دنیای اقتصاد: شاید بتوان صنعت پتروشیمی را یکی از مهم‌ترین صنایع کشور قلمداد کرد. احداث مجتمع‌های مختلف در سطح کشور و بهره‌برداری از این مجتمع‌ها همزمان با سهم‌گیری در بازار جهانی موجب شد تا احداث این پروژه‌ها مورد توجه خاص قرار گیرد و کشور برای رسیدن به هدف پرهیز از خام‌فروشی، سرمایه‌گذاری بیشتری را در این مورد انجام دهد. موضوعی که به خوبی در تعدد مجتمع‌های پتروشیمی قابل ملاحظه است. این سیاست به‌طور جدی و با وجود تحریم‌های اقتصادی در سال ۹۴ دنبال شد. در این میان تعیین قیمت خوراک پتروشیمی و تولید بنزین استاندارد و مرغوب از مجتمع‌های پتروشیمی و همچنین تلاش برای بازاریابی مجدد محصولات پتروشیمی از مهم‌ترین اقدامات شرکت ملی پتروشیمی در سال ۹۴ به شمار می‌آید.

شاخص‌های کلان صنعت پتروشیمی

ظرفیت نصب‌شده‌ مجتمع‌های پتروشیمی در سال ۱۳۹۳ حدود ۸/ ۵۹ میلیون تن بوده که این میزان در پایان سال ۱۳۹۴ به مرز ۴/ ۶۱ میلیون تن رسید. البته این شاخص‌ها را به‌صورت‌های گوناگونی محاسبه و اعلام می‌کنند. برای مثال می‌توان به شاخص «عملکرد تولید» اشاره کرد. این عملکرد در سال ۱۳۹۳ حدود ۵/ ۴۴ میلیون تن بود که در پایان سال ۱۳۹۴ به سطح «واقعی/ احتمالی» ۸/ ۴۶ میلیون تن رسید. طبق آمارهای رسمی در پایان سال ۱۳۹۳ تعداد مجتمع‌های تولیدی در کشور ۴۹ واحد بوده که این میزان در سال ۱۳۹۴ به سطح ۵۱ مجتمع (واقعی/ احتمالی) می‌رسد. صنعتی به این عظمت، نیاز به احجام بسیار بالایی از انواع سوخت و خوراک دارد. در سال ۱۳۹۳ میزان گاز طبیعی مصرفی (خوراک و سوخت) حدود ۷/ ۴۳ میلیون مترمکعب در روز بوده که در پایان سال ۱۳۹۴ این رقم به مرز ۸/ ۴۵ میلیون مترمکعب در روز بالغ شده است. همچنین میزان «اتان» مصرفی از منابع بالادستی در پایان ۱۳۹۳ به ۱۴۷۴ هزار تن رسیده که این میزان در انتهای سال ۱۳۹۴ به سطح ۱۵۲۵ هزار تن بالغ شده است. از حیث میزان مصرف میعانات گازی مصرفی، در سال ۱۳۹۳ به ۵۲۳۹ هزار تن اشاره شده که این رقم در انتهای سال بعد از آن به ۵۳۸۲ هزارتن رسیده است. در جدول همراه برخی از شاخص‌های مقداری و همچنین ارزش صنعت پتروشیمی کشور ذکر شده است.

چشم‌انداز مطلوب فراروی توسعه‌ صنعت پتروشیمی

صنعت پتروشیمی ایران با تکیه بر توانایی‌ها و پتانسیل‌های داخلی خود توانسته است طی چند برنامه‌ پنج‌ساله، ظرفیت‌سازی قابل‌توجهی انجام دهد و ظرفیت اسمی تولیدات خود را به حدود ۶۰ میلیون تن در سال برساند و برنامه‌ بلندمدت را هم با هدف «اول‌شدن در منطقه» تدوین کند. در حال حاضر با اقدامات دولت تدبیر و امید و گشایش‌های ایجاد‌شده در عرصه‌های جهانی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی موفق به تدوین برنامه‌ ششم توسعه‌ این صنعت شده که بر اساس هدف‌‌گذاری مربوطه، در سال انتهایی برنامه (یعنی ۱۳۹۹) ظرفیت نصب‌شده‌ صنایع پتروشیمی کشور به ۱۳۰ میلیون تن و تولید انواع محصولات پتروشیمیایی کشور به سطح ۱۲۳ میلیون تن خواهد رسید. همچنین فروش ۹۳ میلیون تن به ارزش ۶۱ میلیارد دلار انواع محصولات نیز در سال پایانی برنامه‌ ششم توسعه هدف‌گذاری شده است.