رقابت بر سر  میراث عبدالعزیز
کامران کرمی
عضو گروه دیپلماسی
پادشاهی عربستان سعودی آبستن تغییرات قدرت است. تغییراتی که به نظر می‌رسد در مقطع کنونی پتانسیل بحرانی شدن را بیش از هر زمان دیگری در خود دارد.

به حاشیه رفتن منشور عبدالعزیز و فقدان یک مکانیسم اجماعی مشروع و مورد احترام در غیاب مکانیسم‌های انتخاباتی، مشکلات اقتصادی، افزایش درگیری‌های منطقه‌ای عربستان و تلقی از گسست با آمریکایی‌ها باعث شده تا در برهه کنونی، نوعی هراس توام با گسیختگی و به کنار نهادن رویه‌های عقلانی و محتاطانه را از سوی سعودی‌ها شاهد باشیم. در چنین وضعیتی یکی از شاهزادگان سعودی با انتشار چندین نامه با این محتوا که ۸ تن از برادران ملک سلمان خواستار عزل او هستند، از لزوم اصلاحات و تغییر زمامداران سعودی پرده برداشت.

این نامه فارغ از صحت و سقم آن نشان می‌دهد که حجم اختلافات میان شاهزادگان دربار در حال افزایش است. به‌خصوص رقابت محمد بن نایف ولیعهد و جانشینش محمد بن سلمان وارد فاز تازه‌ای شده است و می‌تواند با توجه به اینکه پادشاه از سلامت جسمی برخوردار نیست، این رقابت را با فراهم شدن شرایط آن وارد روند جنگ قدرت کند؛ چون با مرگ سلمان، قدرت به محمد بن نایف برادرزاده‌اش می‌رسد و او حق عزل و نصب ولیعهد خود را خواهد داشت. بنابراین علاوه بر محتمل بودن رقابت در زمانی که سنت‌های سیاسی به حاشیه رفته‌اند، احتمال تغییرات شتابان و ورود عربستان به یک روند متفاوت از انتقال قدرت و انحصاری شدن قدرت در یک خانواده و نه گردش میان برادران و برادرزادگان نیز وجود دارد