پیش‌بینی رونق‌مسکن در سال93 ؟
در حالی‌که کاهش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر نتوانسته نیاز موجود در بازار را به تقاضای‌ موثر و آماده به خرید تبدیل کند، کارشناسان اقتصادی اظهار امیدواری می‌کنند: سال آینده معاملات مسکن رونق بگیرد و خرید‌وفروش‌ها در بازار ملک بعد از دست‌کم یکسال رکود، دوباره از سر گرفته شود.
در ماه‌های اخیر اگر چه قیمت مسکن تا میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده اما از آنجا که پیش‌از شروع روند کاهشی، بالاترین مقدار افزایش قیمت را تجربه کرده بود، هم‌اکنون سطح فعلی قیمت‌ آنچنان سازگاری با توان خرید ندارد.
ضمن اینکه، وعده دولت درباره افزایش وام خرید مسکن آنچنان در میان متقاضیان مسکن امیدواری ایجاد کرده که غالب آنها ترجیح می‌دهند خرید از بازار را به بعد از زمان تصویب افزایش وام خرید مسکن موکول کنند.
از طرف دیگر، اعلام رقم پیشنهادی وزیر راه‌وشهرسازی برای سقف جدید وام خرید مسکن نیز خود به محرکی برای تطویل دوره فعلی رکود مسکن تبدیل شده است.
۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی برای خرید مسکن یعنی رقمی که با آن می‌شود در تهران به عنوان شهری که گران‌ترین قیمت مسکن را دارد، حداقل ۴۰ درصد از هزینه خرید یک آپارتمان ۵۰ متری تقریبا نوساز را تهیه کرد.
البته در اینکه این تسهیلات در چه زمانی به متقاضیان خواهد رسید، ابهاماتی وجود دارد. مطابق پیشنهاد وزارت راه‌وشهرسازی تسهیلات خرید مسکن بعد از حداقل ۲ سال سپرده‌گذاری متقاضی، آماده پرداخت خواهد شد که در این مدت، تورم مسکن ممکن است قدرت وام را کاهش دهد.
با این حال اگر چه دولت برای قدرت خرید مسکن چنین برنامه‌ای را مد نظر دارد اما برای بازار اجاره و اجاره‌نشین‌ها هنوز برنامه مشخصی اعلام نشده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد: با وجود کاهش قیمت‌ها در بازار خرید و فروش، اجاره بها کاهش زیادی نداشته است اما ادامه ثبات قیمت‌ها در بازار خرید و فروش می‌تواند نرخ اجاره را هم در سال آینده با ثبات بیشتری همراه کند.
هم‌اکنون با رکود موجود در بازار مسکن و کاهش قیمت ها، نرخ اجاره بها هم تحت تاثیر قرار گرفته است، اما بازهم نرخ‌های بالایی دارد که در توان اغلب مستاجران نیست و در واقع به نسبت کاهش قیمت‌ها در بازار خرید و فروش، اجاره‌بها کاهش چندانی نداشته است. مشکلاتی که میان برخی از موجران و مستاجران به وجود آمده موجب شده است که مالکان تمایل بیشتری به اجاره‌های بلندمدت با مستاجران خوش حساب خود داشته باشند به همین جهت در برخی از آگهی‌های مسکن آن را قید می‌کنند. بنابراین قیمت‌های کنونی بازار اجاره نمی‌تواند مبنای درستی برای تعیین قیمت‌ها باشد و ممکن است که در خردادماه سال آینده که فصل اجاره‌بها است قیمت‌ها با تغییرات بیشتری مواجه شوند و بازار را تحت تاثیر قرار دهند.
از طرف دیگر مطابق پیش‌بینی فعالان ساختمانی، این احتمال وجود دارد که رکود بازار مسکن تا نیمه اول سال آینده هم ادامه داشته باشد و تا زمان تثبیت برنامه‌های مسکنی وزارت راه و شهرسازی روند رکود بر بازار حکمفرما باشد.
رییس کانون سراسری انبوه‌سازان در این باره معتقد است: اگر تسهیلات بانکی کارآمد برای ساخت‌وساز در نظر گرفته نشود و برنامه‌های دولت برای ساخت مسکن نیز در سطحی که بتواند رونق در این حوزه ایجاد کند نباشد، سرمایه‌گذاری در این بازار از سر گرفته نخواهد شد.
به گفته وی پس از اعلام طرح‌های دولت، آرامش بیشتری وارد بازار مسکن می‌شود و نگرانی کمبود مسکن از سوی مردم کاهش می‌یابد.
رییس کانون سراسری انبوه سازان تصریح کرد: طرح‌های جدید دولت باید هر چه دقیق‌تر و زودتر اعلام شوند تا این نگرانی برای مردم ایجاد نشود که کمبود مسکن داریم یا اینکه آیا دوباره با مشکل قیمت مسکن مواجه شویم.
رهبر افزود: تا زمان وجود رکود در بازار، سرمایه‌گذاری وارد بازار مسکن نمی‌شود و پس از خروج رکود از بازار، کم کم رونق به بازار می‌آید و سرمایه‌ها به سمت این بخش میل می‌کنند.
وی با اشاره به همکاری بخش خصوصی با دولت برای طرح‌های پیش رو همچون مسکن مهر اظهار کرد: همواره بخش خصوصی آمادگی همکاری با دولت را داشته است اما هنوز صحبتی مبنی بر همکاری بخش خصوصی برای برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی صورت نگرفته است.
اطلاعات میدانی از آخرین وضعیت قیمت‌ها در بازار مسکن حاکی است: یک واحد مسکونی ۷۰ متری در حوالی پونک بازسازی شده، با عمر بیش از ۱۰ سال دارای انباری و فاقد پارکینگ با قیمت ۲۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد و واحد دیگری در تهرانسر با مساحت ۶۵ متر مربع دارای پارکینگ و انباری و تقریبا نوساز ۲۱۵ میلیون تومان برای فروش قیمت‌گذاری شده است.
همچنین در بلوار اشرفی اصفهانی، آپارتمانی ۶۸متری و ۲خوابه هر مترمربع ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و در شهرک لاله واحدی ۷۰ متری با عمر ۵ ساله متری ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. در بزرگراه رسالت نیز آپارتمانی به مساحت ۷۰ مترمربع با عمر ۱۲ساله و دو خوابه با انباری متری ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‎شود.