قیمت خودرو؛ افت و خیزها و چالش ها
اگرچه بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو اطمینان داشتند که با موضع‌گیری رسمی و قاطع رئیس شورای رقابت مبنی‌بر غیرقابل تغییر بودن مصوبات این شورا، بازار به ریل اصلی خود بازمی‌گردد، اما تغییر ناگهانی موضع شیوا مبنی بر کاهش سه درصدی قیمت‌ها بار دیگر بازار را در بهت و حیرت ناشی از تصمیمات بی‌ثبات مسوولان فروبرد. بازار بی‌رمق این روزهای خودرو اگر چه در بلاتکلیفی و سردرگمی قیمت در رکود به سر می‌برد، اما اظهارات متفاوت تصمیم‌سازان نیز به رکود فعلی دامن زده است.
رئیس شورای رقابت پیرو بی‌نتیجه بودن جلسه این شورا برای تصمیم‌گیری در مورد قیمت نهایی خودرو در اوایل هفته جاری از یکسو و رکود و بلاتکلیفی بازار طی یک‌ماه گذشته، اعلام کرد که قیمت خودرو قطعا تغییری نخواهد کرد. هرچند بعد از اظهارنظر وی که در برخی از خبرگزاری‌ها منعکس شده بود، نمایندگان مجلس
معترض به مصوبات شورا بلافاصله اعلام کردند که مستندات تغییر قیمت خودرو آماده است و به‌زودی به اعضای شورای مذکور ارائه خواهد شد، اما اظهارات متفاوت نمایندگان در مورد مستندات وعده داده شده، شک و شبهه‌های زیادی را در این زمینه به‌وجود می‌آورد. به‌طوری که یکی از نمایندگان مجلس این مستندات را به گزارش تحقیق و تفحص ارجاع می‌دهد و دیگری به ارسال مدارک درخواستی از خودروسازان.
بنابراین، مشخص است هنوز مستنداتی که نمایندگان مجلس عنوان می‌کنند که با ارائه آن قیمت خودرو به‌طور حتم کاهش خواهد یافت، به روند اجرایی خود نرسیده است. از دیگر سو به گفته برخی از نمایندگان خودروسازان از ارائه مدارک درخواستی مجلس طفره می‌روند، در این زمینه هر چند علیلو رئیس هیأت تحقیق و تفحص از خودروسازان اولتیماتوم جدی به تولیدکنندگان داده، اما به نظر می‌رسد که طبق جایگاه قانونی که مجلس برای شورای رقابت در نظر گرفته تنها این شورا حق قیمت‌گذاری و درخواست مستندات از خودروسازان را داشته باشد. در هرحال نمایندگان مجلس اگرچه برای حمایت از مشتریان خودرو به هر دری می‌زنند تا بلکه بتوانند از قیمت خودرو بکاهند اما به‌نظر می‌رسد مسیری که برخی از نمایندگان مجلس انتخاب کرده‌اند نه‌تنها به ضرر تولیدکننده خودرو تمام شده، بلکه بلاتکلیفی و سردرگمی را نیز بار دیگر بر بازار خودرو حاکم کرده است.
در این بین بسیاری از مشتریان به دنبال مستندات نمایندگان برای کاهش قیمت هستند، این در شرایطی است که نمایندگان با عنوان اینکه با 4 استدلال قیمت خودرو باید کاهش یابد تاکید دارند که کاهش تورم از 42 به 5/14، کاهش قیمت ارز، افزایش 2 برابری تولید خودرو در خودروسازی‌های کشور و درنهایت و مهم‌تر از همه برداشته شدن تحریم‌ها از صنعت خودرو ایران در گفت‌وگوهای 1+5 ، می‌تواند قطعیت کاهش قیمت خودرو را اثبات کند.
با تمام این تفاسیر نمایندگان در نهایت توانستند حرف خود را به کرسی بنشانند، به‌طوری‌که سه شنبه گذشته وزیر صنعت و معدن و تجارت و همچنین رئیس شورای رقابت اعلام کردند که قیمت خودرو سه درصد کاهش پیدا کرده است.
رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در این زمینه عنوان کرد که طی مذاکره با خودروسازان، قیمت برخی خودروهای پر تیراژ داخلی 3 درصد کاهش خواهد یافت. وی بااشاره به افزایش تولید شرکت‌های خودروساز طی ماه‌های اخیر، تصریح کرد که از خودروسازان خواستیم تا باتوجه به سودی که در این مدت کسب کرده‌اند، قیمت برخی محصولاتشان را کاهش دهند که با این موضوع موافقت کردند. وی اضافه کرده که از بین محصولات شرکت سایپا، پراید و تیبا و از بین محصولات شرکت ایران خودرو، پژو 405 و سمند با کاهش قیمت 3 درصدی روبه‌رو خواهند بود که این کاهش در قیمت نهایی این خودروها لحاظ می‌شود و می‌تواند در قیمت کارخانه به 5 درصد برسد. وی این را هم اضافه کرده که برای افزایش قیمت خودرو، شرط‌هایی با خودروسازان داشتیم از جمله اینکه محصولات آنها به طور مستقیم و از طریق سایت اینترنتی عرضه شود تا حاشیه بازار کمرنگ شود یا قراردادهای یک طرفه به صورت دو طرفه تنظیم شود و آپشن‌ها اختیاری باشد و تولید خودروسازان نیز افزایش یابد که این موارد محقق شده است.
بر این اساس طبق اعلام رئیس شورای رقابت، چهار خودرو پرتیراژ سمند، پراید، تیبا و پژو ۴۰۵ مشمول کاهش قیمت شده اند و با این حساب، قیمت این خودروها در انواع مدل‌هایشان حدودا بین ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان کاهش پیدا خواهد کرد.
بر این اساس، قیمت پراید 132 در مدل SX با افتی پیش از 600 هزار تومان مواجه خواهد شد و مشتریان می‌توانند این خودرو را حدودا 19 میلیون و 600 هزار تومان از نمایندگی‌ها خریداری کنند. مشتریان همچنین می‌توانند پراید 131 مدل SX را نیز که بیش از 610 هزار تومان کاهش قیمت خواهد داشت، حدود 19 میلیون و 520 هزار تومان بخرند.
با توجه به تصمیم جدید شورای رقابت، قیمت پراید ۱۴۱ در مدل SX نیز با کاهشی تقریبا ۵۸۰ هزار تومانی، حدودا به ۱۸ میلیون و ۷۳۵ هزار تومان خواهد رسید. همچنین قیمت تیبا نیز به عنوان یکی دیگر از خودروهای مشمول کاهش سه درصدی، به حدود ۲۳ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان خواهد رسید و این یعنی قیمت تیبا بیش از ۷۲۰ هزار تومان کاهش پیدا می‌کند.
در بین دیگر خودروها اما پژو 405 مدل SLX نیز کاهشی حدودا 910 هزار تومانی را تجربه خواهد کرد و با این حساب، مشتریان می‌توانند این خودرو را با قیمتی تقریبا معادل 29 میلیون و 400 هزار تومان از نمایندگی‌های ایران خودرو خریداری کنند.
این قیمت البته متعلق به مدل بنزین‌سوز پژو ۴۰۵ است، حال آنکه مدل دوگانه سوز این خودرو را با توجه به کاهش بیش از ۹۰۰ هزار تومانی آن می‌توان از این پس حدود ۲۹ میلیون و ۲۱۵ هزار تومان خریداری کرد. محاسبات نشان می‌دهد قیمت سمند
LX بنزینی( EF7) نیز نزدیک به 890 هزار تومان کاهش پیدا خواهد کرد و با این حساب قیمت این خودرو در نمایندگی‌ها به حدود 28 میلیون و 630 هزار تومان خواهد رسید.
همچنین مدل دوگانه سوز سمند LX که به حدود ۳۰ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان خواهد رسید که این موضوع از کاهش بیش از ۹۵۰ هزار تومانی قیمت این خودرو حکایت دارد.
اما با وجود کاهش سه درصدی قیمت در خودروهای داخلی که به آن اشاره شد، فعالان بازار عقیده دارند این میزان کاهش قیمت نیز نمی‌تواند بازار خودرو را با رونق همراه کند. این پیش‌بینی فعالان بازار در حالی است که به نظر می‌رسید با روشن شدن تکلیف قیمت‌گذاری خودرو، مشتریان بار دیگر به بازار بازگشته و در آخرین ماه از فصل خرید، جانی به معاملات بازار بدهند.
کاهش قیمت خودرو اگرچه به سطحی که نمایندگان مجلس وعده داده بودند (۱۵ تا ۳۰) درصد نرسیده است، اما با توجه به میزان افزایش قیمتی که خودروها داشتند، به نظر می‌رسید همین سطح کاهش قیمت‌ها نیز برای آغاز معاملات کافی باشد اما فعالان بازار یکی از دلایل ادامه پیدا کردن رکود بازار را با وجود اعمال این سه درصد کاهش قیمت، ادامه پیدا کردن انتظار مشتریان برای تاثیر قیمت‌های جدید بر بازار می‌دانند. یک فعال بازار به
«آخر هفته» می‌گوید: اعلام قیمت‌ها با اعمال درصد کاهش قیمت‌ها نیز نمی‌تواند بازار را به حرکت در بیاورد زیرا این میزان کاهش قیمت به خودی خود باعث می‌شود مشتریان باز هم در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار دست از خرید بکشند.
به این ترتیب اگرچه انتظار می‌رفت با اعلام قیمت‌های جدید، در نهایت بازار خودرو در تابستان امسال با رونق همراه شود، اما فعالان بازار عقیده دارند با شرایط به وجود آمده، فصل خرید نیز به اتمام خواهد رسید و با ورود به پاییز، رکود بازار نیز ادامه پیدا خواهد کرد.