کارآفرینی؛ ایجاد درآمد یا خلق ارزش افزوده

کارآفرینی در واژه تنها از دو کلمه کار وآفرین تشکیل شده ،اما همین واژه کوچک دریایی عظیم از معنا دردل دارد. کارآفرینی ایجاد درآمد به واسطه ایجاد شغل جدید یا خلق یک ارزش افزوده جدید است. همچنین سرمایه گذاری وریسک پذیری شاخصه‌های اصلی کارآفرینی است که اغلب در بخش خصوصی اتفاق می‌ افتد. اما اشتغال زایی اغلب توسعه کسب و کار موجود برای پاسخ به تقاضای بازار به جذب نیرو است. در این مفهوم، اشتغالزایی به ندرت با نوآوری‌های جدید همراه است. این مطالب را رقیه صمدی یکی از زنان کارآفرین که در حوزه هلدینگ دارویی هینافارمد فعالیت دارد، در گفت وگو با دنیای اقتصاد بیان کرد. ادامه این گفت وگو را بخوانید.

خانم صمدی خودتان را معرفی کنید و از چگونگی آغاز فعالیت هایتان بگویید.

رقیه صمدی ثمرین هستم، ۴۰ ساله، متاهل و مادر دو فرزند. تحصیلاتم را در رشته مهندسی کامپیوتر(نرم افزار) شروع کردم و تا کارشناسی ارشد MBA(مدیریت اجرایی) ادامه دادم. فعالیت اقتصادی خود را از سال ۱۳۷۵ به همراه خانواده شروع کردم و در حال حاضر عضو هیات مدیره،مدیرعامل وسهامدار۶ شرکت هستم که به صورت یک گروه در زمینه‌های مختلف تجهیزات پزشکی،دارویی،پتروشیمی وفرآورده‌های نفتی،ساختمانی،علمی وفرهنگی فعالیت دارد. از فعالیت‌های فرهنگی من نیز تالیف کتاب درزمینه‌های شبکه،امنیت اطلاعات،تجارت الکترونیک و دیتابیس‌ها است.

همچنین مدیرمسئول یک انتشارات تخصصی نیز هستم که در زمینه ارائه تخصصی اطلاعات به جامعه علوم پزشکی فعالیت گسترده داریم، از جمله چاپ و اهدای کتاب به تمام مراکز آموزشی و درمانی و... . درحال حاضر بعد از دو سال تحقیق و بررسی و کار کارشناسی، موفق به خرید وانتقال فناوری و دانش فنی محصولی از صنایع دارویی شده‌ایم که کاربردی بسیار استراتژیک در صنایع دارویی کشور دارد. افتتاح این کارخانه در آینده،علاوه برتامین نیازهای داخلی، دستاوردهایی همچون صادرات بالای ۵۰ درصد ،ارزآوری مستمر و اشتغال حداقل ۵۰۰ نفر در هر شیفت کاری را به دنبال خواهد داشت. کلنگ زنی این طرح ۲۸ آبان ماه درسفر استانی آقای دکتر روحانی رئیس جمهوری محترم دراستان البرز انجام شد.

به نظر شما اشتغالزایی و کارآفرینی چه تفاوت‌هایی دارند؟

کارآفرینی در واژه تنها از دو کلمه کار وآفرین تشکیل شده ،اما همین واژه کوچک دریایی عظیم از معنا دردل دارد.کارآفرینی ایجاد درآمد به واسطه ایجاد شغل جدید، یا خلق یک ارزش افزوده جدید است. همچنین سرمایه گذاری وریسک پذیری شاخصه‌های اصلی کارآفرینی است که اغلب در بخش خصوصی اتفاق می‌ افتد. اما اشتغال زایی اغلب توسعه کسب و کار موجود برای پاسخ به تقاضای بازار به جذب نیرو است. در این مفهوم، اشتغالزایی به ندرت با نوآوری‌های جدید همراه است. از سوی دیگر، اشتغالزایی اغلب وظیفه دولت هاست که فرآیند وفعالیت‌هایی را که منجر به اشتغال‌زایی می‌شود تسهیل یا حمایت کنند؛ مانند بهبود نظام بانکی، تامین اجتماعی، مالیات‌ها و... که باعث تشویق سرمایه گذاران به ایجاد شغل‌های جدید خواهد شد.

چگونه می‌توان با ایجاد کارآفرینی در اقتصاد بین‌المللی وارد شد؟

یکی از راهکارها در این زمینه دریافت گواهینامه‌های بین‌المللی است که از اعتبارجهانی ومشخص برخوردارند. با دریافت این گواهینامه‌ها می‌توانید درتجارت خود به دیگران اعلام کنید که از این اسناد برخوردار بوده و به اهمیت آنها آگاه هستید. گواهینامه‌هایی نظیر CE،FDA،ISO،GMP هر یک برای شرکت‌ها یا کارخانه‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مسلماهر چقدر یک شرکت به سمت اقتصاد بین‌المللی پیش برود، لزوم دریافت این گواهی نامه‌ها بیشتر خواهد شد. از نظربنده مشکل اصلی اقتصاد ما هم در کارآفرینی وهم در اشتغال زایی است. در فضای کسب و کار کنونی باید به دنبال ایده‌های جدید،فناوری پیشرفته و محصولات با ارزش افزوده بالا باشیم که علاوه بر تولید ثروت ملی،اشتغال زایی پایدار،صادرات و جلوگیری از وابستگی را به دنبال داشته باشد. درصورتی که مردم قدرت خرید بالا داشته باشند به طور طبیعی چرخ‌های اقتصاد به چرخش درآمده، واسطه گری ودلالی کمرنگ تر شده، اقتصاد به سمت اصولی‌تری پیش خواهد رفت واز خام فروشی و وابستگی به نفت رها خواهیم شد.