بازنشستگی، کابوس بوگاتی ویرون

خودروهای سوپر اسپورت عموما در تعداد محدود و با اهداف مشخصی تولید می‌شوند و برخی نیز به دنبال رکوردشکنی هستند. در این میان هنسی ونوم GT از جمله این خودروها است که به نظر می‌رسد به پایان خط رسیده است. این خودروی سوپر اسپورت از سوی شرکت هنسی پرفورمنس اینجنیرینگ واقع در تگزاس آمریکا ساخته شد و این روزها در حال ترک خط تولید است. این خودرو که قیمتی معادل با ۲/ ۱ میلیون دلار دارد یکی از مهم‌ترین خودروهای سوپر اسپورت آمریکایی است که در تعداد محدود تولید شد. در هفت سال گذشته این شرکت تنها ۱۲ خودروی خیابانی ساخته است و در سال ۲۰۱۳ این مدل توانست رکورد رسیدن به سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت را با ثبت زمان ۱۳:۶۳ ثانیه ثبت کند و البته در رکوردی غیر‌رسمی این خودرو رکورد صفر تا ۳۲۲ کیلومتر در ساعت را در مدت زمان ۱۴:۵۱ ثانیه ثبت کرده و البته مدعی رسیدن به حداکثر سرعت ۴۴۷ کیلومتر در ساعت است که هیچگاه به‌طور رسمی ثبت نشده و رسیدن به آن هم اعلام نشده است.

بنابراین می‌توان پی برد که یکی از اهداف ساخت این خودرو آن هم در تعداد بسیار محدود، شاید رکورد‌شکنی بوده است. رکورد قبلی در اختیار خودروی کانیگسگ اگرا بوده است که برابر با ۱۷:۶۳ ثانیه بوده است. به نظر می‌رسد آخرین هنسی ونوم Gt قرار است مدل اسپایدر باشد و درآمد حاصل از فروش این خودرو به بنیادی خیریه اهدا خواهد شد. مدیران ارشد هنسی معتقدند که آنها با اتکا به این خودرو دستاوردهای فوق‌العاده‌ای داشته‌اند. در طول هفت سال گذشته هنسی ونوم GT روند رو‌به رشدی داشته است و در ابتدا از موتور ۷ لیتری و ۸ سیلندر با ۱۰۰۰ اسب بخار استفاده می‌کرده است و در نهایت با بهینه‌سازی‌هایی که روی آن انجام می‌شود قدرت موتور به ۱۴۵۱ اسب بخار می‌رسد و این قدرت کمی کمتر از خودروی معروف بوگاتی شیرون است. هنسی ونوم اولین خودرویی بوده است که توانست به نسبت وزن و اسب بخار یک به یک دست پیدا کند، در واقع به ازای هر کیلوگرم وزن یک اسب بخار نیرو تولید می‌شود که بسیار قابل توجه است.

فناوری بالا در خودروهای سوپر‌اسپورت شامل روش‌های پیشرفته برای کاهش وزن و افزایش مقاومت می‌شود که در خودروهای این چنینی به اوج خود می‌رسد. در طول چند سال خودرو‌سازی با سرعت بسیار کم در مجموع ۱۲ خودرو ساخته شد و یک خودرو هم به‌صورت نمونه اولیه که در مجموع ۱۳ خودرو ساخته شده است که ۶ خودروی اول سقف‌دار بودند و نمونه‌های بعدی بدون سقف ساخته شدند. در سال ۲۰۱۶ یکی از خودروهای بدون سقف هنسی ونوم GT توانست به سرعت ۴۲۷ کیلومتر در ساعت برسد و عنوان سریع‌ترین خودروی بدون سقف دنیا را از آن خود کند. در سال ۲۰۱۴ هم این خودرو توانسته بود با دستیابی به سرعت ۴۳۴ کیلومتر در ساعت رکورد سریع‌ترین خودرو دو نفری دنیا را از آن خود کند و رکورد بوگاتی ویرون را در هم می‌شکند.

شرکت سازنده هنسی ونوم نسبت به سوپر اسپورت‌های دیگر مانند بوگاتی تولید بسیار پایینی دارد و در مقابل ۵۰۰ دستگاه بوگاتی ویرون با قیمت نجومی می‌توان دریافت هنسی ونوم بسیار کم کار بوده است. این شرکت در روزهای آخر تولید به عملکرد خود افتخار و اعلام کرده است که مهندسان این شرکت کار فوق‌العاده‌ای را در خودرو‌سازی انجام داده‌اند. خودرو در آمریکا تولید شده است اما قطعات و شاسی آن در انگلستان تولید شده و به آمریکا ارسال می‌شود. در بخش پیشرانه هنسی از موتور ۷ لیتری با دو توربو شارژر استفاده کرده است که نیروی تولیدی از سوی جعبه دنده‌ای ۶ سرعته و دستی نیروی عظیم آن را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد. در بخشی شاسی این خودرو با ایجاد تغییرات بسیار زیاد در شاسی لوتوس اگزیچ از آن استفاده کرده است و البته بخش‌های زیادی از این خودرو از لوتوس گرفته شده است که برای بدنه این خودرو تغییرات لازم در آن داده شده است.

نکته جالب در رابطه با نسخه‌های جاده‌ای این است که با نام لوتوس اگزیچ ثبت شده‌اند و مجوز دریافت کرده‌اند تا تردد در خیابان‌ها را هم داشته باشند. سرعتی که هواپیماهای مسافربری معمولا هنگام بلند شدن نیاز دارند با توجه به وزن متفاوت هستند ولی بین ۲۵۰ کیلومتر در ساعت تا ۴۷۵ کیلومتر در ساعت متفاوت هستند و در نظر گرفتن سرعت بیش از ۴۰۰ کیلومتر برای خودرویی با وزن ۱۲۰۰ کیلو‌گرم برای رسیدن به آسمان کاملا کافی و بسنده است، اما شکل و بدنه آیرودینامیک این خودروها نیروی رو به پایین زیادی تولید می‌کند که هنسی ونون GT در این کار موفق بوده است، چرا که با پایداری خوبی می‌تواند به حداکثر سرعت خود برسد.

بازنشستگی، کابوس بوگاتی ویرون

بازنشستگی، کابوس بوگاتی ویرون