از بین رفتن امید؛ نتیجه ناکارآمد جلوه دادن دولت
دنیای اقتصاد- رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و معاون رئیس جمهور در نخستین روزهای سال‌جاری به مشهد سفر کرد و در مراسمی که به مناسب سالروز شهادت حضرت فاطمه(س)، به همت اصلاح‌طلبان مشهد در هتل هما برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت. به گزارش ایسنا، معاون رئیس جمهور در این برنامه گفت: ناکارآمد جلوه دادن دولت اعتدال که با جریان اصلاحات پیوند خورده، از اهداف قطعی جریان مقابل است و نتیجه آن این است که امید موجود در دل مردم و جوانان این کشور از بین می‌رود.
ابتکار ادامه داد: از همان ابتدا با لطف خداوند و ثمره خون شهدا و استقامت و پایداری کسانی که در دوره دشوار بعد از انتخابات سال ۸۸ باز هم با درایت و صبوری مشکلات را پشت سر گذاشتند و با وجود آنکه هنوز هم شاهد وجود حصرها، محدودیت‌ها و حبس‌ها هستیم، توانستیم مسیر درست را طی کنیم.
معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: افرادی که سخت‌ترین شرایط را تحمل کردند، دانستند که مسیر و حرکت صحیح کدام است و در عین صبوری، دست از حمایت دولت و حرکت اعتدالی آن برنداشتند. وی افزود: نباید فراموش کنیم که دستاوردهای این دولت نیز حاصل صبوری، درایت و نگاه ژرف‌اندیش است که این جریان را به وجود آورد.

مشکلات فرهنگی عمیقی
در جامعه وجود دارد
ابتکار تصریح کرد: اعتقاد دارم که با تاسی به حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) این مسیر و جریان می‌تواند راهگشا باشد که به تدریج و با منطق و تعقل، شاهد بسیاری از تغییرات باشیم. وی ادامه داد: زمانی این جریان با تعقل همراه خواهد ‌بود که مشکلات فرهنگی مرتفع شود، اما متاسفانه شاهد وجود مشکلات فرهنگی عمیقی در جامعه هستیم.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: امام(ره) به این موضوع اشراف کامل داشتند که اگر خواهان این باشیم که در ایران تحولی انجام گیرد، این تحولات نباید ظاهری باشد و تحولات زیربنایی زمانی به وقوع می‌پیوندد که شاهد وقوع اتفاقات عمیق در مسائل فرهنگی باشیم. وی اظهار کرد: این امر کاری دشوار است و باید ارزیابی خود را از تحولات اجتماعی و اقتصادی مبتنی بر واقعیات و نگاه کارشناسانه انجام دهیم و حرکتی که مبتنی بر پیش داوری‌ها و دست کم گرفتن‌ها و سنجش‌های نادرست باشد، در واقع نباید صورت پذیرد. به عنوان مثال اگر در مقابل افراطی‌گری و نگاه خشنی که بسیار ظالمانه علیه اسلام و تعالی عالی دین وجود دارد با جبهه جدی وارد نشویم و نتوانیم موضع و رفتار صحیحی نشان دهیم، ما نیز در معرض آسیب‌ها و تهدیدات فراوانی قرار خواهیم گرفت.
ابتکار گفت: در شرایط کنونی جهان اسلام، همه دنیا نگران رشد افراط‌گرایی‌ها هستند و این مسئولیت ما را در مقابل نشان دادن یک چهره منطقی، معتدل و عقلایی برای اسلام با دشواری روبه‌رو می‌کند. وی با بیان اینکه «در شرایطی قرار داریم که نامگذاری صحیح و ارزشمندی از سوی مقام معظم رهبری صورت گرفته است»، عنوان کرد: در سالی که به ‌طور قطع با سختی‌ها و دشواری‌های فراوانی روبه‌رو خواهد بود، اما با دستاوردهایی هم همراه است که دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری از جمله این دستاوردهاست.
معاون رئیس جمهور عنوان کرد: انتخابات مجلس شورای اسلامی از اهمیت بسیاری برخودار است و با توجه به خط مشی که دولت اعتدال در پیش گرفته ‌است، امید داریم با مجلسی پویا، تخصصی و موثر روبه‌رو شویم که همکاری لازم را در جهت پیش‌برد جریان اعتدال انجام دهد. وی ادامه داد: انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز دارای اهمیت است تا بتواند با جهت‌گیری موثر، در پیش‌برد مسائل کشور گام بردارد و شاهد تحولات مثبت باشیم.
ابتکار ادامه داد: تمامی این مسائل شامل درایت، برنامه‌ریزی مناسب و پیش‌بینی‌های لازم می‌شود که همدلی و همزبانی رمز کار است و بین جمعیت‌های سیاسی، همکاری تمامی طیف‌ها و گروه‌ها را می‌طلبد. مفهوم همدلی و همزبانی این نیست که تنوع در دیدگاه‌ها و نقد وجود نداشته باشد بلکه در مقابل به طور حتم نقد لازمه حرکت است و دولت نیز از آن استقبال می‌کند، آن هم نه در زبان بلکه در عمل.
معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر بخواهیم به اهداف کلیدی دست پیدا کنیم، مفهوم همدلی می‌تواند مفهوم کلیدی باشد و این آغاز هم می‌تواند از درون خود ما اتفاق بیافتد. وی عنوان کرد: در گام اول می‌توان از درون همدل و همزبان شد و در مرحله بعد آن را به جمع‌های دیگر و جامعه بسط دهیم و اجتماع مهم جریان اعتدال که تحولات مهم ملی و بین‌المللی را در دست دارد، بتواند با وجود فراز و نشیب‌ها و دشواری‌های پیش‌رو با موفقیت دنبال شود.

همدلی و همزبانی، کلید اصلی
جهت گیری های ماست
ابتکار با بیان اینکه «متاسفانه میزان دشواری‌ها و پیچیدگی‌های سال‌های اخیر نسبت به گذشته بیشتر شده است» گفت: این یک واقعیت تلخ است و به این موضوع واقف هستیم که دولت کنونی با چه موانعی در مسیر خود مواجه شده و همین موضوع کار را با دشواری و کندی روبرو می‌سازد. وی ادامه داد: با لطف خداوند و حمایت های مردم این مسیر ادامه پیدا کرده و خواهد کرد و ما به آینده امیدوار هستیم و همدلی و همزبانی کلید اصلی جهت‌گیری اصلی راه ماست. باید وحدت راهبردی و استراتژیکی که در سال ۹۲ ائتلافی را شکل داد، استمرار ببخشیم و نهادهایی نیز برای ارتقای این یکپارچگی پایه‌گذاری کنیم.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: با شرایطی که ایران با مسائل هسته‌ای و نیز تحریم‌ها روبه‌رو است، امیدواریم به نحوی مطلوب این موضوعات حل و فصل شود که جامعه به نوعی آرامش خاطر دست یابد و شاهد رونق فعالیت در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و... باشیم. وی افزود: ایران با عقب‌ماندگی‌هایی روبه‌رو است و نباید اجازه دهیم که این عقب‌ماندگی‌ها افزایش یابد و این امر زمانی میسر می‌شود که فرصت‌های اندک و حداقلی را غنیمت شماریم.
ابتکار خاطرنشان کرد: ما باید از همه فرصت‌ها به نحو صحیح استفاده کنیم، به این دلیل که بتوانیم کشور را به سمت وسوی آرمان‌های اصیل انقلاب و آن چیزی که خواسته امام و شهدا و مردم است، سوق دهیم. وی تصریح کرد: همه به این امر واقف هستیم که فرصت‌هایی فراهم شده ‌است که باید به شرایط امت اسلام نگاه بیندازیم و ببینیم که چه اتفاقاتی در دنیا در حال وقوع است و به این جمع‌بندی برسیم که بیش‌ترین بهره را از حداقل شرایط و فرصت‌های
فراهم شده ببریم.
رئیس سازمان حفاظت محیط از زیست گفت: اتفاقاتی که در انتخابات سال ۹۲ به وقوع پیوست، رویداد بزرگی بود که جهت‌گیری متفاوتی را نیز به دنبال داشت که دلیل آن را می‌توان حضور گسترده مردم، فعالان سیاسی و علاقه‌مندان به آینده ایران دانست. وی افزود: ائتلاف بزرگی بین نیروهایی که به اصلاحات اعتقاد داشتند، شکل گرفت که این وحدت را می‌توانیم عامدانه و نه اتفاقی تلقی کنیم، زیرا با برنامه‌ریزی و رویکرد صحیح همراه بود و با توجه ویژه‌ی افرادی همچون آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله ناطق نوری و ... که به تغییر اعتقاد داشتند، شکل گرفت.