وام 25‌میلیونی منجی بازار خودرو می‌شود؟
دولت با تخصیص وام 25 میلیونی در حالی سعی در ترغیب مشتریان به خرید خودرو دارد که خبرها طی سه روز گذشته حکایت از آن دارد که متقاضیان اولین قدم خود برای بازگشت به بازار را برداشته‌اند.
طبق گفته برخی از دست‌اندرکاران بازار خودرو، با اینکه هنوز ساز و کار وام ۲۵ میلیونی از سوی بانک مرکزی اعلام نشده اما برخی از مشتریان با این ادله که هجوم متقاضیان به بازار ممکن است طی ماه‌های آینده قیمت‌ها را کمی افزایش دهد، کم کم به سمت خرید روی آوردند.بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود که تدبیر دولت برای رونق بازار خودرو کارساز باشد؛ چراکه بسیاری از مشتریان با توجه به وام مذکور و همچنین پیش‌پرداخت و اقساط ۸ ساله آن شرایط را برای خرید مهیا می‌بینند.

از سوی دیگر برخی خبرها طی سه روز گذشته از رونق بازار خودروهای دست دوم حکایت دارد چراکه عده زیادی از مشتریان با فروش خودروی دست دوم خود سعی در تهیه پیش پرداختی برای خرید خودروی نو دارند، اما بازار این روزهای خودرو در حالی که پیش‌بینی می‌شود به رونق گذشته بازگردد هنوز ساز و کار مشخصی برای وام ۲۵ میلیون تومانی ندارد.شنبه گذشته مثلث اقتصادی دولت در نشستی مطبوعاتی از بسته سیاستی دولت برای خروج از رکود پرده برداشت، اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد دولت از میان صنایع فعال در کشور به بخش خودرو که پیشران اقتصاد نامیده شده توجه زیادی کرده است؛ به‌طوری‌که برای خروج بازار خودرو از رکود وام ۲۵ میلیون تومانی با بازپرداخت هفت ساله در نظر گرفته است.در این بین به نظر می‌رسد که هنوز دولت سازو کار مشخصی برای ارائه این وام به متقاضیان ندارد.به‌طوری‌که در نشست شنبه گذشته، ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی در اعلام جزئیات بسته سیاستی دولت برای خروج از رکود، ابتدا عبارت «وام» را به کار برد، در نتیجه این‌گونه القا شد که وام خودرو بعد از گذشت تنها شش ماه از ۱۵ میلیون تومان به ۲۵ میلیون تومان افزایش یافته است، اما فردای اعلام این خبر مشخص شد موضوع چیز دیگری بوده و ۲۵ میلیون تومان موردنظر با سازوکار جدیدی پرداخت خواهد شد. در رسانه‌ها به نقل از سیف اعلام شد، که دولت در بسته سیاستی خود برای خروج از رکود، وام خودرو را از ۱۵ به ۲۵ میلیون تومان افزایش داده و بر این اساس، متقاضیان می‌توانند تا سقف ۸۰ درصد از قیمت خودرو، از این وام که مدت بازپرداخت این وام هفت ساله و نرخ سود آن نیز ۱۶ درصد است، استفاده کنند.

بر این اساس، برای افکار عمومی این‌گونه جا افتاد که دولت برای خروج بازار خودرو از رکود، ۱۰ میلیون تومان به وام خودرو اضافه و شرایط آن را نیز تسهیل کرده است و از همین رو متقاضیان می‌توانند با مراجعه به بانک‌های عامل، در خواست ۲۵ میلیون تومان وام برای خرید خودرو بدهند. از آنجاکه دولت پیش‌تر وام ۱۵ میلیونی با نرخ بهره ۲۱ درصد برای خرید خودرو در نظر گرفته بود و مشتریان می‌توانستند تنها معادل ۶۰ درصد از قیمت خودرو موردنظر خود از این وام استفاده کنند، شرایط جدید می‌توانست انگیزه خرید را در بازار خودرو بالا ببرد، اما انتشار این خبر با فاصله ای چند توسط بانک مرکزی به نوعی تکذیب شد؛ به‌طوری‌که مسوولان بانک مرکزی اعلام کردند ۲۵ میلیون تومان موردنظر، در قالب «وام» پرداخت نمی‌شود و سازوکار قبلی را نخواهد داشت. در این زمینه پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد که شرکت‌های خودروساز داخلی ۸۰ درصد قیمت خودرو را در این طرح از مشتریان در قالب تسهیلات هفت‌ساله دریافت می‌کنند و مشتریان با بانک‌ها روبه‌رو نمی‌شوند. به گفته وی در این طرح تعامل میان خودروسازان و بانک‌ها برقرار می‌شود و بدین واسطه تقاضا (در بازار خودرو) تحریک خواهد شد.

قربانی همچنین تاکید کرده که بانک مرکزی، منابع مالی را با نرخ ۱۴درصد در اختیار بانک‌ها قرار داده و آنها با نرخ ۱۶درصد به خودروسازان ارائه می‌کنند. این اظهارات معاون اقتصادی بانک مرکزی ذهنیت دریافت وام ۲۵ میلیونی از بانک‌ها را تغییر داد؛ به‌طوری‌که طبق گفته‌های وی ظاهرا قرار نیست که وام خودرویی با سازوکار قبلی به مشتریان داده شود. به گفته قربانی، پولی در قالب وام خودرو به متقاضیان پرداخت نخواهد شد و خودروسازان با استفاده از منابع بانک مرکزی تا ۸۰ درصد قیمت محصولات خود را به مشتریان تسهیلات می‌دهند، اما با انتشار اخبار دریافت وام از بانک‌ها و استقبالی که مشتریان به فاصله کمی از آن کردند باعث شد که بانک مرکزی بر وام بانکی نیز تامل کند.

بنابر این به ‌نظر می‌رسد سیاست جدید این است که ۲۵‌میلیون تومان موردنظر با دو سازوکار متفاوت در اختیار متقاضیان قرار بگیرد. در واقع به احتمال زیاد، بخشی از اعتبار در نظر گرفته شده برای خروج بازار خودرو از رکود، به‌صورت وام و بخشی دیگر به‌صورت تسهیلات، به این بازار تزریق خواهد شد. به‌عبارت دیگر، تفاوت این دو طرح تنها در این است که در روش اول (پرداخت تسهیلات)، پولی به مشتریان داده نمی‌شود، اما آنها می‌توانند معادل ۸۰ درصد قیمت خودرو، از خودروساز تسهیلات دریافت کنند و در روش دوم (پرداخت وام)، مشتریان می‌توانند با مراجعه به بانک، ۲۵ میلیون تومان برای خرید خودرو وام بگیرند. این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد نرخ سود و مدت زمان بازپرداخت ۲۵ میلیون تومان موردنظر در هر دو روش، یکسان و معادل ۱۶ درصد و هفت سال است، هرچند مسوولان بانک مرکزی اعلام کرده‌اند به‌زودی جزئیات پرداخت وام و تسهیلات مذکور را اعلام خواهند کرد.

چگونگی بازپرداخت وام
در شرایطی که به‌نظر می‌رسد وام 25 میلیون تومانی از نیمه دوم آبان‌ماه برای فروش اقساطی در اختیار متقاضیان قرار گیرد می‌توان اینگونه محاسبه کرد که در مجموع با طول دوره و سود تعیین شده برای بازپرداخت، خریدار باید بیش از 40 میلیون تومان بابت دریافت این تسهیلات پرداخت کند.طبق گفته رئیس‌کل بانک مرکزی شرایط پرداخت سود وام 25 میلیون تومانی به‌گونه‌ای است که نرخ مورد نظر 16 درصد است که از طریق نمایندگی‌های مجاز شرکت‌های خودروساز اجرایی می‌شود بدین گونه که اسناد ناشی از فروش توسط شرکت خودروساز با نرخ 16 درصد تنزیل و خریداری می‌شود بانک مرکزی هم منابع لازم برای این تسهیلات را با نرخ 14 درصد تامین می‌کند.بنابر این اگر در نهایت وام 25 میلیون تومانی با سود 16 درصد در اختیار خریدار قرار گیرد، وی باید در یک دوره هفت ساله هر ماه با پرداخت حدود 495 هزار تومان قسط، تسهیلات دریافتی را برگرداند. در عین حال که وام 25 میلیون تومانی در پایان دوره با مجموع 7/ 41 میلیون تومان تسویه می‌شود. بر این اساس برای تسهیلات 25 میلیون تومانی باید حدود 17 میلیون تومان سود پرداخت شود.