«نوروز»، فرصت آرامش روح
یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق تهران روح انسان عجین با جسم انسان است. سلامت جسم انسان به مقدار زیادی به سلامت روح بستگی دارد که البته هم از نظر علم پزشکی و علم روان‌شناسی و هم براساس معارف دینی و تجربیات شخصی این موضوع محرز شده است.

به واقع در جوامع پیشرفته امروزی در خانه‌های سلامت (Home health) که با هدف اصلاح و تغییر رفتارها و در نهایت فراهم کردن زمینه لازم جهت اجتماعی شدن مجدد تشکیل یافته، بر این شعار تاکید می‌شود که «جسم سالم در سایه روح سالم» است. به‌همین دلیل کسانی که روح آرام و بانشاطی دارند، کمتر مریض می‌شوند و کسانی که افسرده هستند به‌مثابه مصداق بیت «که افسرده دل افسرده کند انجمنی را» به تدریج فعالیت‌های جسمی شان مختل می‌شود که روی محیط هم تاثیر می‌گذارند.
براساس یکی از گزارشی‌هایی که به تازگی منتشر شده یکی از پنج مشکل اساسی در پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ کشور موضوع «افسردگی» است که یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد افراد به تاثیر از مجموعه ناهنجاری‌های محیط و معضلات و مشکلات روزمره فردی با افسردگی رو‌به‌رو می‌شوند و همین مساله اثرات روحی ملموسی روی فرد و محیط به‌همراه دارد.
با ذکر این مقدمه و به فراخور سال جدید می‌خواهم چند نکته‌ای را درباره تعطیلات عید که فرصتی برای نو شدن همزمان با بهار طبیعت است، بیان کنم امید است روح انسان‌ها هم با نوشدن فصل‌ها نو شود.
آنچه مسلم است این است که باید سعی کرد فشارهای روحی و پُراسترسی را که در طول یکسال گذشته بر ما وارد شده با امکانات و فرصت‌هایی که در اختیار است از خودمان دور کنیم و با طبیعت آشتی کنیم.
یکی از سنت‌های خوب و حسنه ما ایرانی‌ها رفتن به خانه همدیگر و به جای آوردن صله رحم در ایام عید است.
اولین موضوعی که می‌خواهم مطرح کنم این است که «روابط دوستانه‌ای را که سرد شده دوباره بهبود ببخشیم.» همچنین سعی کنیم «در عید تفریحات سالم داشته باشیم و گرد و خاک‌های روح‌مان را تمیز کنیم» زیرا تعطیلات عید فرصت آرامش روح است.
متاسفانه ما آدم‌ها به‌دلیل تحولات اجتماعی و اقتصادی تک بُعدی شده‌ایم و غافل از اینکه انسان مجموعه‌ای باشعور است که نیاز به تغذیه روحی هم دارد، از بسیاری مسائل از جمله وظایف و تکالیف نسبت به خانواده و مهیا سازی نشاط و آرامش آنها که به نوعی وظیفه شرعی ما هم هست، دور شده‌ایم.
به همین دلیل توصیه من این است که با مسافرت در ایام عید و دوری گزیدن از شرایط نامناسب، فضا را برای نشاط روحی خود و دیگران فراهم آوریم زیرا هدف در این تعطیلات «تفریح»، «نشاط» و «حضور در کنار خانواده» است.
این را هم بگویم که این موضوع صرفه اقتصادی هم دارد؛ زیرا مسافرت سرمایه‌گذاری است که بهره‌وری و راندمان یکسال را بالا می‌برد و ماحصل آن، بسترساز یک تلاش مفید خواهد بود.