محمد غلامی‌پور هرساله تولید سریال‌های نوروزی وماه رمضان یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران سیما را شکل می‌دهند. آنها سعی می‌کنند آثاری را تولید کنند که مخاطب به تماشای آن علاقه‌مند است و از همین رو همواره با کارگردانانی وارد مذاکره می‌شوند که کارنامه روشنی دارند و نامشان در سریال‌سازی به تثبیت رسیده است. امسال اما نسبت به سال‌های قبل تب و تاب زیادی وجود نداشت و شاید هم با گذشت چند سال از پروسه تولید سریال‌های مناسبتی به نقطه‌ای رسیده‌ایم که همه چیز طبق روال پیش می‌رود.
مدیران صدا و سیما برای سه شبکه اصلی خود سه سریال در نظر گرفته‌اند که مثل همیشه به نظر می‌رسد رقابت بین شبکه یک و سه ادامه دارد. در روزهای اخیر سریال‌های رمضانی تلویزیون به‌صورت قطعی نام برده شدند و از میان گزینه‌های روی میز مدیران سیما، «مدینه» و «هفت سنگ» مجموعه‌هایی بودند که در نهایت انتخاب شدند. تلویزیون، امسال به‌دلیل تقارن ماه رمضان با جام‌جانی ۲۰۱۴، با هدف بهتر دیده شدن سریال‌های مناسبتی با کمترین تعداد سریال به استقبال رمضان می‌رود؛ به طوری که فقط شبکه‌های یک و سه سیما سهمی را به خود اختصاص داده‌اند.
از میان پنج سریال کاندیدشده برای پخش در باکس شبانه تلویزیون در ماه رمضان قرعه‌ پخش به نام «مدینه» و «هفت سنگ» افتاد و هر کدام به ترتیب از شبکه یک و سه سیما به روی آنتن می‌روند.هرچند شبکه دو هم در این میان سهمی به خود اختصاص داده است.

شبکه یک: مدینه ساعت 22
pic۱
کارگردان: سیروس مقدم
تهیه‌کننده: زینب تقوایی
بازیگران: پریوش نظریه، مهدی سلطانی، مهرداد ضیایی، آتیلا پسیانی، رضا رویگری، شبنم مقدمی، مهرداد صدیقیان و...
خلاصه داستان: سریال تلویزیونی مدینه درباره زنی به نام مدینه است که پس از فوت همسرش جهان می‌خواهد به همراه پسر خوانده‌اش کارخانه جهان را به بهترین شکل ممکن اداره کند، اما همسر اول جهان مانع جدی اوست و...
سیروس مقدم یکی از کارگردانان مطرحی است که نامش با مناسبت‌ها گره خورده است. سریال‌هایی که برای نوروز وماه رمضان در سال‌های گذشته ساخته عمدتا مورد توجه قرار گرفته و همین نکته خیال مدیران شبکه یک را راحت می‌کند، چون می‌دانند اسم سیروس مقدم تضمین‌کننده جذب تماشاگر است. این سریال در حال حاضر نیز مراحل تولید خود را طی می‌کند و تا پایان ماه رمضان نیز به ساخت خود ادامه می‌دهد.
در این سریال پریوش نظریه نقش مدینه را بازی می‌کند و آتیلا پسیانی در نقش جهان ظاهر می‌شود. مهدی سلطانی نقش عبدی، بهزاد فراهانی نقش بلبل، مجید صالحی نقش عزیز، شبنم مقدمی نقش روحی، رضا رویگری نقش شهرام، مهرداد صدیقیان نقش بهمن، مهرداد ضیایی نقش خسرو، مریم بوبانی نقش طاهره و آناهیتا افشار نقش هانیه را برعهده دارند.

شبکه دو: فاخته ساعت ۱۸
pic2
کارگردان: محمود معظمی
تهیه‌کننده: داوود قچاق
بازیگران: ثریا قاسمی، عبدالرضا اکبری، کمند امیرسلیمانی، شهرام عبدلی، نگین معتضدی، فرخ نعمتی، رحیم نوروزی، سپیده کاشانی، ملیکا پارسا، آدرین معظمی و …
خلاصه داستان: درباره دختری از یک خانواده فرهیخته است که درست اول ماه رمضان به سن تکلیف رسیده و تمام اعمال دینی بر او واجب می‌شود و...
این سریال با نام «مثل من، مثل تو» تولیدش را شروع کرد، اما سرانجام به فاخته تغییر نام داد. در این سریال ثریا قاسمی نقش مادربزرگ، عبدالرضا اکبری نقش پدر پزشک خانواده، کمند امیرسلیمانی نقش مادر خانواده، فرخ نعمتی نقش پدربزرگ، شهرام عبدلی نقش عمو، متین ستوده نقش دختر بزرگ خانواده، نگین معتضدی نقش زن عمو و هنرمند خردسال سپیده کاشانی نقش اصلی و دختر کوچک خانواده را بازی می‌کنند. این سریال در ۳۳ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای برای گروه کودک و خردسال شبکه دو تولید می‌شود و فعلا قرار است قبل از افطار پخش شود.

شبکه سه: هفت سنگ ساعت ۲۲:۳۰
کارگردان: علیرضا بذرافشان
تهیه‌کننده: مجید مولایی
بازیگران: مهدی سلطانی، بهنام تشکر، الهام پاوه‌نژاد، سعید پورحسینی، شبنم مقدمی و...
خلاصه داستان: این مجموعه در ۴۰ قسمت به صورت اپیزودیک درباره سه خانواده است که کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. داستان‌های متفاوتی با یک مضمون مشترک در هر قسمت مطرح می‌شود که این سه داستان سرانجام به یک برآیند می‌رسند.
پیش از این شبکه سه سیما سه سریال «هفت سنگ»، «شمعدونی» و «دردسرهای عظیم» را جزو گزینه‌های پخش در ایام ماه مبارک رمضان اعلام کرده بود. البته پیش از این مدیران شبکه سه از سریال «هفت سنگ» به عنوان گزینه اصلی شبکه نام برده بودند و در سایت رسمی شبکه سه این سریال به‌عنوان سریال ماه مبارک رمضان معرفی شده بود. با تایید شورای نمایشی معاونت سیما نیز این موضوع رسمیت پیدا کرد. این سریال مراحل تولید خود را به پایان برده و گزینه قطعی پخش از شبکه سه سیماست. علیرضا بذرافشان کارگردان این اثر که در کارنامه‌اش آثاری همچون نابرده رنج دیده می‌شود، این اثر را کاری شیرین می‌داند. او معتقد است سریال هفت سنگ کمدی صرف نیست و از طرفی هم فضای غمگین و دراماتیکی ندارد. این شیرینی در بعضی از کاراکترهای قصه هم نمود دارد و به معنای اغراق آنها در انجام بعضی اشتباهات است. تاکید هفت سنگ بر روابط بین آدم‌ها در یک خانواده است؛ به‌ویژه رابطه بین والدین و فرزندان. از نظر کارگردان این موضوعی است که کمتر در سریال‌های تلویزیونی به آن پرداخته می‌شود. این مجموعه فضایی نزدیک به سریال‌های همسران و خانه سبز دارد. مجموعه‌هایی که رابطه میان انسان‌ها را بررسی می‌کرد و بر آن تاکید داشت.
pic۳