افزایش صادرات، تنها راه ترمیم وضعیت اقتصادی کشور
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه استحقاق مردم ایران صادارت 50 میلیارد دلاری نیست، گفت: طبق پیش‌بینی‌ها و هدف‌گیری‌هایی که در وزارتخانه برای خود ترسیم کرده‌ایم، در سه سال آینده صادارت غیرنفتی را به بیش از سه برابر افزایش خواهیم داد.
وی در ادامه اظهار کرد: موفقیتی که تیم دستگاه دیپلماسی کشور در سایه حمایت و هدایت‌های رهبری و ریاست جمهوری به دست آورده اند، کار بسیار بزرگ و ارزشمندی است. وی با بیان اینکه توافق‌ هسته‌ای، علت تامه رفع مشکلات کشور در تمامی حوزه‌ها نیست، ادامه داد: قطعا این گشایش باید به توسعه اقتصادی، صنعتی و سرمایه‌گذاری کشور منجر شود که در این صورت مفید خواهد بود، ولی اگر به افزایش واردات فکر کرده و آن را بی رویه افزایش دهیم ممکن است مضر هم باشد، چون از این طریق حتی بازارهای داخلی خودمان را نیز از دست می‌دهیم.
نعمت‌زاده گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران با کشورهای قدرتمند جهان وارد مذاکره شد و آنها هم از این موضوع استقبال کردند، یکی از شروطش انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک بوده و است، آن هم نه در همه زمینه‌ها بلکه در زمینه تولیدات مورد نیاز کشور.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: یکی از شروطی که در قراردادهای سرمایه‌گذاری مشترک با سرمایه گذاران خارجی باید ذکر شود این است که بخشی از کالاهای تولیدی در ایران باید به کشورهای دیگر و بازارهای بین‌المللی صادر شود. نعمت زاده با بیان اینکه توافق هسته ای، فرصتی است تا عقب ماندگی‌های ایجاد شده برای کشور را در چند سال گذشته برطرف کنیم، افزود: باید سعی کنیم که در صورت حصول توافق جامع، دانش و تکنولوژی روز دنیا را به کشور وارد کنیم، چرا که اگر به این مهم دسترسی نداشته باشیم نمی‌توانیم در حوزه تولید، صنعت و شکوفایی اقتصاد، گام‌های مهمی برداریم.

وی با بیان اینکه رفع تحریم‌ها به معنی تقدیم بازار داخلی به شرکت‌های خارجی نیست، ادامه داد: در کنار سرمایه‌گذاری‌های مشترک، با تمام توان از بخش خصوصی نیز حمایت می‌کنیم تا بیشترین نیاز بازارهای داخلی را از تولیدات با کیفیت داخلی تامین کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم تولید کالای رقابت پذیر و کیفی اظهار کرد: تولید کالای با کیفیت و افزایش صادرات، می‌تواند در کوتاه ترین زمان ممکن، وضعیت اقتصادی کشور را به نحو احسن ترمیم کند.

به گفته وی، کمبود نقدینگی و نرخ تسهیلات بیش از30 درصدی بانک‌ها از مهم ترین مشکلات فعلی حوزه تولید و صنعت کشور است و ساختار بانکی کشور باید به نفع حمایت از تولید، تغییر پیدا کند.