سال جدید، بهترین زمان برای شروع کسب‌وکار تازه
مترجم: مریم رضایی
کارآفرینانی که از فلسفه خوش‌بینی شروع سال جدید برای راه‌اندازی کسب‌وکارشان بهره برده‌اند، از تجربیات خود می‌گویند. در شروع یک سال جدید همه این حس طبیعی را دارند که کار تازه‌ای را شروع کنند. اما از کارهای ساده‌ای مثل اینکه به خودتان قول داده‌اید در سال جدید باشگاه بروید بگذرید. چرا از توانایی‌هایتان استفاده بهتر نمی‌کنید و در سال جدید کسب‌وکار تازه‌ای راه نمی‌اندازید؟صبح اولین روز سال ۲۰۱۲ اولیویا نایت (Olivia knight) طرح راه‌اندازی شرکت patchworkpresent.com را نهایی کرد؛ کسب‌وکاری که دو سال به فکر تاسیس آن بود.
او در این مورد می‌گوید: «مدت‌ها ایده راه‌اندازی یک پلت‌فرم را داشتم و حتی اسم شرکت را انتخاب و URL آن را خریداری کرده بودم. اما تصمیم برای شروع کار سخت‌ترین بخش کار بود.» انگیزه نایت برای شروع کسب‌وکار از یک مکالمه معمولی با همسرش شروع شد. «در تعطیلات سال نو او دو واقعیت مهم و انگیزه‌بخش را به من یادآوری کرد؛ اینکه تردید من برای راه‌اندازی شرکت جدید خیلی خسته‌کننده شده و این بدترین اتفاقی است که می‌تواند رخ دهد. بنابراین در آستانه سال جدید به خودم گفتم که امسال باید کسب‌وکارم را راه‌اندازی کنم. احساس شگفت‌انگیزی داشتم و کمی ترسیده بودم. اما پیش از هر چیز از تردید و اضطراب دیوانه‌کننده برای شروع کار رها شدم.» طبق اعلام اولین شاخص سالانه «خوش‌بینی کسب‌وکارهای کوچک» شرکت eBay، انتظار می‌رود بیشتر بنگاه‌های کوچک تا متوسط در سال جدید رشد کنند، صادرات به بیشتر کشورها افزایش می‌یابد و سطح استخدام و معرفی محصولات جدید بیشتر می‌شود. بنابراین، اگر می‌خواهید هم‌رده این شرکت‌ها شوید، سعی کنید ایده کسب‌وکار خوبی را که در ذهن دارید به اجرا درآورید. چگونه؟

شروع کار
توصیه نایت این است که کمی تامل و ارزیابی کنید یک کسب‌وکار کوچک چگونه به صورت عملی و احساسی بر شما اثرگذار است. او می‌گوید «ممکن است این حرف‌ها کلیشه‌ای باشد، اما این درست است که شروع یک کسب‌وکار نسبت به آنچه فکر می‌کنید، سه برابر زمان و هزینه بیشتری می‌برد. بنابراین خیلی بادقت برای آن آماده شوید و اطمینان داشته باشید برای پیشبرد کار از پشتیبانی لازم برخوردار هستید.» برای سارا کیل (Sara Keel)، مدیر و موسس شرکت Babycup.co.uk، پروراندن کسب‌وکار جدید روشی خاطره‌انگیز در تعطیلات سال جدید بود. او می‌گوید «ایده Babycup را شکل داده بودم، اما هیچ گاه برای شروع آن احساس آمادگی نمی‌کردم. انگیزه شروع سال جدید کاتالیزور بزرگی برای من بود که اولین قدم را بردارم. شروع یک سال جدید می‌تواند بسیار انرژی‌بخش باشد. بنابراین بهترین کار این است که از این فرصت استفاده کنید.» کیل که در زمان راه‌اندازی Babycup سه فرزند زیر شش سال داشت، می‌گوید که برقراری ارتباط با دیگر صاحبان کسب‌وکارهای کوچک به او در مسیری که پیمود کمک زیادی کرده است. «وقتی وارد یک محفل کاری می‌شوید در آنجا گیر نیفتید. فراتر از آن بروید و دوستانی جدید در دنیای واقعی و اینترنتی بیابید. برندهای دیگر را در صنعت خود بشناسید. رسانه‌های اجتماعی می‌توانند کمک بزرگی باشند که به کمک آنها می‌توانید با صاحبان دیگر کسب‌وکارهای کوچک آشنا شوید و از آنها بازخورد، جهت و کمک بگیرید.» با اینکه انگیزه سال جدید می‌تواند یک نیروی محرک قدرتمند باشد، دان گادسال (Dan Godsall)، موسس شرکت Wombagroup.com، اعتقاد دارد بسیار مهم است که شروع یک کسب‌وکار را به سادگی فقط یک شروع بدانیم. توصیه او این است که بپذیرید ایده شما باید رشد کند و تعادل مناسب بین تمرکز و انعطاف‌پذیری برقرار شود. «به ویژگی‌های مورد علاقه‌تان که هیچ چیز به داستان کسب‌وکارتان نمی‌افزاید، متوسل نشوید. سعی کنید طوری شیفته ایده‌تان نشوید که نتوانید نقایص آن را ببینید.» از سوی دیگر، مراقب باشید دیگران ایده محبوب شما را نکشند. دونا نوبل (Donna Noble)، موسس CurveSomeYoga، می‌گوید دوستان یا اعضای خانواده که معتقدند از ته قلب خیر شما را می‌خواهند می‌توانند منتقدان بدی برای ایده‌های کسب‌وکار جدید باشند. «خیلی از اطرافیانم گفتند که من نمی‌توانم CurveSomeYoga را مدیریت کنم، چون به اندازه کافی انعطاف‌پذیر نیستم. اما من مقاومت کردم و برای یادگیری چیزهای جدید و شناخت مشتریانم وقت گذاشتم.»

نیروی محرک
سارا لویس استیونسون (Sarah Louise Stevenson)، موسس شرکت آموزش و مشاوره رسانه‌های اجتماعی SLSocial.co.uk، معتقد است مسائلی که شما را از شروع یک کسب‌وکار بازمی‌دارد، می‌تواند همان چیزهایی باشد که شما را به سوی موفقیت سوق می‌دهد. «من شغلم را به عنوان استراتژیست رسانه‌های اجتماعی ترک کردم و کسب‌وکار خودم را با انبوهی از بدهی‌ها و بدون هیچ مشتری شروع کردم. اما این دقیقا همان چیزی بود که من را به سوی موفقیت سوق داد. صادقانه معتقدم که اگر پشتیبانی مالی یا ثبات بیشتری داشتم، نمی‌توانستم کسب‌وکارم را ظرف پنج ماه تا این حد پیش ببرم.» کروپالی گوره (Krupali Gore)، موسس شرکت aromacakeboutique.com با این موضوع موافق است. او می‌گوید: «شروع تازه‌ای که سال جدید به همراه دارد، به‌طور منحصربه‌فردی انگیزه‌بخش است و انرژی فوق‌العاده‌ای برای شروع یک کسب‌وکار می‌دهد. این نیروی جنبشی من را در طول موانع متعدد کسب‌وکار حفظ کرد و الهام‌بخش تلاش‌های من برای راه‌اندازی وب‌سایت باکیفیت شرکت بود. بنابراین این انرژی اولیه را کنترل کنید و تصور نکنید که باید همه چیز را برون‌سپاری کرد. صبر کنید تا مهارت‌های پنهان مرتبط شما کشف شود.» چهار سال از شروع کسب‌وکار نایت در ابتدای سال ۲۰۱۲ می‌گذرد و او تا به حال هیچ گاه احساس افسوس و ناراحتی نداشته است. «در ابتدای آن سال مشکلات زیادی داشتم؛ از کسب درآمد گرفته تا انجام کارهای قانونی، استخدام تیم مناسب، تاسیس سایت، یافتن اولین مشتریان و درگیری با اشتباه‌های کارکنان و دردسرهای خانوادگی. اما وقتی به عقب نگاه می‌کنم، هنوز معتقدم سخت‌ترین بخش کار همان برداشتن گام نخست و شروع کسب‌وکار بود. همچنان اعتقاد دارم که شروع سال جدید بهترین زمان برای این کار است، چون در نهایت بزرگ‌ترین مانع برای ایجاد یک کسب‌وکار موفق این است که آن را در مرحله اول شروع نکنیم.»

منبع: The Guardian