شیفتگان کار آفرینی و خدمت به عرصه تولید برق وارد شوند
در حال حاضر فشار‌های اقتصادی غرب از یک سو و در مواردی عدم وجود روحیه جهادی و مدیریت کلان نگر و درگیر شدن در بازی‌های سیاسی از سوی دیگر موجب ایجاد شرایط سخت اقتصادی برای دولت، صنایع و به ویژه مردم شده است. به نظرم در این شرایط لازم است مردم زیر نظر مدیریتی جامع و کارآمد، زمینه خروج از این وضعیت دشوار را فراهم کنند. استفاده از مدیران کارآمد، حرکت به سوی مدیریت صحیح مصرف، استفاده صحیح از منابع انرژی و واقعی کردن قیمت ها می‌تواند به دولت برای برون رفت از شرایط فعلی با کمترین آسیب کمک کند.

جناب آقای فلاحتیان اوضاع اقتصاد ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در حال حاضر فشار‌های اقتصادی غرب از یک سو و در مواردی عدم وجود روحیه جهادی و مدیریت کلان نگر و درگیر شدن در بازی‌های سیاسی از سوی دیگر موجب ایجاد شرایط سخت اقتصادی برای دولت، صنایع و به ویژه مردم شده است. به نظرم در این شرایط لازم است مردم زیر نظر مدیریتی جامع و کارآمد، زمینه خروج از این وضعیت دشوار را فراهم کنند. استفاده از مدیران کارآمد، حرکت به سوی مدیریت صحیح مصرف، استفاده صحیح از منابع انرژی و واقعی کردن قیمت ها می‌تواند به دولت برای برون رفت از شرایط فعلی با کمترین آسیب کمک کند.
شما برای رسیدن به شرایط بهتر اقتصادی چه پیشنهادهایی دارید ؟
با توجه به اینکه عوامل ایجاد کننده شرایط فعلی مسایل داخلی و خارجی می‌باشد لازم است مردم با اجرای سیاست‌های از پیش تعیین شده به سوی عبور از شرایط فعلی گام بردارند. به عنوان مثال در چند سال اخیر مقام معظم رهبری با توجه به این مسایل سیاست‌های کلان کشور را تعیین می‌نمایند که یکی از آنها که راه حلی برای عبور از شرایط فعلی است سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی می‌باشد. در صورتی که همگان سیاست‌های صحیح و منظقی اتخاذ شده مقام معظم رهبری را اجرا کنند عبور از این شرایط به مراتب ساده تر خواهد شد. به نظر بنده اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و استفاده از نخبگان و مدیران کلان نگر و و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و اعتماد به بخش خصوصی پربازده، باعث تسهیل دربهبود شرایط فعلی می‌گردد. اجرای این رویه به منزله رویش نهالی است که با گذشت زمان به باروری میرسد و در برابر ناملایمات مختلف سیاسی و اقتصادی شکوفاتر می‌شود. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به این نهال در مراحل اول کاشت لازم است از آن حمایت گردد و اصول اقتصاد مقاومتی هم این هدف را دنبال می‌کند. در این شرایط، هم طرح ها و پروژه‌ها باعث ایجاد اشتغال برای کشور می‌شود و هم در صورت رفع تحریم ها امکان رشد بیشتری برای این طرح ایجاد می‌گردد.
شرکت پرشیان فولاد چه اقداماتی برای رسیدن به اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انجام داده است؟
می‌توان گفت هر نهاد خصوصی با در نظرگرفتن شرایط و قدم نهادن در راه از پیش تعیین شده توسط مدیران کلان آن سازمان می‌تواند نقش پر رنگی در این زمینه داشته باشد. در این راستا شرکت پرشیان فولاد در بخش‌های مختلف خود، با ارزیابی بخش‌های مختلف نیروی انسانی و تولید؛ به اصلاح الگوی تولید و مصرف اهتمام ویژه ای داشته است. شایان ذکر است یکی از طرح‌های این شرکت ارتقای راندمان نیروگاه منتظری می‌باشد که با تصویب و اجرای این طرح سالانه ۱.۳ میلیارد لیتر سوخت در کشور صرفه جویی می‌شود.با یک ارزیابی ساده از این طرح که توسط نخبگان این شرکت پیشنهاد شده می‌توان به این نتیجه رسید که اجرای این طرح، باعث ایجاد اشتغال مفید در کشور، افزایش بازدهی و ارتقای الگوی مصرف می‌گردد.
در مسیر کاری خود در تولید برق با چه حمایت ها و محدودیت هایی مواجه شدید؟ مهم ترین مشکل کاری شما چیست و چه انتظاری از مسوولان برای رفع آن دارید؟
یکی از اهدف شرکت پرشیان فولاد از ورود به صنعت برق کشور،خدمت رسانی به مردم و کمک به وزارت نیرو و دولت جمهوری اسلامی‌ایران جهت تامین انرژی مورد نیاز صنایع و سایر مصرف کنندگان است. به این منظور این شرکت بدون هیچ چشم داشتی سرمایه گذاری بزرگی را در این عرصه انجام داده و ریسک بالایی متحمل شده است. از مهم ترین محدودیت‌هایی که اکنون با آن روبرو هستیم می‌توان به عدم تامین نقدینگی و وجود مشکلات فراوان در تامین تجهیزات نیروگاهی از خارج کشور اشاره کرد.انتظار می‌رود دولت نگاه ویژه ای به صنایع صد در صد خصوصی که غیورانه پا به عرصه تولید ملی اشتغال زایی در کشور گذاشته است داشته باشد. ذکر این نکته ضروری است که هم اکنون تفاوت زیادی بین قیمت تمام شده و قیمت فروش برق وجود دارد که تاکنون دولت با فروش اموال و بدهکار کردن خود این تفاوت را پوشش داده و این امر موجب ورشکستگی سنگین وزارت نیرو و ایجاد بدهی ۱۵ هزار میلیارد تومانی به بخش خصوصی صنعت برق کشور شده است که از دیدگاه بنده این مسئله به دلیل وجود نگرش نادرست به بخش خصوصی ایجاد شده است.
همان طور که می‌دانید با وجود اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در صنعت برق کشور متاسفانه تغییری در دیدگاه‌های کلان نسبت به تفاوت میان نیروگاه‌های کاملا ً خصوصی با نیروگاه‌های دولتی و همچنین نیروگاه‌هایی که بابت رد دیون به نهاد‌های مختلف واگذار شده است وجود ندارد. در این شرایط با توجه به پیشینه عملکرد، نیروگاه‌های دولتی به دلیل وابستگی به دولت از حمایت‌هایی برخوردار هستند که در برخی مواقع نیروگاه‌های خصوصی از آنها بهره‌مند نمی‌شوند. به هر شکل رقابت میان نیروگاه‌های دولتی و خصوصی رقابتی ناعادلانه است.
ارزیابی شما از وضعیت مالی نیروگاه‌های خصوصی و غیردولتی چیست و چه پیشنهادی برای بهبود کسب و کار این شرکت ها دارید؟pic۱
بحث نبود نقدینگی بخش خصوصی را به شدت تحت فشار قرار داده است و عملا ً بسیاری از اهداف و پروژه‌های شرکت پرشیان فولاد در زمینه ارتقای زیر ساخت ها، تولید و اشتغال را تحت تاثیر قرار داده که این امر موجب تاخیر در رسیدن به اهداف بلند مدت شرکت پرشیان فولاد شده است.در این شرایط انتظار می‌رود دولت تدبیر و امید و مجلس، وزارت نیرو را در رسیدن به اهداف خود یاری دهند. انشاالله در آینده شاهد اجرایی شدن فاز دوم هدفمند شدن یارانه‌ها باشیم تا زمینه تولید و قیمت گذاری اقتصادی برق فراهم گردد که این مهم در احیای صنعت برق کشور بسیار حائز اهمیت می‌باشد.همچنین در زمینه پرداخت یارانه نقدی، دولت می‌تواند نگاه ویژه ای به وزات نیرو داشته باشد
به نظر می‌رسد در حال حاضر دولت با پرداخت بخشی از یارانه‌ها از محل در آمدهای وزارت نیرو، این صنعت را به لحاظ تامین نقدینگی با مشکلات بسیار جدی رو به رو کرده است. انتظار می‌رود دولتمردان به بخش خصوصی اطمینان بیشتری کنند و زمینه را برای بروز و ظهور توانایی‌های این بخش فراهم نمایند که این مهم می‌تواند بسیاری از مشکلات کنونی همچون اشتغال و تولید را حل کند و حتی در حل مشکلات ناشی از تحریم نیز تاثیرات به سزایی داشته باشدآیا سرمایه گذاری در تولید برق در مقایسه با سایر فعالیت‌های اقتصادی، سود مطلوب دارد؟
با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور و تغییرات شاخص‌ها، زمینه سرمایه گذاری با سود بیشتر در بخش‌های دیگر فراهم است اما اکنون سرمایه گذاری در صنعت برق دارای ریسک بالا و همچنین سود اقتصادی ثابت است و توصیه می‌کنم بیشتر افرادی که شیفته کار آفرینی و خدمت به مردم می‌باشند به این عرصه وارد شوند.
در طراحی، احداث و راهبری نیروگاه، چقدر به مسایل زیست محیطی توجه دارید؟pic۲
همان طور که می‌دانیداین شرکت متولی ساخت نیروگاه زواره میباشد. برای مکان یابی این نیروگاه مطالعات عظیم زیست محیطی انجام شده است و با توجه به اقلیم خاص منطقه زواره بهترین نوع نیروگاه از دید زیست محیطی طراحی و ساخته شده است. همچنین این نیروگاه دارای راندمان ۴۸ درصد می‌باشد که این راندمان موجبات کاهش آلایندگی سایر نیروگاه‌ها را نیز فراهم می‌آورد. سوخت اصلی این نیروگاه گاز است که طبق بررسی‌های انجام شده دارای کمترین میزان آلایندگی در میان سایر سوخت ها می‌باشد. همچنین جهت کاهش تاثیرات آلاینده‌های خروجی این نیروگاه، درخت کاری وسیعی در داخل و اطراف این نیروگاه در حال انجام است.در مورد نیروگاه منتظری نیز همواره مسایل زیست محیطی مورد توجه شرکت پرشیان فولاد بوده و با توجه به اینکه شرایط لازم جهت بهره برداری از نیروگاه با سوخت گاز فراهم است؛ مکاتبات زیادی برای تامین سوخت گاز که دارای آلایندگی بسیار کمی‌می‌باشد با وزارت نیرو و نفت انجام شده است. اما با وجود مکاتبات فراوان در برخی شرایط (سرما یا کمبود سوخت) تامین گاز با مشکل رو به رو شده است. انتظار می‌رود مسئولین مربوطه اقدامات اساسی جهت بهره برداری از فازهای مختلف پارس جنوبی برای رفع این مشکل انجام دهند. علاوه بر این، برای کاهش تاثیر آلاینده‌های این نیروگاه، جنگل کاری به مساحت ۲۱۰ هکتار اطراف نیروگاه انجام شده و بررسی سایر گزینه‌های بهبود شرایط زیست محیطی نیز در دست بررسی است.
تحریم های فنی و مالی، چه تاثیری بر کسب و کار شما دارد؟ نوسان بهای ارز چطور؟
شرکت پرشیان فولاد هم اکنون طر ح‌هایی نظیر توسعه نیروگاه زواره، افزایش راندمان نیروگاه شهید منتظری و احداث نیروگاه سیکل ترکیبی لردگان را در دست بررسی دارد. بدیهی است تمامی‌این موارد تحت تاثیر تحریم ها و نوسانات نرخ ارز قرار دارد و اجرای آن ها در شرایط شفاف و آزاد اقتصادی انجام پذیر می‌باشد.
توانیر تا چه حد به رفع مشکلات ناشی از این مسایل، به شما کمک کرده است؟pic۳
الآن شرکت توانیر خود با مسایل زیادی مواجه شده ولی در این شرایط انتظار می‌رود همکاری لازم برای تامین نقدینگی و یا حداقل اعتبار کافی جهت پرداخت بدهی ها را ایجاد نماید. در حال حاضر برخی از شرکت‌های واگذار شده بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی دارای معوقاتی به سازمان خصوصی سازی می‌باشند و با توجه به حذف قانون تهاتر از قانون بوجه سال ۱۳۹۲ امید است شیوه مناسبی جهت دریافت اعتبار پرداخت معوقات به سازمان خصوصی سازی پیش بینی گردد.