4 عادت مخربی که باید ترک شوند !

هیچ چیزی به اندازه عادات بد، بازدهی شما را کاهش نمی‌دهند! این عادت‌ها موذی هستند! آهسته در شما رخنه می‌کنند تا جایی که شما حتی متوجه آسیب‌های ناشی از آنها نمی‌شوید. عادات بد شما را پایین می‌کشند، از دقت شما می‌کاهند، و خلاقیت شما را کم می‌کنند و در نتیجه کارایی شما را از بین می‌برند. به‌طور کلی بسیار مهم است که کنترل عادات خود را به‌دست بگیرید و بتوانید آنها را مهار کنید و نه اینکه تنها به‌دلیل حفظ یا ارتقای بازدهی خود این کار را انجام دهید. تحقیقات در دانشگاه مینه سوتا نشان می‌دهد که در دراز مدت، افرادی که تسلط و کنترل زیادی بر خود دارند نسبت به دیگر افراد، هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت، تمایل بیشتری به شادی دارند.

«با نظم شخصی و خودکنترل‌گری مداوم می‌توانید به شخصیت والایی دست پیدا کنید.»

«گرنویل کلایسر»

برخی عادت‌های بد نسبت به عادت‌های دیگر رنج بیشتری را در ما ایجاد می‌کنند و ۴ عادتی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، جزو بدترین عادت‌ها هستند که باید ترک شوند. از بین بردن این عادت‌ها از وجودتان، بازدهی شما را افزایش خواهد داد و به شما این اجازه را می‌دهد که از حالت مثبت ناشی از خودکنترل‌گری لذت ببرید.

١.کمال‌گرایی

بسیاری از نویسندگان ساعات بیشماری بارش فکری را صرف شخصیت‌ها و طرح‌ها می‌کنند، حتی صفحه پشت صفحه می‌نویسند، درحالی‌که می‌دانند هرگز در کتاب نخواهد آمد. آنها این‌کار را انجام می‌دهند چون می‌دانند که گسترش نیاز به زمان دارد. ما دقیقا زمانی که وقت شروع کردن است، خشکمان می‌زند! چون می‌دانیم که ایده‌های ما کامل نیستند اما معتقدیم آنچه ما باید ایجاد کنیم نباید هیچ مشکلی داشته باشد. کمال‌گرایان میل دارند هر کاری را در کامل‌ترین شکل خود بی نقص انجام دهند. اما اگر هرگز شروع نکنیم و به ایده هایمان زمان پرورش یافتن ندهیم، چگونه می‌توانیم یک اثر فوق‌العاده خلق کنیم؟! جودی پیکلوت اهمیت پرهیز از کمال‌گرایی را به طرز عالی‌ای به‌طور خلاصه بیان می‌کند: «شما می‌توانید یک کاغذ نوشته شده را ویرایش کنید اما کاغذ سفید قابل ویرایش نیست »

٢.خوردن شکر به مقدار زیاد

عملکرد گلوکز مثل پدال گاز برای انرژی در مغز است، بنابراین، شما برای تمرکز روی چالش‌های مختلف به آن نیاز دارید. کمبود گلوکز باعث می‌شود احساس خستگی، عدم تمرکز و کندی پیدا کنید از سوی دیگر گلوکز به مقدار زیاد باعث ناتوانی در تمرکز می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود ٢٥ گرم از شیرینی را گلوکز تشکیل می‌دهد. شما این ٢٥ گرم گلوکز را از هر طریقی که بخواهید می‌توانید به دست آورید و حداقل در ابتدا، همین احساس را خواهید داشت. تفاوت آن در مدت زمان بازدهی است. دونات‌ها و فرم‌های تعریف شده دیگری از شکر ٢٠ دقیقه به طول می‌انجامدکه انرژی رها کند، در حالی‌که برنج سفید و سایر غذاهای شامل کربوهیدرات‌های پیچیده به کندی انرژی را رها می‌کنند که شما را قادر می‌سازند تمرکزتان را حفظ کنید.

٣. استفاده از تلفن همراه و تبلت یا کامپیوتر در رختخواب

این یکی از بزرگ‌ترین مواردی است که اکثر مردم متوجه نمی‌شوند چقدر به خوابشان و بازدهی ذهنی آنها لطمه وارد می‌کند. طول موج‌های کوتاه نور آبی نقش مهمی در حال شما، سطح انرژی‌تان و کیفیت خوابتان دارند. صبح‌ها تابش نور آفتاب، گستره وسیعی از این نور آبی را شامل می‌شود. زمانی که چشم شما مستقیما در معرض آن قرار می‌گیرد، هورمون ملاتونین که باعث می‌شود احساس هوشیاری بیشتری داشته باشید ترشح می‌شود. بعدازظهر، اشعه آفتاب آن نور آبی رنگ را از دست می‌دهد و از آن پس بدن شما آن را تولید می‌کند. شب‌ها مغز شما انتظار هیچ نور آبی رنگی را ندارد و در برابر آن بسیار حساس است اما شما با قرار دادن صفحه تلفن همراه یا تبلت و.... بدن خود را به اجبار در معرض آن نور آبی قرار می‌دهید. بسیاری از وسایل مورد علاقه ما که شب‌ها از آن استفاده می‌کنیم، ازجمله لپ‌تاپ، تبلت، تلویزیون و تلفن‌های همراه، طول موج‌های کوتاه آبی رنگ را منتشر می‌کنند این نور را مستقیما به صورت شما می‌تابانند. این مساله تولید ملاتونین را ضعیف ساخته و در توانایی شما برای به خواب رفتن تداخل ایجاد کرده، همچنین، کیفیت خواب شما را پایین می‌آورد. همانطور که همه ما تجربه آن را داریم، وقتی شب به‌طور کامل و خوب نخوابیده باشیم، فردای آن روز بازدهی ما کاهش می‌یابد. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از این وسایل بعد از شام استفاده نکنید. دیدن تلویزیون برای اغلب مردم خوب است اما مادام که در فاصله مناسبی از آن نشسته باشند.

٤. چند کار در یک زمان

چند کاره بودن واقعا قاتل بازدهی است! تحقیقی که در دانشگاه استنفورد انجام شده است تایید می‌کند افرادی که چندین وظیفه را برعهده دارند یا چند کار را در یک زمان انجام می‌دهند نسبت به کسانی که فقط یک کار واحد را در زمان مشخصی انجام می‌دهند خلاقیت کمتری دارند. محققان دریافتند افرادی که به صورت مرتب با چندین جریان برنامه الکترونیکی بمباران شده اند، به اندازه کسانی که یک کار را در یک زمان انجام می دهند نمی‌توانند تمرکز داشته باشند، به یاد بیاورند، یا از کاری وارد کاری دیگر شوند. هنگامی که شما سعی دارید دو کار را همزمان انجام دهید ظرفیت مغز شما برای انجام هر دو با موفقیت دچار نقصان می‌شود اما چگونه است که برخی از افراد موهبت خاص چند کاره بودن را در خود دارند؟! پژوهش‌های دانشگاه استنفورد در مقایسه دو گروه افراد نشان می‌دهد که تمایل به چند کاره بودن و باور آنها به اینکه این مساله به عملکرد آنها کمک می‌کند باعث به‌وجود آمدن این ویژگی می‌شود، اما آنها دریافتند افرادی که همیشه چند کار را در یک زمان انجام می‌دهند با گمان بر اینکه این کار باعث پیشرفت و جلو رفتن کارشان می‌شود همه کارهای خود را با تمرکز کمتر، کیفیت پایین‌تر و نصفه و نیمه انجام می‌دادند.