای فرمول الکتریک