حلقه‌های مفقوده یک حمله
کنار هم گذاشتن اتفاقات رخ داده منجر به در حادثه تروریستی پاریس نشان می‌دهد برخی نیروهای اطلاعاتی کشورهای اروپایی در مورد حادثه تروریستی سیزدهم نوامبر غفلت کرده‌اند. در این ارتباط یکی از مقامات دولت ترکیه می‌گوید سال گذشته اطلاعاتی را درباره یکی از مهاجمان حملات پاریس در اختیار دولت فرانسه گذاشته است و به این کشور در مورد این شخص هشدار داده است.

«اسماعیل عمر مصطفایی» یکی از مهاجمان است که به گفته این مقام ترکیه در سال 2013 وارد آن کشور شد و مدرکی مبنی بر خروج او از ترکیه وجود ندارد. این مقام ترکیه که نامش فاش نشده گفته است در اواخر سال 2014 و در تابستان امسال اطلاعاتی درباره این فرد در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه گذاشتند ولی پاسخی از پاریس دریافت نکرده‌اند. به گفته او فرانسه تنها پس از حملات پاریس برای دریافت اطلاعات به مقامات ترکیه مراجعه کرد.

هویت «اسماعیل عمر مصطفایی» 29 ساله که در حملات پاریس کشته شد با استفاده از اثر انگشتش مشخص شده است. از سویی پس از حمله پاریس مشخص شد، نیروهای اطلاعاتی آلمان، پیش از سیزدهم نوامبر، فردی را که اهل مونته‌نگرو بوده و قصد داشته عازم پاریس شود دستگیر کرده‌اند. گفته می‌شود این فرد با مهمات در حال سفر به جنوب فرانسه بوده است. در این ارتباط خبرگزاری آلمان گزارش می‌دهد: مقامات آلمان اعلام کرده‌اند، یک مرد 51 ساله مونته‌نگرویی را به اتهام تلاش برای تامین تسلیحات و مواد منفجره برای مهاجمان پاریس در بایرن واقع در جنوب آلمان بازداشت کرده اند.

رادیو بایرن درخصوص این دستگیری می‌گوید: این مرد پنج نوامبر سال جاری میلادی در مرز آلمان با اتریش در حالی که سوار بر یک فولکس واگن بود، متوقف شد. مقامات زیر کاپوت خودروی وی هفت تیری پیدا کردند که سبب شد تا خودرو را به‌طور کامل بررسی کنند. آنها در این تلاش از این عملیات قاچاق پیچیده پرده‌برداری کرده و در این خودرو تسلیحات اتوماتیک، 200 گرم دینامیت، نارنجک دستی و مهمات کشف کردند. بررسی تلفن همراه این مظنون و سیستم جی‌پی‌اس این خودرو نشان داد که قصد این فرد بازداشت شده پاریس بوده است. پس از بازداشت این مظنون مقامات بایرن به سرعت مقامات فرانسه را از این مساله مطلع ساخته و به آنها هشدار دادند. این در حالی است که وزارت کشور آلمان نیز این گزارش را تایید کرده است.

«توماس دومزیر»، وزیر کشور آلمان گفت: مقامات هنوز هیچ ارتباطی میان این مرد مونته‌نگرویی بازداشت شده با مهاجمان حملات پاریس پیدا نکرده‌اند. مقصد این مظنون فرانسه بوده اما هنوز مشخص نیست که آیا با حملات تروریستی پاریس ارتباطی داشته یا خیر. وی افزود: با بررسی دستگاه جی‌پی‌اس خودروی مذکور به آدرسی در پاریس دست یافتیم.پایگاه خبری «فوکس» نیز گزارش داد: این مظنون بازداشت شده اهل مونته نگرو است و او از صحبت و پاسخگویی به مقامات امتناع کرده و هیچ وکیلی برای دفاع از خودش استخدام نکرده است.

«یوآخیم هرمان»، وزیر امور داخلی ایالت بایرن آلمان گفت: فردی که چندین قبضه کلاشینکف، نارنجک دستی و مواد منفجره جابه‌جا می‌کند، می‌تواند عضوی از یک گروه جنایتکار باشد اما دلایلی وجود دارد که گمان می‌کنیم این اقدام به تمایلات تروریستی یا تامین تسلیحات برای تروریست‌ها مربوط است. وزارتخانه ما با همکاری مقامات فرانسوی در حال تحقیق در این باره است که آیا این رویداد ارتباطی به حملات تروریستی پاریس دارد یا خیر؟این فاجعه آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان را تحت فشار می‌گذارد تا موضعش مبنی بر بازکردن مرزها به روی آوارگان را تغییر دهد.

وی امیدوار بوده تا در با رهبران جهان در ترکیه و در اجلاس گروه 20 در آنتالیا که در هفته جاری برگزار شد، گفت‌وگو کند و به پیشرفتی درخصوص ریشه‌کن کردن سیل آوارگان دست یابد، اما هنوز روند حل‌وفصل این معضل با کندی روبه‌رو است.گفته می‌شود مرکل برای تشدید کنترل مرزی آلمان از سوی ائتلاف خود نیز تحت فشار قرار گرفته است.

هورشت زیهوفر، نخست‌وزیر ایالت بایرن نیز گفت: دلایلی وجود دارد که باور کنیم این مظنون با مهاجمان حملات پاریس در ارتباط است و این پرونده نشان می‌دهد که شفاف‌سازی درخصوص اینکه چه کسی در کشور ماست و چه کسی از کشور ما سفر می‌کند چقدر مهم است. وی بار دیگر خواستار تقویت تدابیر امنیتی بیشتر در مرزهای کشورهای اروپایی شد.اروپایی‌ها از این موضوع ترس دارند تا نیروهای داعش تحت عنوان پناهجو وارد سوریه شوند و از این طریق اهداف اروپایی را مورد حمله قرار دهند.

به‌ویژه اینکه در حمله به پاریس یکی از مهاجمان دارای پاسپورت سوری بوده و نام وی به‌عنوان پناهجو در یونان و لهستان ثبت شده است. حتی وزیر کشور لهستان نیز این موضوع را تایید کرده و گفته است فرد مهاجم، پیش‌تر نامش در این کشور به‌عنوان پناهجو ثبت شده است.با پیدا شدن یکی دیگر از حلقه‌های مفقوده، برخی از تحلیلگران اطلاعاتی می‌گویند داعش ممکن است اهداف دیگری در اروپا را مورد هدف قرار دهد و حادثه‌ای مشابه با حادثه پاریس، در دیگر پایتخت‌های اروپایی رخ دهد. این دسته از کارشناسان اعتقاد دارند مادرید، رم و لندن جزو اهداف آتی نیروهای داعش است.نیروهای داعش با همکاری سربازانی که در خاک کشورهای اروپایی دارد می‌تواند به راحتی فجایع دیگر به وجود آورد. این دسته از کارشناسان می‌گویند لازم است نیروهای اطلاعاتی اروپایی به شکل یک شبکه با هم همکاری کنند و افراد مظنون را شناسایی و تحت رصد قرار دهند.

در هفته‌ای که گذشت، نیروهای اطلاعاتی کشورهای ترکیه، آلمان، فرانسه و بلژیک در داخل کشورهایشان دست به اقدامات گسترده‌ای برای بازداشت مظنونان زدند. ممکن است این عملیات در داخل برخی از کشورها ماه‌ها به طول بینجامد. زیرا سربازان داعش در داخل کشورهای اروپایی که به گرگ‌های تنها شهره‌اند، در کمین غفلت نیروهای اطلاعاتی اروپایی هستند. به گفته برخی از کارشناسان، پاریس آغاز کار بوده است.