ترفندهای کاربردی فتوشاپ برای تازه‏کارها

فتوشاپ یک نرم‏افزار بسیار گسترده و وسیع است که همه‏جور ابزار و امکاناتی را برای ویرایش ساده تا حرفه‏ای در خود جای داده است. فرقی نمی‏کند یک کاربر حرفه‏ای این برنامه باشید یا یک کاربر تازه کار. ‏فتوشاپ آنقدر میانبر و ترفند گوناگون دارد که ممکن است از وجود آن با خبر نباشید. اگر می‏خواهید از ترفندهای کاربردی این نرم‏افزار آگاه شوید بهتر است این مطلب را بخوانید.

1 - زاویه دید را بچرخانید و نه تصویر

گاهی نیاز می‏شود در رتوش تصاویر یا کار روی آن‏ها این‏کار را از زاویه متفاوتی انجام دهید. معمولا کاربران برای این‏کار اقدام به چرخش تصویر می‏کنند که می‏تواند بنا به حجم و تعداد لایه‏های تصویر زمان‏بر باشد. اما راهکار ساده‏تر چرخاندن زاویه دید است. برای این‏کار دکمه R را فشار داده یا کلیک موس را روی آیکون دست نگه‏دارید. به این ترتیب می‏توانید به راحتی زاویه دید را بچرخانید یا زاویه دلخواه خود را وارد کنید.

2 - ویرایش همزمان چند لایه متنی

اگر می‏خواهید روی چند لایه متنی یک تغییر یکسان ایجاد کنید نیازی نیست که این تغییر را روی تک‏تک آن‏ها و جدا جدا اعمال کنید. دکمه Ctrl (در ویندوز) و یا Cmd (در مک) را نگه‏داشته و لایه‏های متنی مورد نظر خود را در بخش لایه‏ها انتخاب کنید. سپس می‏توانید از نوار ابزار تغییرات مد نظرتان را اعمال کنید.

3- تغییر مکان محل انتخاب شده

وقتی در حال انتخاب بخشی از تصویر با ابزار Marque Tool هستید اگر نقطه ابتدایی را اشتباه انتخاب کرده‏اید نیازی به Deselect و انتخاب مجدد نیست. همان‏طور که کلیک موس را نگه‏داشته‏اید دکمه Space کیبورد را نیز نگه‏دارید.

4- نمایش یک ‏لایه خاص به‌صورت جداگانه

برای صرفه‏جویی در وقت اگر نیاز به نمایش یک لایه به‌صورت جداگانه داشتید نیازی به کلیک کردن روی تمامی آیکون‏های چشم مربوط به لایه‏های دیگر نیست. دکمه Alt را نگه‏داشته و روی آیکون چشم لایه‏ای که مد نظر شماست کلیک کنید. برای بازگشت به حالت قبل همین عمل را تکرار کنید.

5- کشیدن محل انتخاب شده بین زبانه‏ها

اگر می‏خواهید یک بخش انتخاب شده از تصویر را به عکس دیگری بیاورید و هر دو تصویر به شکل زبانه‏‏های مختلف باز هستند فقط با ابزار Move بخش مورد نظر را کشیده و به زبانه دیگر بیندازید و کمی صبر کنید تا تصویر نمایان شود.

6- در جای اصلی خود Paste کنید

حتما متوجه شده‏اید در صورتی که بخشی از تصویر را کپی کرده و بخواهید آن را در تصویر دیگری Paste کنید آن بخش در محل اصلی تصویر اولیه قرار نخواهد گرفت. برای حل این موضوع دکمه Shift را همزمان با Ctrl+V (یاCmd+V در مک) نگه‏دارید. به این ترتیب بخش مورد نظرتان دقیقا همان‏جایی قرار خواهد گرفت که در تصویر اولیه بوده است.

7- فایل‏ها را تا 7 برابر سریع‏تر ذخیره کنید

هنگامی که با فایل‏های با وضوح بالا کار می‏کنید و چندین لایه متعدد نیز دارید ذخیره کردن فایل‏ها می‏تواند بسیار زمان‏گیر باشد. برای این‏که فایل‏ها با سرعت بسیار بالاتری ذخیره شوند می‏توانید از منو Preferences گزینه File Handling را انتخاب کرده و سپس گزینه Disable Compression of PSD and PSB Files را فعال کنید. به این ترتیب لایه‏ها دیگر فشرده نخواهند شد و سرعت ذخیره‏سازی به مراتب افزایش خواهد یافت. در عوض حواستان باشد که فایل‏های شما حجم بیشتری از حافظه را نیز اشغال خواهند کرد، پس اگر قصد ارسال آن‏ها را دارید احتمالا نباید از این گزینه استفاده کنید.

8- استفاده از ابزار خودکار مغناطیسی

همان‏طور که می‏توانید با ابزار کمند مغناطیسی Magnetic Lasso به راحتی و با توجه به تفاوت رنگی انتخاب‏های خود را انجام دهید ابزار Pen نیز گزینه‏ای مغناطیسی دارد. کافیست کلیک را روی این ابزار نگه داشته و Freeform Pen Tool را انتخاب کنید. سپس در نوار ابزار بالا Magnetic را فعال کنید. سپس به راحتی اشکال مورد نظرتان را به شکل مغناطیسی ترسیم کنید.

9- صاف کردن سریع تصاویر

اکثر تصاویر گرفته شده توسط دوربین‏ها صاف نیستند و نیاز به تصحیح زاویه دارند. برای این‏کار ابزار خط‏کش (مخفی شده پشت قطره‏چکان) را انتخاب کنید. سپس خطی را به‌عنوان خط افق ترسیم کنید. حالا از منویImage و Image Rotation گزینه Arbitrary را انتخاب کنید تا فتوشاپ به‌صورت خودکار این خط را به‌عنوان مرجع چرخش تصویر انتخاب کرده و اعمال کند.

10- اصلاح اشیای بریده شده

حتماً برای شما نیز پیش آمده که پس از انتخاب بخشی از تصویر و کپی کردن و انتقال آن به یک تصویر دیگر متوجه شده باشید هنوز پیکسل‏هایی از جاهایی که نباید کپی می‏شدند در تصویر وجود دارد. این مشکل همیشه به دلیل انتخاب نه‏چندان عالی تصویر اولیه ایجاد می‏شود اما خوشبختانه راه ساده‏ای برای تصحیح دارد. کافی است از منوی Layer به بخش Matting بروید تا ابزارهایی برای اصلاح تصویر پیدا کنید.

11- اصلاح تصاویر مه‏آلود

گاهی به خصوص وقتی از مناظر عکس می‏گیرید به دلایل مختلفی مثل تمیز نبودن لنز با افکتی مه‏مانند روبه‌رو می‏شوید. خوشبختانه نسخه‏های اخیر فتوشاپ امکانی عالی برای حذف این عارضه اضافه کرده‏اند. کافی است از منوی Filter گزینه Camera RAW Filter را انتخاب کرده و سپس در پنل Effects به دنبال گزینه Dehaze بگردید. به این ترتیب می‏توانید تا حد دلخواه خود این عارضه را کاهش داده یا حذف کنید.

12- مات کردن تصویر بدون از مصنوعی شدن آن

در فتوشاپ راه‏های زیادی برای مات‏کردن یا Blur کردن تصاویر وجود دارد اما گاهی نتیجه حاصل غیرطبیعی و مصنوعی به نظر خواهد رسید. فتوشاپ CC راه حلی برای آن دارد که آن هم اضافه کردن کمی نویز به تصویر است. پس از انتخاب هر حالت Blur از Filter و Blur Gallery یک زبانه مربوط به Noise مشاهده می‏کنید که برای همین‏کار ایجاد شده است.

13- اضافه کردن متن ساختگی و سریع

بسیاری از فتوشاپ برای طراحی وب‏سایت کمک می‏گیرند و گاهی نیاز است بخشی را که قرار است مطالب وب‏سایت در آن‏جا قرار گیرد از نوشته‏های بی‏اهمیتی پر شود. برای این‏کار نیازی به تایپ کردن متن یا کپی از جای دیگری نیست؛ کافی است از منوی Type گزینه Paste Lorem Ipsum را انتخاب کنید.

14- خروجی گرفتن سریع از لایه‏های جداگانه

اگر نیاز دارید تا لایه‏های خاصی را از یک فایل به‌صورت جداگانه خروجی بگیرید کافی است روی لایه مورد نظرتان کلیک راست یا Cmd+Click کرده و Quick Export را انتخاب کنید. این بخش به‌صورت پیش‏فرض روی فرمت PNG تنظیم شده اما اگر می‏خواهید فرمت و جزئیات آن را تغییر دهید از منوی Edit، سپس Preferenceگزینه Export را انتخاب کنید.

15- از هر تصویری براش بسازید

منوی Edit را باز کرده و سپس Define Brush Preset را انتخاب کنید تا بتوانید از تصویر فعلی یا بخش انتخاب شده‏ای از آن یک براش دلخواه بسازید. رنگ سفید در بخش انتخاب شده به‌عنوان قسمت بی‏رنگ براش محسوب خواهد شد و بخش مشکی‏رنگ نیز قسمت اصلی براش با رنگ مدنظر کاربر خواهد بود؛ پس ابتدا تصویرتان را به درستی ویرایش کنید.

16- چرخه فونت‏های مختلف

فتوشاپ از ویرایشگر متنی خوبی برخوردار نیست اما این ترفند کوچک می‏تواند کار را برای شما ساده‏تر کند. درحالی‏که بخشی از متن را انتخاب کرده‏اید روی کشوی فونت‏ها کلیک کرده و سپس با استفاده از دکمه‏های جهت‏نمای بالا و پایین کیبورد بین فونت‏های مختلف جابه‌جا شوید.

17- بیشتر به عقب بازگردید

ترکیب مشهور Ctrl+Z برای بازگشت به حالت قبلی (Cmd+Z در مک) را همه می‏شناسند و می‏دانید که با نگه‏داشتن دکمه Alt می‏توانید قدم‏های بیشتری را نیز به عقب بازگردید. این تعداد قدم‏ها معمولاً به ۵۰ مرتبه محدود هستند اما اگر می‏خواهید آن را بیشتر کنید کافیست به منوی Preferences در Edit مراجعه کرده و در بخش Performanceتعداد دلخواهی را برای History States در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که هر چه این عدد را بزرگ‏تر انتخاب کنید فتوشاپ به منابع سیستمی و پردازنده و حافظه رم بیشتری نیاز خواهد داشت.

18- با براش‏ها دقیق‏تر کار کنید

اگر از ابزار براش یا همان قلم‏مو زیاد استفاده می‏کنید و کار دقیقی را نیز زیر دست دارید بهتر است نوک قلم‏مو را نیز به دقت انتخاب کنید. با فعال کردن Caps Lock نوک قلم‏مو یا همان نشان‏گر موس به شکل یک نشانه دقیق درمی‏آید اما اگر می‏خواهید کنترل بیشتری داشته باشید از Edit و Preferences وارد Cursors شوید.