افزایش نسبی معاملات مسکن
بازار مسکن در فصل پاییز دو رونق معاملاتی را پشت سر گذاشته است. در روزهای پایانی شهریورماه و ابتدای مهرماه بازار مسکن روزهای پررونقی را پشت‌سر گذاشت. تا آنجا که برخی از کارشناسان مسکن پیش‌بینی کردند به‌زودی رکود بازار مسکن به پایان می‌رسد و روزهای رونق در راه است. اما با آغاز ایام محرم و صفر دوباره بازار به خواب رفت و حجم معاملات کاهش پیدا کرد. اما براساس آمارهای رسمی که براساس سامانه رهگیری معاملات مسکن است در آذر ماه با رشد دوباره معاملات مسکن روبه‌رو بوده‌ایم.
دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی در تشریح جزئیات مربوط به قیمت مسکن در تهران در ماه آخر پاییز اعلام کرد: در ۲۶ روز اول آذرماه امسال، براساس ارزش مبایعه‌نامه‌هایی که در بنگاه‌های املاک شهر تهران برای خرید و فروش آپارتمان به ثبت رسید، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در پایتخت در سطحی معادل ۴ میلیون و ۲۳۶ هزار تومان قرار گرفت.
سامانه رهگیری معاملات مسکن که منبع آمارهای رسمی درباره قیمت به حساب می‌آید، هم‌اکنون اطلاعات 26 روز اول ماه آذر را جمع‌بندی کرده؛ اما آمار یک ماهه هنوز قابل محاسبه و برداشت نیست.با احتساب قیمت 26 روزه، مشخص می‌شود بازار مسکن در تهران نسبت به ماه میانی پاییز، حدود 9/0 درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.پیش‌تر در آبان ماه، متوسط قیمت مسکن در تهران 5/0درصد نسبت به مهر افزایش پیدا کرده بود.این در حالی است که بازار مسکن در سراسر تابستان نزولی گزارش شده بود و قیمت‌ها ماه به ماه رو به کاهش رفته بود.
با این حال، کارشناسان اقتصاد مسکن، افزایش زیر یک‌درصد رشد ماهانه قیمت در پاییز امسال را متاثر از نوسان حجمی معاملات در مناطق ۲۲گانه عنوان می‌کنند و معتقدند: این میزان افزایش در حدی نیست که بتوان با استناد به آن شرایط بازار را افزایشی و به معنی شروع رشد قیمت‌ها دانست. مشاهدات میدانی دنیای اقتصاد هم این آمار را تایید می‌کند. برخی مشاوران املاک روزهای خوبی در ماه آذر ماه گذرانده وتعدادی دیگر تغییری در بازار احساس نکرده‌اند. گروهی از مشاوران املاک در مرکز شهر تهران معتقدند آذرماه تعداد معاملات مسکن در این محدوده نسبت به ماه‌های گذشته و حتی سال پیش افزایش داشته است. به گفته آنها بیشتر معاملات این محدوده را فروش آپارتمان‌های اداری شامل می‌شده و اگر در ماه گذشته در یک دفتر مشاور املاک ۵ قرار داد ثبت می‌شده در این ماه به۸ ۷ تا ۸ قرار داد افزایش پیدا کرده است. پیش‌بینی آنها از بازار مسکن ۹۳ در ماه‌های باقی مانده سال رشد معاملات و رونق بازار است. این مشاوران املاک تاکید می‌کنند قیمت‌ها در بازار ثابت است و در برخی موارد حتی کاهش قیمت را هم شاهد بودیم و اگر همین روند ادامه پیدا کند رونق این بازار بیشتر می‌شود. بازار مسکن در غرب تهران هم روزهای خوبی را پشت سر گذاشته است. دلالان مسکن این محدوده هم بازار مسکن بعد از ماه صفر را بازار پر معامله می‌دانند. به اعتقاد این گروه حتی زنگ‌خور آگهی‌های مسکن نیز بیش از گذشته شده است. ارزیابی این مشاوران از رشد معاملات در آذرماه ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش معاملات است. اما این افزایش تاثیری بر قیمت‌ها نگذاشته و این فعالان بازار نیز بر ثبات قیمت در بازار تاکید دارند.
هرچند برخی از دلالان این محدوده از افزایش اندک قیمت‌ها در حد متری 50 تا 100 هزار تومان خبر می‌دهند. نگاه این فعالان بازار مسکن به آینده بازار مسکن در ماه‌های پایانی سال رونق معاملات بدون افزایش قیمت است. به اعتقاد آنها خانه‌های کوچک بیش از گذشته معامله می‌شوند و آپارتمان‌های بزرگ همچنان بی‌مشتری هستند. یکی از مشاوران املاک این منطقه می‌گوید: در چند ماه آینده خریداران مسکن بیشتر می‌شود؛ زیرا برخی از ترس گرانی آپارتمان در سال 94 به دنبال خرید ملک درروزهای پایانی سال هستند.
این در حالی است که مشاوران املاک شرق و جنوب پایتخت چندان از بازار مسکن در ماه پایانی پاییز راضی نیستند. فعالان بازار مسکن درشرق تهران می‌گویند، رفت و آمد در بنگاه‌های مسکن افزایش پیدا کرده است؛ اما این رفت و آمده‌ها به تنظیم قرارداد ختم نشده است. آنها به افزایش خرید و فروش در روزهای شب عید امیدوارند ومانند سایر مشاوران معتقدند قیمت‌ها چندان تغییری نخواهد کرد. یکی از مشاوران املاک در جنوب پایتخت می‌گوید: معاملات مسکن رشد داشته است، اما رشد چشمگیری نبوده است. او بازار مسکن جنوب پایتخت را مشابه ایام گذشته سال ارزیابی می‌کند و چندان به پیش‌بینی‌های رونق خوش‌بین نیست. اما در بازار مسکن شمال تهران آنچه در افزایش قیمت‌ها موثر است قیمت دلار است. به گفته گروهی از فعالان بازار مسکن این منطقه بیشتر مصالحی که در بخش نازک کاری آپارتمان‌های شمال تهران استفاده می‌شود خارجی است و قیمت ارز در آن تاثیرگذار است.
این مشاوران املاک نیز معتقدند مسکن در ماه‌های آینده از رکودی که گرفتارش بوده خارج می‌شود و این رونق کمی سبب افزایش قیمت‌ها می‌شود.
حسام عقبایی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران هم درباره بازار مسکن در پاییز امسال می‌گوید: هر چند در مهر امسال معاملات مسکن نسبت به شهریور روند کاهشی داشت، اما خرید و فروش آپارتمان در مقایسه با مهر سال گذشته، بیش از ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد که این رشد می‌تواند نشان‌دهنده فاصله گرفتن از عمق رکود مسکن باشد.وی با تاکید بر اینکه دوره‌های رکود و رونق و همچنین شدت آنها معمولا از مقایسه‌های سالانه، قابل برآورد و بررسی است و تحولات کوتاه‌مدت ماهانه معیار دقیقی برای مطالعه روند‌ها نیست، می‌گوید: هرچند معاملات مسکن با ورود به ایام محرم با کاهش طبیعی مواجه خواهد شد، اما پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های باقی‌مانده از سال۹۳ حجم معاملات چه در حوزه خرید و فروش و چه در حوزه اجاره در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۲ با افزایش همراه باشد.وی با تاکید بر ثبات قیمت‌ها همزمان با افزایش تعداد معاملات در پاییز، خاطرنشان می‌کند: از ابتدای سال ۹۳ تا انتهای مهرماه، بیشترین نقل و انتقالات اجاره در شهر تهران، در ماه تیر صورت گرفته است.
عقبایی ادامه می‌دهد: در تیرماه امسال 21 هزار و 290 فقره اجاره‌نامه در بنگاه‌های املاک شهر تهران تنظیم شده و در شهریور ماه نیز به عنوان دومین ماه پرمعامله در بازار اجاره، تعداد 19 هزار و 970 اجاره نامه در بنگاه‌ها برای اجاره‌نشین‌ها صادر شده است.
وی با بیان اینکه امسال تعداد معاملات مسکن در مقایسه با پارسال در تهران و در کل کشور افزایش داشته است، خاطرنشان می‌کند: هر چند هنوز بازار و معاملات مسکن در حالت رکود قرار دارد، اما خیز خروج از رکود در معاملات دیده می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر شاهد ثبات قیمت‌ها در بازار اجاره هستیم و در اغلب موارد می‌بینیم که مالکان در قیمت‌های پیشنهادی خود تخفیف‌هایی هم اعمال می‌کنند.