سینا شاه‌بابا، نگین باقری، شاهرخ زبردست، نگین امامیان، بهاره عسگری مهم‌ترین خبر هفته گذشته چیست؟ در عصر اطلاعات و بمباران خبری، انتخاب یک خبر به عنوان مهم‌ترین خبر هفته گذشته کار دشواری می‌نماید. از اصلی‌ترین کارهایی که یک رسانه خبری می‌تواند انجام دهد انتخاب مهمترین اخبار است. حالا ما این کار را به دیگران سپرده‌ایم؛ به جمعی از سیاستمداران، مسوولان سابق ، فعلی و البته بخشی از همکاران‌مان در رسانه‌های دیگر تا پاسخگوی این سه سوال باشند:

سه سوال مشترک از تمام روزنامه‌نگاران پرسیدیم. از آنها خواستیم

۱- مهم‌ترین خبر هفته گذشته چه بود؟
۲-‌به چه دلیل؟
۳- تبعات این خبر چیست؟

اکبر ترکان
مشاور رییس‌جمهور
۱. نشست‌های وزرا با نمایندگان مجلس در کمیسیون‌ها
۲. کابینه پیشنهادی رییس جمهور معرفی شده است و وزرا برنامه‌های خود را به نمایندگان داده‌اند. نمایندگان مجلس هم در مورد برنامه‌ها نظر می‌دهند و با وزرا در مورد آنها بحث می‌کنند. بحث‌هایی که با جدیت هم انجام می‌شود. نمایندگان این بار به وظیفه خود عمل می‌کنند و با چشم باز رای می‌دهند. کمیسیون‌ها هم به دقت به برنامه‌ها وارد شده اند و به صورت حرفه‌ای و تخصصی کار می‌کنند.
۳. وزرای پیشنهادی در هر حال قرار است در کنار آقای روحانی قرار گیرند و با او همکاری کنند. ان شاالله که همگی آنها رای خواهند آورد. سرنوشت اجرایی کشور در ۴ سال آینده به دست این وزرا و دولت تدبیر و امید است. مردم به این دولت چشم دوخته اند. انتظارات مردم از این دولت و از آقای روحانی بالا است و دعا می‌کنیم که این دولت با فکر و عمل خود در حد انتظارات مردم
عمل کند.


سیدرضا اکرمی
عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز
۱. مراسم‌های تنفیذ و تحلیف ریاست محترم جمهوری
۲. انتخابات سال ۹۲ یکی از انتخابات پرشور و قابل احترام و مورد توجه ملت بود. این انتخابات برای اولین بار با انتخابات شوراها همراه و اولین انتخابات تجمیعی ما بود. انتخاب دکتر حسن روحانی هم مورد احترام طبقات و اقشار مختلف است. همچنین بعد از انتخابات مراسم‌های تنفیذ و تحلیف باید انجام می‌شد. تنفیذ با حضور مقام معظم رهبری و سخنان جامع الاطراف ایشان و همچنین دکتر روحانی و حضور روسای سه قوه برگزار شد و با بیان دیدگاه‌های آنها همراه بود. در این مراسم دکتر روحانی اسامی وزرای خود را هم اعلام کردند.
۳. مقبولیت در انتخابات ۲۴ خرداد از طرف ملت به دکتر روحانی داده شد و در مراسم تنفیذ بر اساس بند نهم اصل ۱۱۰ قانون اساسی رهبری به رییس جمهور مشروعیت داد. مراسم تحلیف هم ارتباط قوه مجریه و مقننه و به نوعی هماهنگی و همراهی قوا را نشان می‌دهد. در این مراسم نشان داده می‌شود که سه قوه زیر یک سقف هستند و همراهی و هماهنگی با هم را اعلام می‌کنند.


نوذر شفیعی
نماینده ممسنی در مجلس شورای اسلامی
۱. حضور گسترده وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی برای جلب نظر نمایندگان و گرفتن رای اعتماد.
۲. چشم مردم به مجلس است که درباره سرنوشت کشور در ۴ سال آینده تصمیم بگیرند و انتظار آنها این است که نمایندگان آنها در مجلس دقیق عمل کنند.
۳. اگر نمایندگان مجلس دقیق عمل نکنند سرنوشت کشور در ۴ سال آینده دچار مشکل می‌شود و برعکس اگر نمایندگان خوب عمل کنند پیامدهای مثبتی برای مدیریت کشور در ۴ سال آینده و برای مردم خواهد داشت.


داوود محمدجانی
نماینده آباده در مجلس شورای اسلامی
۱. تنفیذ حکم رییس جمهور و برگزاری مراسم تحلیف ایشان و حضور سران برخی کشورها در این مراسم.
۲. رییس‌جمهور رییس قوه مجریه است. مقام معظم رهبری دکتر روحانی را به عنوان رییس‌جمهور تنفیذ کردند و مراسم تحلیف ایشان در حضور بسیاری از سران کشورهای خارجی برگزار شد که نویدبخش آینده روشن و خوبی برای کشور بود. برای بار اول بود که میهمانان خارجی برای تحلیف رییس‌جمهور حضور پیدا می‌کردند. این مساله نشانه این است که دکتر روحانی دیپلماسی بین‌المللی و روابط جهانی کشور را بهتر از گذشته پیش خواهد برد و کشور رفته رفته از انزوا بیرون خواهد آمد. کشور ما کشور بزرگ و سرنوشت‌سازی است و آینده خوبی دارد.
۳. در انتخاباتی که انجام گرفت مردم ما از طیف‌های مختلف سیاسی و قومی شرکت گسترده ای داشتند و برخلاف تصوری که القا می‌شد خواسته مردم اعمال شد. دکتر روحانی که شخصیت علمی و سیاسی و شناخته شده هستند به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شدند. اهمیت موضوع اینجا است که کشورهای خارجی برای برقراری رابطه با کشور اسلامی ما گام‌هایی برخواهند داشت. این نویدبخش دیپلماسی فعال ما خواهد بود. با تدبیر دکتر روحانی زمینه رفع تحریم‌ها هم به وجود خواهد آمد.


سید کاظم موسوی
نماینده سابق اردبیل در مجلس
۱. تنفیذ ریاست محترم جمهور در محضر مقام معظم رهبری و تحلیف دکتر روحانی در مجلس شورای اسلامی.
۲. امیدواریم در مساله معیشت مردم و اقتصاد کشور و اقتصاد معیشتی، با تدابیر دولت تدبیر و امید مشکلات ترمیم شود و عملکرد دولت در جهت تامین نیازهای ابتدایی مردم و ترمیم سیاست خارجی و ارمغان آوردن آرامش و نشاط برای جامعه باشد.
۳. نمی‌شود پیشگویی کرد. در کل اگر دولت در جهت آنچه مردم و رهبری می‌خواهند گام بردارد و مصوبات خوبی داشته باشد و در اجرای آنها خوب عمل کند و زیرساخت‌ها را چنان که باید بسازد و در این زمینه گام بردارد بر امیدواری مردم افزوده خواهد شد و این مورد رضایت مردم و رهبری است.


حسن بیادی
نایب رییس شورای شهر
۱. تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران.
۲. با وجود اینکه غربی‌های صلابت و یگانگی مردم و دولت را در انتخابات ۲۴ خرداد دیدند باز هم تحریم‌ها را تشدید کردند. این باعث تعجب من شد. این تحریم به معنای آن است که آنها با مردم هم مشکل دارند. تحریم‌ها تمامیت خواهی و توتالیتاریسم آنها را که همه چیز را برای خودشان می‌خواهند نشان می‌دهد.
۳. نمی‌توانم بگویم که تبعات تحریم‌ها منفی نیست، اما نمی‌شود گفت که تبعات آن مثبت هم نیست. ما ملت امتحان پس داده‌ای هستیم. اتحاد و یگانگی ما در مقابل استکبار جهانی زبانزد دنیا است. غرب با این تحریم‌ها خودش را خسته می‌کند. خستگی آنها را هم می‌شود در کشورهایی نظیر مصر و سوریه که در آنها دخالت کرده‌اند دید. دخالت در امور کشورها به نفع غرب نیست. هزینه‌های این دخالت را هم مردم غرب می‌دهند و به آنها تحمیل می‌شود. در واقع بخشی از این هزینه‌ها را مردم دنیا و بخشی دیگر را مردم خودشان
تحمل می‌کنند.


حبیب برومند داش قاپو
نماینده پارس‌آباد در مجلس شورای اسلامی
۱. جلسات خصوصی کابینه دولت و نمایندگان مجلس.
۲. کشور از نظر اقتصادی در وضعیتی حساس و بحرانی قرار دارد. برخوردهای سیاسی دولت قبلی ما را در تنگنا قرار داده است. امیدواری مردم به آقای روحانی است که فردی معتدل و فرهیخته و توانا و تحصیلکرده حوزه و دانشگاه است تا گره‌ها را باز کند. مهم‌ترین دغدغه فکری مردم ما و جامعه جهانی تشکیل این دولت بود. جامعه جهانی برای اینکه موضع سیاسی و دیپلماسی دولت را بداند. مردم کشور هم معرفی هیات دولت را دنبال می‌کردند تا هیات دولتی معتدل و باتجربه گره‌های کور اقتصادی را باز کند.
۳. می‌شود پیش‌بینی کرد که وزرای معرفی شده جز یکی دو نفر در راستای تعدیل مشکلات اقتصادی قدم بردارند. وزرایی که باتجربه هستند و با راهکار مناسب و با پشتیبانی دیگر افراد متخصص می‌توانند کشور را از بحران اقتصادی و مشکلات سیاسی نجات دهند. به کابینه امیدواریم و تاکید داریم که بهتر از این نمی‌شد کابینه معرفی کرد و آنها خیرالموجودین را معرفی کرده‌اند.



معصومه رضایی
دبیر کل جامعه زینب(س)
۱. اعلام شدن وزرای پیشنهادی و عدم حضور زنان در کابینه.
۲. آقای روحانی پیش از انتخاب به عنوان رییس جمهور در برنامه خود که با عنوان کلید پخش شد اعلام کرده بود که فرصت‌های برابر برای زنان و مردان ایجاد می‌کند و سمت‌ها بر اساس شایسته سالاری خواهد بود و خانم‌ها می‌توانند بر مبنای توانمندی و شایستگی در مناصب مناسب قرار بگیرند، اما کابینه ایشان حتی یک خانم هم نداشت.
۳. تبعات آن همین وضعیتی است که می‌بینید و از گذشته مانده است و قرار است باقی هم بماند. زنان همیشه در حاشیه بوده اند.
در مواقع انتخابات از توانمندی و صلاحیت آنها صحبت می‌کنند تا رای بیاورند. از زنان استفاده ابزاری می‌شود. در نهایت هم همان اتفاقی می‌افتد که همیشه افتاده و زنان باز هم حاشیه‌نشین می‌مانند.


سیدمحمدحسین میرمحمدی
نماینده گلپایگان در مجلس شورای اسلامی
۱. مراسم‌های تنفیذ و تحلیف و معرفی کابینه.
۲. انتخاب کابینه و تغییر رییس‌جمهور در حال اجرایی شدن است و استقرار دولت در مرحله عملیاتی شدن است. این عزم دولت را برای حرکت جدی برای برنامه‌هایش می‌رساند و در همه حوزه‌ها هم تاثیرگذار است.
۳. انتخابات ۲۴ خرداد نتیجه ای غیرقابل پیش‌بینی برای تحلیلگران و ناظران داخلی و خارجی داشت و مردم دکتر روحانی را انتخاب کردند. دولت جدید با برنامه‌ها و شیوه‌های اجرایی جدید طبق سند چشم انداز و با انرژی جدید و سازوکار عملیاتی متفاوت با گذشته عمل خواهد کرد و استقرار آن در همه زمینه‌ها تاثیرگذار است. وفاق و وحدت ملی هم ایجاد شد. همه منتظر رای اعتماد به کابینه هستند تا برنامه‌های دولت عملیاتی شود.



سیدمصطفی طباطبایی‌نژاد
نماینده اردستان در مجلس
۱. تنفیذ رییس جمهور محترم و صحبت‌های ایشان در تنفیذ و مراسم تحلیف و توصیه‌های مقام معظم رهبری که می‌تواند برای دولت راهگشا باشد.
۲. موضع‌گیری شفاف رییس‌جمهور در مورد سیاست خارجی اهمیت زیادی داشت. مخصوصا گفته‌هایی که ایران را طوری معرفی کرد که با ایران با زبان تکریم صحبت کنید نه زبان تحریم، برای من اهمیت زیادی داشت. دوست دارم آنها ایران را شجاع، قوی و اهل منطق معرفی کنند.
۳. کل جامع بین‌المللی از صحبت‌های این چنینی حمایت می‌کنند و تنها دشمنان ما، آمریکا و اسرائیل هستند که تنها زمانی از ما استقبال می‌کنند که فرش قرمز برای آنها پهن کنیم. اما در هر صورت می‌توانیم اجماع بین‌المللی را علیه خود بشکنیم.


دکتر مختاریان
استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی
۱. فروش واشنگتن پست به یک شرکت تبلیغاتی
۲. از سال ۱۹۹۶ تا امروز در سراسر دنیا ۱۲۰۰۰ روزنامه و مجله تعطیل و به دنیای وب انتقال یافته است، مثل مجله نیوز ویک که اولین مجله آمریکایی است در آغاز سال ۲۰۱۳ به دنیای وب پیوست. روزنامه‌های روی وب به شکل و شمایل روزنامه‌های چاپی هستند، ولی برای دسترسی به آنها باید مشترک بود.
۳. در ایران هم اقتصاد رسانه‌ای مفهوم بسیارمهمی است، هزینه چاپ، کاغذ، لیتوگرافی و توزیع در سراسر جهان بالا رفته و در ایران از سال ۱۳۹۱ تا به امروز سه برابر شده. به همین دلیل برخی روزنامه‌ها تعطیل می‌شوند. همانطور که می‌دانید رسانه مکتوب تولید فکر می‌کند، نخبگان از روزنامه‌ها استفاده می‌کنند، باقی رسانه‌ها ۹۹ درصد در تولید سرگرمی نقش دارند. تعطیل شدن روزنامه‌ها باعث می‌شود همکاران روزنامه نگار من از لحاظ اقتصادی دچار مشکل زندگی و معیشتی شوند. اقتصاد رسانه‌ای بسیار کار مشکلی است. در ایران برای هر نسخه روزنامه ۵ تا ۶ هزار تومان هزینه می‌شود، چطور می‌شود این هزینه‌ها را تامین کرد. همانطور که گفتم از ۱۹۹۶ تا امروز ۱۲۰۰۰ روزنامه چاپی تعطیل و به فضای وب رفته‌اند و واشنگتن پست هم که قدمتی ۲۰۰ ساله دارد هم به شرکتی تبلیغاتی فروخته شد. درگیری اقتصادی رسانه‌های سراسر جهان باعث به وجود آمدن مشکلات نامبرده می‌شوند.


سید مهدی ابطحی
کارشناس فوتسال
۱- در حوزه فعالیت من مهم‌ترین خبر در هفته گذشته، تهیه بیوگرافی اشخاص مهم و سرشناس ورزشی بود.
۲- بعد از تهیه این بیوگرافی‌ها آنها را به کتاب تبدیل می‌کنند و باعث می‌شوند که مردم و خیلی‌ها که حتی این افراد را نمی‌شناسند در مورد زندگی و تجربیاتشان شناخت پیدا کنند.
۳-مهمترین تبعاتی که تهیه این کتاب می‌تواند داشته باشد این است که راهکارهایی برای آینده پیشنهاد می‌کند. برای داشتن آینده‌ای بهتر اول باید اندیشید، تقلید کرد و تجربه کسب کرد. خوب علاقه‌مندان با خواندن این کتاب، خواندن زندگی و تجربیات این افراد از آنها تقلید می‌کنند و با خواندن تجربیات ایشان دیگر خودشان طعم تلخ تجربه را نمی‌چشند و از سختی‌های راه آگاه می‌شوند.


محمد قاسم پور
اقتصاددان
۱. اعلام اسامی وزرای پیشنهادی و وزیر جدید راه و شهرسازی آقای آخوندی
۲. ایشان بیش از ۱۶ سال است که در صحنه حضور نداشته‌اند و این مهم است که ببینیم ایشان چه فرآیندی را دنبال می‌کنند. آیا راهکارهای جدید پیش می‌گیرند یا خیر؟
۳. ساختمان در مملکت ما پوست انداخته و باید به ساختمان سازی، مسکن و پیمانکاری احتیاج به نگاه جدید و راهکارهای جدید دارد و وزیر جدید باید راهکارهای قدیمی را کنار گذاشته و با برنامه و سازوکار‌های جدید پیش برود تا موجب تغییرات شود.


دکتر محمد الستی
جامعه شناس ارتباطات و استاد دانشگاه
دانش تخصصی روزنامه‌نگاری، اخبار را از نظر علمی به دو گروه خبرهای رویداد مدار (Event centered) و خبرهای فرآیند مدار (Process centered) تقسیم می‌کند. خبرهای رویداد مدار که از همین منظر، آنها را سخت خبر (Hard news) هم می‌نامند، خبرهایی هستند که اطلاعاتی در مورد واقعه‌ای خاص را منتشر می‌کنند، اما خبرهای فرآیند مدار که نرم خبر هم خوانده می‌شوند، شامل اطلاعاتی هستند که مجموعه آنها صورت گرفتن پدیده‌ای فرآینددار را به ذهن مخاطب متبادر می‌سازند.
به بیان دیگر، گیرنده خبر، مضمون پیام را به شکلی غیرمستقیم نتیجه می‌گیرد. حال در پاسخ به پرسش شما مبنی بر مهم‌ترین خبر هفته گذشته، معتقدم که در هفته گذشته، سه سخت خبر به ظاهر قابل پیش‌بینی؛ یعنی مراسم تنفیذ ریاست محترم جمهوری در حسینیه امام خمینی، آیین تحلیف ایشان در مجلس شورای اسلامی و اولین نشست خبری رییس‌جمهوری یازدهم و سخنان شان مهم‌ترین خبرها بودند.
در نخستین آنها، رییس‌جمهور مسوولیت محوری خود را حفظ امید و اعتماد مردم و در دومین جمع، شرایط پاسخ مناسب به غرب را، سخن گفتن آنها با ایران با زبان تکریم و نه تحریم اعلام کردند و بدون اتلاف وقت با معرفی تیم‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و مشاوران و معاونان در کابینه خود، به رونمایی از دولت امید، اعتدال و تدبیر پرداختند و کاستن از دردهای مردم را وعده کردند.
در سومین همایش، به تکمیل مواضع اعلام شده، برداشتن فاصله دولت-حاکمیت که پیش از این بارها به‌عنوان راهبردی دوجانبه در کمرنگ نمودن مسوولیت‌های قوه مجریه و هماهنگ‌کننده سه قوه تحت عنوان جدا نمودن حساب سیاست‌های کلان نظام از دغدغه‌های هیات دولت، مورد سوءاستفاده قرار گرفته و تاکید بر افزایش قدرت و ثروت ملی پرداختند و حاشیه‌ها و واکنش‌ها نسبت به این سه خبر رویداد مدار، مجموعا منجر به شکل‌گیری و تولید نرم خبر یا به دیگر اصطلاح، خبر فرآیند مداری شد که حکایت از عزم مدیریت ارشد سیاسی کشور بر اصلاح و اعتدال دارد که به‌زعم نگارنده، مهم‌ترین خبر هفته گذشته بوده و علت این اهمیت، تاثیر این وضعیت بر سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است که ازجمله تبعات آن در جامعه، خشنودی بخش عظیمی از طبقات اجتماعی شامل گروه‌های آسیب پذیر، متوسط و حتی مرفه را می‌توان برشمرد که از سوی دیگر واکنش‌های تند انحصارطلبان را برانگیخته است.