سرمایه گذاری بجای سرمایه گریزی
گویی جریان از پاییز سال جاری به کلی تغییر کرده و استاندار اصفهان که مدت ها از مقوله سرمایه گریزی در این استان انتقاد می کرد از باز شدن راه ها و ورود سرمایه گذار به اصفهان سخن به میان می آورد. از سویی دیگر شهردار اصفهان نیز معتقد است که اصفهان، خود را آماده سرمایه گذاری نموده است. وی معتقد است که امروز بر خلاف گذشته بستر سرمایه گذاری در شهر اصفهان آماده شده است. تمام این ها در حالی است که سرمایه گذاران داخلی، اعتقاد چندانی به بهار سرمایه گذاری در اصفهان ندارند؛

دنیای اقتصاد: اصفهان به شهری سرمایه گریز تبدیل شده است و یا مکانی مملو از فرصت برای سرمایه گذاران؟ بیش از یکسال از صحبت های استاندار اصفهان و تاکیدات مکرر مبنی بر سرمایه گریز بودن اصفهان نمی گذرد. جایی که وی اولویت اصلی اقتصاد این شهر را جذب سرمایه گذارو متهم ردیف اول اوضاع نابسامان اصفهان را فرار سرمایه ها اعلام می کرد. به گزارش دنیای اقتصاد، سال ها است که بروکراسی اداری و قوانین عجیب و غریب مالیاتی در استان اصفهان شبیه طناب های دار است که چنان به پای سرمایه گذاران پیچیده که سرمایه گذار جز برداشتن سرمایه و فرار از این استان چاره ای دیگری ندارد، مقوله ای که تمام مدیران اصفهان بدان آگاه بوده و همواره به طرق مختلف، از آن انتقاد می کنند.

اما گویی جریان از پاییز سال جاری به کلی تغییر کرده و استاندار اصفهان که مدت ها از مقوله سرمایه گریزی در این استان انتقاد می کرد از باز شدن راه ها و ورود سرمایه گذار به اصفهان سخن به میان می آورد: اتاق بازرگانی می‌تواند در برقراری ارتباطات بازرگانی با کشورهای خارجی موفق عمل کند و در دو سال گذشته بیش از ۸۰ هیات اقتصادی خارجی برای ارزیابی شرایط اقتصادی و سرمایه‌گذاری استان با مسئولان این اتاق ملاقات کرده‌اند.

از سویی دیگر شهردار اصفهان، هر از چند گاهی، بر این نکته تاکید دارد که با الفبای سرمایه گذاری آشنا نیستیم و اصفهان دیر به فکر جذب سرمایه گذار افتاده است.وی می افزاید: امروز اگر سرمایه گذار وارد اصفهان شود من به عنوان شهرداری کدام نقطه را باید به او نشان دهم؟ کدام امکانات برای سرمایه گذاری فراهم شده است و آیا بسترها برای این منظور آماده شده است؟
اما امروزشهردار اصفهان نیزمعتقد است که اصفهان، خود را آماده سرمایه گذاری نموده است.وی می گوید: اگرچه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در اصفهان کم است، اما سرمایه گذاران خوبی از سراسر جهان تمایل خود را برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اصفهان اعلام کرده‌اند و امروز بر خلاف گذشته بستر سرمایه گذاری در اصفهان آماده شده است. شهردار اصفهان ادامه می دهد: بسترتوسعه فضاهای فیزیکی برای جذب گردشگر با معافیت در پرداخت عوارض هتل سازی آماده شده است. محدودیت های سال‌های گذشته، موجب شد تا الفبای سرمایه‌گذاری را بلد نباشیم و فعالیت‌ها بر اساس آزمون و خطا انجام شود. به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاری‌ها به نتیجه نرسیده است.

همه این سخنان نشان از آن دارد که در پاییز امسال، خزان سرمایه گریزی از اصفهان رخت بسته و بهار سرمایه گذاری در این استان در حال اتفاق افتادن است. این در حالی است که سرمایه گذاران داخلی، اعتقاد چندانی به بهار سرمایه گذاری در اصفهان ندارند؛ محمود گلکار سرمایه گذار هتل پنج ستاره آتشگاه از ۱۲ سال معطلی اش در خصوص امضای یک برگه سخن به میان می آورد و می گوید: چرا امروز این همه گرفتاری برای سرمایه گذاری در اصفهان داریم؟ همچنین به لزوم تسهیلات بانکی کشور، که باید راه را برای سرمایه گذاران باز کنند، هیچگاه عمل نمی شود و حتی بانکها به دستورات بزرگان نظام نیز توجهی نمی کنند.

کریم بیگی، مدیر هتل آسمان و سرمایه گذار هتل آفتاب اصفهان، نیز بر همین عقیده است: واحدهای اقامتی یکی از موضوعات مهم در بخش گردشگری است. لیکن دستیابی به چنین مهمی دست یافتنی نیست، مگر با سرمایه گذاری قابل توجه داخلی و خارجی؛ که به سیاست های داخلی چشم دوخته اند، اما با وجودیکه گاهی شعارها بسیار وسوسه انگیز هستند، در عمل اتفاق خاصی رخ نمی دهد و باعث شده تا سرمایه گذاری یک حرکت لاک پشت وار داشته باشد. وی ادامه می دهد: بنظر می رسد لازم است تا دولتمردان تصمیماتی اتخاذ نمایند تا سرمایه گذاران توریسم، که سرمایه خود را در صنعت گردشگری این کشور صرف نمودند بتوانند پرچم توسعه اقتصادی را بلند کنند. ما نشان داده ایم در این فراز و فرودها پا پس نکشیده ایم و پا از این صنعت پس نکشیده ایم. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، توجه به سرمایه گذاران داخلی در قیاس با سرمایه گذاران خارجی اهمیت به مراتب بالاتری دارد. چرا که اگر سرمایه گذاران داخلی از اوضاع فعلی ابزار نارضایتی نمایند بی شک پای سرمایه گذاران خارجی به کشور باز نخواهد شد.

مهندس علی کرباسی زاده، نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی معتقد است که اگر قرار باشد اصفهان میزبان ۴ میلیون گردشگر در ۱۰ سال دیگر باشد و با توجه به اینکه فرض کنیم امروز ۲۰ هزار تخت داشته باشیم و بخواهیم ۲۰۰ هزار گردشگر داشته باشیم، چیزی قریب به ۱۰۰ برابر ظرفیت امروز زیر ساخت اقامتی در اصفهان نیاز داریم تا اهداف ۱۴۰۴ تحقق یابد. وی ادامه
می دهد: ما باید بتوانیم رضایت سرمایه گذاران را جلب کنیم. لازم است تا توسعه صادرات غیر نفتی در بخش گردشگری که همان توسعه خدمات است را افزایش دهیم. وی ادامه می دهد: انتظار ما این است که مدیران استانی پا به پای سرمایه گذاران داخلی،و در همه نهادهای عمومی و خصوصی دست به دست یکدیگر داده و با حمایتی مجدانه مسیر کارها را روان سازی کنند.
یقینا اصفهان به عنوان دروازه گردشگری ایران، چنانچه زیرساختهای لازم را مهیا نسازد،سرمایه گذار و گردشگر را پس خواهد زد و قطعا ایشان را از سفر به سایر شهرهای ایران نیز منصرف خواهد کرد. این همان ویژگی کلیدی اصفهان است که عدم وجود زیرساخت در آن کل صنعت گردشگری ایران را تحت تاثیر قرار می دهد.

در اینکه طی دو سال گذشته وضعیت ریل سرمایه گذاری در کشور هموارتر و به تبع آن در استان اصفهان اندکی بهتر گردیده است،تردیدی نیست، اما اینکه چه تعداد طرح به مرحله سرمایه گذاری رسیده، و اینکه سرمایه گذاران در اصفهان تا چه میزان با رضایتمندی در پیشبرد پروژه های خود موفق هستند نکات بااهمیتی هستند که بستر سرمایه گذاری های آتی را فراهم خواهند ساخت. شاید وقت آن رسیده تا بجای حرف و شعار زیرساخت های اجرایی برای هموار کردن مسیر سرمایه گذاران در استان را فراهم سازیم تا این مسیر هموار و ریل گذاری شده، خود پاسخگویی شرایط جدید اصفهان برای جذب سرمایه گذار باشد.