فورد جی‌تی کجاست؟
روزی که درهای نمایشگاه دیترویت 2015 به روی خبرنگاران گشوده شد، به فاصله چند ساعت تصاویری از شاهکار جدید شرکت فورد موتورز به سراسر جهان مخابره شد. خودرویی که فورد آن را حاصل یک نگاه رو به جلو با درس‌هایی از گذشته می‌داند. سری GT در شرکت فورد سابقه‌ای طولانی دارد و به همین دلیل مدل جدید بسیار مورد توجه قرار گرفت. چرا که فورد توانسته بود با حفظ اصالت طراحی این مدل، یک سوپراسپرت مدرن و امروزی طراحی کند. احتمالا خیلی از میلیونرهای جهان که قصد خرید یک خودرو سوپراسپرت را داشتند دست نگه داشتند تا این ابرخودرو به بازار بیاید؛ چرا که سابقه آن را می‌دانستند.

فورد این خودرو را با عنوان مدل ۲۰۱۶ در نمایشگاه معرفی کرد. این یعنی باید اواخر سال ۲۰۱۵ فروش و تحویل آن آغاز می‌شد. اما خیلی زود روی آن خط کشیده و مدل آن را ۲۰۱۷ اعلام کرد. اکنون که نزدیک به یک سال و نیم از رونمایی این خودرو در دیترویت می‌گذرد، همه خودروهای سوپراسپرتی که همزمان با فورد GT معرفی شده بودند، به بازار عرضه شده‌اند و برخی از آنها مدل دوم خود را هم تجربه می‌کنند. اما همچنان از فورد GT خبری نیست و دیدن آن به تصاویر و گاهی هم نمایشگاه‌های خودرو در گوشه و کنار جهان محدود شده است. در این میان یک سوال باقی می‌ماند، واقعا فورد جی‌تی کجاست؟

کسی پاسخ این سوال و دلیل این دیرکرد را نمی‌داند؛ اما رسانه‌ها بر اساس اطلاعات درگوشی و تایید نشده حدس‌هایی در این زمینه می‌زنند. یکی از این شایعات این است که فورد در تامین قطعه برای این خودرو به مشکل برخورده است. آن هم در یک بخش بسیار حساس یعنی فیبرکربن بدنه. فیبرکربنی که در ساخت بدنه فورد GT استفاده می‌شود از یک نمونه بسیار ویژه است که در مقابل لرزش مقاومت بالایی دارد. تعداد اندکی از کارخانه‌های تولید‌کننده فیبرکربن در جهان قادر به ساختن آن هستند. فورد برای تامین فیبر مورد نیاز با یک شرکت کانادایی در ایالت اونتاریو قرارداد بسته است. ظاهرا این شرکت تاکنون نتوانسته زنجیره پایدار تامین فیبر با استاندارد مورد نظر فورد را فراهم کند.

بنا برگزارش برخی منابع ذخیره فیبرکربن فورد اواخر سال جاری به حدی می‌رسد که این شرکت بتواند تولید پیوسته مدل جی‌تی را آغاز کند. یکی دیگر از شایعات این است که فورد قصد دارد همزمان با مسابقات ۲۴ ساعته لمان، عرضه عمومی این خودرو را آغاز کند. چرا که امسال مصادف است با پنجاهمین سال پیروزی مدل GT۴۰ که در سال ۱۹۶۶ توانست خودرو فراری را در این مسابقه شکست دهد.

در این میان برخی نیز نگاهی بدبینانه به ماجرا دارند و می‌گویند فورد این خودرو را برای شرکت در مسابقاتی از همین دست ۲۴ ساعته لمان طراحی کرده و برنامه‌ای برای تولید انبوه آن ندارد. در مقابل آنهایی هم هستند که به فورد ایمان دارند و می‌گویند این شرکت در حال برطرف کردن ایرادات جزئی است تا محصولی از هر نظر کارآمد را به بازار بفرستد. اما واقعا فورد جی‌تی کجاست؟