فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در سال 92 با تغییرات گوناگونی روبه‌رو بود. تغییراتی که با تغییرات دولت و روی کار آمدن دولت یازدهم گره خورد. هر چند تغییرات دولت و به دنبال آن تغییر مدیریتی در سطح وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این امید را در دل فعالان حوزه فاوا زنده کرد که این جابه‌جایی‌ها می‌تواند سر‌آغازی برای جبران هشت سال عقب‌افتادگی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور باشد، اما تاکنون هیچ‌یک از وعده‌های محمود واعظی، وزیر ارتباطات دولت یازدهم به حقیقت نپیوسته است. نه از اختلالات اینترنتی و کندی سرعت اینترنت که یکی از وعده‌های اصلی واعظی برای روی کار آمدن بود کاسته شده و نه کلیدی تاکنون توانسته قفل زنگ‌زده فیلترینگ کشور را باز کند. توقف طرح شبنم، توقف ارائه خدمات تصویری توسط اپراتور سوم، افزایش اختلال اینترنتی، فیلتر شدن سرویس‌های اجتماعی نظیر وی‌چت، قطع دسترسی به فیلترشکن‌ها، اختلاف بین شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات بر سر تغییر تعرفه‌های مخابراتی و.. از جمله اتفاقاتی است که حوزه فاوا در سال 92 با آن همراه بوده است. در گزارش زیر برخی اتفاقات مهم حوزه آی‌سی‌تی کشور مرور می‌شود.
اختلالات اینترنتی و افزایش فیلترینگ
اختلالات اینترنتی به بخش جدایی ناپذیر سرویس‌های اینترنتی کاربران تبدیل شده‌اند. اختلالاتی که سال ۹۲ و همزمان با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دور یازدهم نیز با شدت بیشتری همراه بود. مانند همیشه نیز هیچ‌کدام از مسوولان وزارت ارتباطات خبری از علت این کندی و قطع و وصل‌های سرویس کاربران نداشتند و هر یک از بازیگران این بازار یعنی شرکت مخابرات، شرکت‌های اینترنتی و زیرساخت توپ این اختلالات را به زمین یکدیگر می‌انداختند، البته این اختلالات تنها مربوط به کندی اینترنت نبود؛ چرا که کاربران ایرانی سرویس‌های پست الکترونیکی مانند جی میل برای مدت زیادی امکان دسترسی به سرویس ایمیل خود را نداشتند. حتی پایان انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری نیز باعث کاهش این اختلالات نشد و در نهایت نیز وزارت ارتباطات در مقابل انتقاد و شکایت کاربران پیشنهاد کرد این گروه شکایت خود را از شرکت مورد نظر تسلیم سازمان تنظیم مقررات کنند تا با آنها برخورد شود، اما در این بین وزارت ارتباطات مشخص نکرد در شرایطی که مسبب اصلی این اختلالات مشخص نیست کاربران دقیقا باید از چه ارگانی شکایت کنند. این اختلالات بعد از چند ماه رفع و جای خود را به فیلتر شدن موقتی یا دائم سرویس‌ها و پیام‌رسانانی همچون وایبر، یاهو مسنجر، اسکایپ، وی‌چت و... دادند. سرویس‌هایی که برخی از آنها رفع فیلتر و استفاده از برخی دیگر از آنها هنوز برای کاربران غیرممکن است.
تماس تصویری که قطع شد
یکی دیگر از اتفاقات ناخوشایند سال ۹۲ قطع تماس تصویری اپراتور سوم یا همان رایتل بود. این سرویس که از سال گذشته مورد انتقاد قرار گرفته بود در نهایت به‌دلیل آماده نبودن پیوست فرهنگی آن قطع شد. هرچند پیوست فرهنگی این اپراتور در شهریورماه سال ۹۲ توسط رگولاتوری کشور آماده و برای بررسی به شورای‌عالی فضای مجازی فرستاده شد، اما تا کنون نتیجه این بررسی اعلام نشده است. در آخرین خبر هم علی‌اصغر عمیدیان، رئیس رگولاتوری در کنفرانس خبری از احتمال برقراری تماس تصویری رایتل خبر داد و اعلام کرد که به شرط نظارت کامل، تماس تصویری رایتل می‌تواند برقرار شود.
رفع برخی تحریم‌های اینترنتی
بخشی از تحریم‌های اینترنتی و کامپیوتری جوامع بین‌الملل علیه ایران در سال ۹۲ رفع یا کمرنگ‌ شد.برای اولین بار خبر رفع تحریم‌های اینترنتی و تکنولوژیکی در خرداد ماه سال جاری منتشر شد. در آن زمان اعلام شد که آمریکا تحریم فروش تکنولوژی ارتباطی به ایران را لغو می‌کند، اما این پایان کاهش تحریم‌های تکنولوژیکی جامعه بین‌الملل علیه ایران نبود؛ چرا که در بهمن ماه سال جاری نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور مجوزی، تبادلات پولی ایرانیان برای خرید تجهیزات و خدمات اینترنتی و مخابراتی به‌منظور استفاده شخصی شهروندان را از فهرست تحریمی خود خارج کرد.
جابه‌جایی مدیران
امسال وزارت ارتباطات با تغییر و تحولات بی‌شماری همراه بود. علاوه‌بر روی کار آمدن محمود واعظی به عنوان وزیر وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات، بسیاری دیگر از مدیران سازمان‌های زیرمجموعه این وزارتخانه از سازمان فناوری اطلاعات گرفته تا رگولاتوری، شرکت پست و... نیز با تغییراتی همراه شدند. بسیاری از مدیران باسابقه کشور که طی چند سال گذشته خبری از آنها نبود، حالا روی کار آمده و با برنامه و پروژه‌های مختلف دست به‌کار جبران عقب‌افتادگی‌های چند ساله حوزه فاوا شده اند.