معامله گران غیررسمی؛ حامیان دلار
حمید عزیزی
عضو گروه بانک و بیمه
از اولین روز شهریورماه، تکاپوی معامله‌گران غیررسمی برای بردن دلار به محدوده قیمتی بالاتر افزایش یافت.

با این حال، نتیجه این تلاش‌ها تنها رشد ۱۰ تومانی و رسیدن شاخص بازار ارز به قیمت ۳۳۶۵ تومان تا روز سه‌شنبه بود. در طول هفته، معامله گران غیررسمی سعی داشتند با ایجاد هیجان روانی پیرامون برخی وقایع از جمله کاهش قیمت نفت و جو امنیتی در روز بازگشایی سفارت انگلیس نوسان‌گیری کنند؛ ولی این دسته با مقاومت بازیگران بازارساز مواجه شدند تا چنان‌که اشاره شد، دلار افزایش قیمتی چندانی را تجربه نکند.

با این حال، در تقابل دو گروه یاد شده، دامنه نوسانات روزانه شاخص بازار ارز بیشتر شد. در ۴ روز ابتدایی شهریورماه، دلار تغییرات روزانه خود را در بازه ۳۳۵۵ تومان تا ۳۳۷۸ تومان انجام داد. در این محدوده زمانی، معامله گران غیررسمی تلاش زیادی کردند که با افزایش تحرکات خود، دلار را وارد محدوده ۳۳۸۰ تومان کنند تا به گفته فعالان، علت افزایش تحرکات معامله گران به انتظار افزایشی آنها مربوط باشد.

بالا رفتن سفرهای مسافرتی در آخرین ماه تابستان، آغاز اعزام حجاج حج تمتع و کاهش قیمت نفت از عواملی بود که معامله‌گران دلار را به افزایش بیشتر قیمت امیدوار کرده بود. اما آینده قیمتی شاخص بازار ارز نیز تا حد زیادی به میزان تقاضای فصلی اضافه شده به بازار بستگی خواهد داشت. دیگر عامل موثر، معامله گران غیررسمی هستند که سعی دارند با افزایش خریدهای ارزی خود و دپو کردن آن، به بالا رفتن دلار کمک بیشتری کنند. این در حالی است که نیروی بازیگران بازارساز در برابر تکاپوی این گروه ایستاده است