پیش‌بینی افزایش قیمت وارداتی‌ها
سفید، مشکی، سبز و قرمز کنار هم پارک شده‌اند. زیبایی رنگ براق ماشین‌ها با نور چراغ‌های نئون درون نمایشگاه دو چندان شده است. خودروهای لوکس با طرح‌ها و مدل‌های مختلف چنان با صلابت در نمایشگا‌ه ماشین جا خوش کرده‌اند که چشم هر رهگذری را به خود خیره می‌کنند.اما مدتی است که زرق و برق این خودروهای لوکس وارداتی به دلیل دخالت دولت نتوانسته فروش آنها را تضمین کند. صاحبان نمایشگاه‌های ماشین از خراب بودن بازار گلایه می‌کنند و علت را مصوبات متعدد وزارت صنایع و نهادهای متولی دیگر می‌دانند. نهادهایی که بنا به گفته آنها تنها در مصوبات خود بسیار گزینشی عمل کردند. براساس مصوبه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت که اوایل اسفندماه ابلاغ شد، واردکنندگان غیررسمی خودرو به شرطی می‌توانند خودرو وارد کنند که به‌طور مستقل ارائه خدمات پس از فروش را متعهد شوند یا با امضای توافق‌نامه با نماینده رسمی، خدمات ارائه دهند. بنابراین واردکنندگان خودروهای غیررسمی باید با انعقاد قراردادی با نماینده رسمی معادل ۳ تا 5/ 3 درصد قیمت فروش را بابت خدمات پس از فروش به نماینده رسمی پرداخت ‌کنند.به عقیده نمایشگاه‌داران و واردکنندگان غیررسمی خودرو، مصوبات وزارت صنایع و معادن باعث برهم زدن اوضاع بازار خودروهای وارداتی در چند ماه اخیر شده است. آنها به مصوبه اواخر دی ماه سال جاری وزارت صنعت اشاره می‌کنند که بازار خودرو را منحصرا به نمایندگان رسمی و بخشی از وارد‌کنندگان متفرقه واگذار کرده است. بنابر نظر آنها این وزارتخانه به بهانه حمایت از مصرف‌کنندگان و کاهش واردات خودروهای خارجی دائم به ابلاغ مصوباتی می‌پردازد که بازار این خودروها را با چالش بیشتری مواجه کرده است.
دولت تعرفه واردات را کاهش دهد
مدیر فروش نمایشگاه ماشینی در خیابان شریعتی مصوبه جدید وزارت صنعت را باعث خرابی بازار خودروهای وارداتی به نفع فروش خودروهای داخلی می‌داند.او در این باره به خبرنگار آخر هفته می‌گوید: با اجرای این مصوبه و پرداخت 3 تا 5/3 درصد از فروش بابت خدمات پس از فروش قیمت خودروهای خارجی در بازار بیشتر می‌شود. زیرا ما به‌عنوان واردکنندگان و فروشنده که نمی‌توانیم از جیب خودمان این هزینه‌ها را پرداخت کنیم. چنین مصوباتی باعث افزایش قیمت‌ها و متضرر شدن خریداران می‌شود. گویا دولت سعی دارد با آشفته کردن بازار خودرو خارجی خریداران را به سمت خودروهای داخلی سوق دهد.او از کسادی بازار خودروهای خارجی در چند ماه گذشته گلایه می‌کند و می‌افزاید: در سال‌های اخیر به دلیل علاقه مردم به خودروهای خارجی و رونقی که در این بازار صورت گرفت، افراد زیادی علاقمند به سرمایه‌گذاری در این بازار شدند به‌طوری که امروز با انبوه نمایشگاه‌های ماشین خارجی مواجه هستیم. همین موضوع نیز باعث افزایش قیمت این خودروها شد. با ابلاغ این مصوبه باز هم شاهد افزایش قیمت خواهیم بود. این در حالی است که بازار خودرو در حال حاضر با رکود بی‌سابقه‌ای روبه‌رو است و دلیل آن نیز از یک سو نبود نقدینگی نزد مردم است و از سوی دیگر آشفته بازار قوانینی است که هر روز باعث تنش در بازار این کالا شده است.به اعتقاد این واردکننده خودرو بهتر این بود که دولت از یک طرف پول گارانتی براساس 3 تا 5/3 درصد را بگیرد اما از سوی دیگر تعرفه واردات را کاهش دهد تا قیمت‌ها ثابت بماند. تا از یک سو فشار بر مصرف‌کننده کاهش پیدا کند و بتواند براساس سرمایه‌ای که دارد خرید کند و از سوی دیگر واردکنندگان و فروشندگان خودروهای خارجی نیز بتوانند به فروش کالای خود بپردازند.
نمایندگی‌های رسمی
یکی دیگر از نمایشگاه‌داران خودرو وارداتی در خیابان مطهری اما معتقد است که چنین تصمیم‌گیر‌هایی از سوی دولت نه تنها به ضرر واردکنندگان غیررسمی نیست بلکه باعث افزایش فروش آنها می‌شود.او در گفت‌وگو با خبرنگار آخر هفته می‌گوید: از آنجا که بازار خودرو خارجی به دلیل واردات بی‌رویه در یک کسادی به سر می‌برد، این مصوبه باعث بهتر شدن بازار به سود واردکنندگان غیررسمی می‌شود. زیرا قیمت این خودروها در نمایندگی‌های رسمی به بهانه دارا بودن خدمات پس از فروش حدود 30 تا 40 درصد گران‌تر فروخته می‌شد. این در حالی است که روند صدور پلاک و دیگر امور جنبی خودرو توسط آنها با تاخیر بیشتری صورت می‌گیرد. اما واردکنندگان غیررسمی با قیمت‌ کمتری نسبت به نمایندگی‌ها خودروهای مدل‌های مختلف را می‌فروشند. اما حالا با پرداخت درصد گارانتی و ارائه این خدمات از سوی ما به مشتری مسلم است که همان کالا را با قیمت بهتری ارائه می‌دهیم. این در حالی است که خریداران یک روزه می‌توانند پلاک دریافت کنند.
او با اشاره به اینکه نزدیک به ۸۰ درصد بازار خودروهای وارداتی دست واردکنندگان غیررسمی است، می‌گوید: یکی از موضوعاتی که دولت به آن توجهی ندارد این است که بسیاری از نمایندگی‌های موجود در ایران نمایندگی رسمی از کشور مبدا ندارند بلکه نمایندگی آنها در ایران به‌صورت ثالث است. در واقع آنها با گرفتن مجوز نمایندگی از یکی از کشورهای منطقه به خصوص کشورهای عربی در حال فعالیت هستند. اکثر خودروهایی که به کشور وارد می‌کنند نیز از کشورهای اطراف است. مهمتر اینکه همه این خودرو دارای گارانتی بین‌المللی از کارخانه هستند اما به دلیل اینکه نمایندگی‌های موجود در ایران نمایندگی رسمی و واقعی از کشور مبدا نیستند، مردم نمی‌توانند از خدمات پس از فروش بین‌المللی خودرو خود استفاده کنند.