جلوگیری از مصادره واحدهای تولیدی بدهکار
دنیای اقتصاد- رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: صنعت‌گران خراسان رضوی خواستار جلوگیری از مصادره واحدهای تولیدی بدهکار از سوی بانک‌ها هستند.
به گزارش ایرنا، به نقل از روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، حسن حسینی اعلام کرد: مصادره واحدهای صنعتی بدهکار مغایر با سیاست‌های اشتغال‌زایی دولت و حمایت از تولید است. مصادره واحدهای صنعتی بدهکار در کشور به بهانه بدهی بانکی یا مالیاتی و یا پلمپ انبار آن‌ها، راهکاری منطقی نیست.
وی همچنین با قدردانی از تلاش‌های ارزنده دولت تدبیر و امید برای رفع موانع تولید افزود: هم‌اکنون علت بسیاری از مشکلات ایجاد شده در برخی از واحدهای صنعتی مربوط به ضعف مدیریت و یا مسائل داخلی واحدها نیست و تولیدکنندگان در ایجاد آن نقشی نداشته‌اند

انتقاد از افزایش نرخ سود تسهیلاتpic1
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی همچنین خواستار کاهش نرخ سود تسهیلات اعطایی به صنعت‌گران برای رونق تولید ملی شد و گفت: خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به عنوان فراگیرترین تشکل تولیدکنندگان استان، نرخ‌های فعلی را به نفع تولید، اشتغال‌آفرینی و اقتصاد ملی نمی‌داند.
حسینی ادامه داد: تولیدکنندگان براین باورند همانطورکه نرخ سود سپرده‌های مردم در چند روز اخیر مدیریت شد و ارقام کاهش یافت، نرخ سود تسهیلات به ویژه تسهیلات اعطایی به کارآفرینان نیز باید کاهش یابد. وی افزود: صنعت‌گران خراسانی با استقبال از تصمیمات اخیر بانک مرکزی به منظور مدیریت و حذف رقابت ناسالم بانک‌ها برای اعطای سود به سپرده‌ها، خواستار کاهش نرخ سود تسهیلات اعطایی به صنعت‌گران به منظور رونق تولید ملی هستند.
رئیس خانه صنعت خراسان رضوی افزود: از سوی دیگر نرخ سود دریافتی بانک‌ها از کارآفرینان ایرانی چندین برابر تولیدکنندگان خارجی است که این موضوع علاوه بر جلوگیری از توسعه صنعت منجر به افزایش قیمت تمام‌شده و کاهش قدرت رقابت کالاهای ایرانی با مشابه خارجی می‌شود.
شش هزار و 70 واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری با ایجاد 195هزار اشتغال و سرمایه‌گذاری ثابت 94 هزار میلیارد ریالی در خراسان رضوی مشغول فعالیت هستند. حدود چهار هزار و 760 طرح نیمه‌تمام صنعتی نیز در این استان وجود دارد که با اجرایی شدن آن‌ها 137 هزار شغل و 243 هزار و 786 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری به بخش صنعت خراسان رضوی افزوده می‌شود.

خراسان رضوی؛ رتبه سوم تعداد معادن کشور
همچنین این استان از لحاظ تعداد معادن در کشور رتبه سوم را دارد. ۶۵۸ معدن فعال دارای پروانه بهره‌برداری و ۷۱ معدن متروکه در خراسان رضوی وجود دارد که ذخیره قطعی آن‌ها نزدیک به سه میلیارد تن و ظرفیت اسمی استخراج آن‌ها ۲۶.۴ میلیون تن در سال است. در بخش بازرگانی نیز طی هشت ماهه امسال ۱۵ میلیون و ۱۹۱ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۷۳ میلیون دلار از گمرکات و بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی به ترتیب حجم آن‌ها به کشورهای افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و امارات متحده عربی صادر شد. کالاهای عمده صادراتی شامل زعفران، سیب‌زمینی، رب گوجه فرنگی، شیرینی و شکلات سفید است. همچنین در این مدت ۶۱۵ هزار تن کالا به ارزش ۳۶۳ میلیون دلار از گمرکات و بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی به ترتیب حجم آن‌ها از کشورهای قزاقستان، امارات متحده عربی، ازبکستان و پاکستان به خراسان رضوی وارد شد.