چند گام برای پس انداز واقعی
پس انداز و مقدار آن یکی از عوامل نشان دهنده میزان توسعه یافتگی جوامع است. جوامع کم توسعه یافته، پس انداز کمتری دارند. این اصل را می‌توان به خانواده‌ها نیز تعمیم داد. به این معنا که خانواده‌های مرفه، پس‌انداز بیشتری دارند و هر چه وضعیت اقتصادی خانواده ضعیفتر باشد، پس انداز کمتری نیز دارد. ضمن آنکه اکثر والدین معمولا درمورد اینکه توانسته‌اند شرایط تحصیلات مناسب را برای فرزندانشان فراهم کنند، به خود می‌بالند، اما متاسفانه آنها فراموش می‌کنند تا راه و روش پس انداز کردن پول را هم به فرزندانشان آموزش دهند.

شما هیچ وقت نمی‌دانید که در آینده چه اتفاقی می‌افتد و چه زمانی به مقداری پول ضروری احتیاج پیدا می‌کنید. 15 سال آینده که فرزندان تان می‌خواهند به دانشگاه بروند، چه می‌شود؟ یا آنکه اگر کارتان را از دست بدهید چه؟ به خاطر همین است که پس انداز کردن پول به یکی از مهم‌ترین مسائل زندگی تبدیل می‌شود. چون هیچکس نمی‌داند روز مبادا کی است و چه اتفاقی برای او می‌افتد!یکی از نکاتی که می‌تواند شما در مسیر پس انداز کمک کند این است که قبل از خرید هر چیز گرانقیمت و بزرگ، اطمینان پیدا کنید که این خرید را از روی احساس انجام نمی‌دهید.

مردم عادت دارند که خریدهایی غیر‌ضروری را فقط از روی هوس انجام دهند و نه در واقع از روی نیاز. توصیه ما این است که قبل از هر خرید، خوب موقعیت خود را بررسی کنید و واقع بین باشید. از سوی دیگر می‌توانید قیمت‌ها را مقایسه کنید، چراکه اگر با دیدن یک چیز در یک فروشگاه سریعا دست به خرید آن بزنید ممکن است سرتان را کلاه بگذارند. سوال کردن از فروشگاه‌های دیگر و پرس و‌جوی قیمت چندان زحمتی هم ندارد، اما اگر وقت کافی برای پرس و جوی قیمت ندارید، توصیه می‌کنیم که همه جزئیات را از یک فروشنده سوال کنید و بعد با فروشگاه‌های دیگر برای چک کردن و مقایسه قیمت‌ها تماس بگیرید.

وقتی ارزان‌ترین فروشگاه را پیدا کردید، بعد دست به خرید بزنید. نکته دیگر اینکه می‌توانید چانه بزنید. بعضی مردم خجالت می‌کشند یا بیش از این مغرور هستند که بخواهند سر قیمت چیزی با فروشنده چانه بزنند، اما جالب است بدانید که پولدارترین مردم همیشه بیش از سایرین هنگام خرید چانه می‌زنند. همین دلیل ثروتمند بودن آنها را می‌رساند. چون آنها ارزش پولی که به زحمت به دست آورده‌اند را می‌دانند و هیچوقت آن را به راحتی دور نمی‌اندازند. بدانید که هیچوقت برای پس انداز کردن پول دیر نیست.

یکی از مهم ترین تکنیک‌های پس‌انداز پول این است که همه حقوقتان را خرج نکنید؛ این کار را با نگهداشتن میزان حتی خیلی کمی از حقوقتان شروع کنید. سعی کنید هر ماه ۱۰ تا ۲۰ درصد از حقوق دریافتی خود را کنار بگذارید، اما اگر نتوانستید آنقدر هم پس‌انداز کنید باز نگران نباشید. مهم این است که پیوسته مقداری هرچند کم را پس انداز کنید. اگر پس‌انداز اضطراری ندارید، اولویت اول کاری شماست. هرماه به‌صورت خودکار مبلغی را به‌حساب اضطراری خود انتقال دهید و حتی به آن فکر هم نکنید. از این طریق می‌توانید امنیت خانواده را تامین کنید.

پر کردن حساب اضطراری برای داشتن آمادگی در برابر ناخواسته‌ها است. گام بعدی خرید یک بیمه عمر به‌عنوان محافظ خانواده در اثر وقوع حادثه‌ای برای شماست.در قدم دوم تعداد برداشت از حساب خود را کمتر کنید؛ چراکه هر وقت که با استفاده از دفترچه حساب خود، پولی برداشت می‌کنید، یک نرخ اضافی هزینه می‌کنید. مخصوصا اگر برداشت را در بانک خودتان هم انجام ندهید، این هزینه بیشتر خواهد شد. پس به جای برداشت‌های مختلف، هزینه یک هفته خود را برآورد کرده و همان میزان پول از حساب برداشت کنید و هر مقدار که آخر هفته از آن پول باقی ماند به پس‌انداز خود اضافه کنید.

در قدم بعدی باید حواستان به پولتان باشد به این معنی که به خوبی مراقب دخل و خرجتان باشید. ببینید پولتان را کجا خرج می‌کنید. آن دسته از افرادی که می‌دانند پولشان را بابت چه خرج می‌کنند، معمولا کمتر خرج کرده و بیشتر پس انداز می‌کنند. با یادداشت کردن همه خرج و مخارجتان، هیچوقت بیش از بودجه‌تان خرج نخواهید کرد. یکی از گام‌های مهمی که کارشناسان اقتصاد خانواده برای پس انداز پول توصیه می‌کنند این است که کمتر سراغ وام‌های کوتاه مدت بروید. چون پولی که صرف سود وام می‌شود، پولی است که می‌تواند پس‌انداز شود.

تا آنجا که می‌توانید سعی کنید کمتر سراغ وام گرفتن بروید. به خصوص وام‌های کوتاه مدت مثل وام دانشجویی، وام ماشین و امثال اینها و نهایتا آنکه برنامه‌ریزی منظم پس انداز داشته باشید. به ندرت پیش می‌آید که کسی پس‌انداز را جزو برنامه منظم زندگی خود قرار دهد. اما توصیه ما به شما این است که سعی کنید هر ماه، هر چقدر که می‌توانید، حتی 20 هزار تومان هم که شده است، اما به‌طور مداوم و منظم پس انداز کنید. بنابراین برای آنکه پول بیشتری پس انداز کنید همین امروز شروع کنید و خریدهای هیجانی خود را کنترل کنید.

خریدهای هیجانی در مراکز خرید، فروشگاه‌های آنلاین و رستوران‌ها، یکی از بزرگ‌ترین سیاهچاله‌های پول و راهی مطمئن برای گرفتاری در بحران مالی است. برای آینده سرمایه‌گذاری کنید. اگر جوان هستید شاید فکر کردن در مورد بازنشستگی احمقانه به نظر برسد ولی با نگاهی به بازنشسته‌های اطراف خود، زودتر اقدام کنید. در کنار همه این اقدامات باید به پرداخت هر چه سریعتر قرض‌ها و دوری کردن از آنها باشید.هر نوع بدهی را لیست کرده و از مقدار کم به زیاد مرتب کنید. از کوچک‌ترین قرض شروع کرده و آنها را پرداخت کنید.

تمام تلاش خود را برای جمع‌آوری و پرداخت آنها به کار ببندید. با بانک‌ها مذاکره کنید که آیا می‌توان با بالاتر بردن مبلغ قسط، با پرداخت سود کمتری وام را تسویه کرد. همچنین صورتحساب‌ها را به‌سرعت یا خودکار پرداخت کنید. به‌محض دریافت صورتحساب آنها را پرداخت کرده و از بانک خود درخصوص امکان پرداخت خودکار آنها سوال کنید.