تحقق اقتصاد مقاومتی در دیار فرنگ
دنیای اقتصاد، رها بخشایش- اول مردادماه جاری بود که برزو دبیریان، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد به همراه چند تن از شهرداران مناطق مختلف شهر به دعوت انجمن بین‎المللی کلان‌شهرهای جهان رهسپار اسپانیا شدند تا علاوه بر سپری کردن تعطیلات تابستانی، با امکانات و زیرساخت‎های شهری این کشور آشنا شوند و از تجربیات موفق مدیران شهری آن الگو بردارند و آن‎ها را در مشهد پیاده کنند. ظاهرا یک‎سوم هزینه‎های این سفر توسط خود مدیران پرداخت شده و تأمین مابقی آن بر عهده شهرداری مشهد بوده است؛ برای آگاهی از چند و چون این سفر و دستاوردهای آن گفت‎وگوی کوتاهی با دبیریان داشته‎ایم که در ادامه می‎خوانید.

میانگین پیاده روی: 15 کیلومتر
این عضو شورای شهر مشهد آشنایی با زیرساخت‎های شهری کشورهای پیشرفته را برای مدیران شهری کشورهای در حال توسعه لازم و ضروری می‎داند و می‎گوید: متروپلیس (انجمن کلان‎شهرهای جهان) برای شرکت‏کنندگان بازدیدهایی را با هدف آشنایی با نگاه مدیریت شهری در شهرهای مختلف برگزار می‎کند و یکی از کشورهایی که برای بازدید اعضا انتخاب شده بود، اسپانیا بود.
دبیریان ادامه می‎دهد: با توجه به عضویت شهرداری مشهد در متروپلیس، این فرصت برای برخی از مدیران شهری پیش آمد که از کشور اسپانیا و به ویژه دو شهر دیدنی بارسلون و مادرید بازدید کنند و از نگاه مدیریت شهری این شهرها الگوبرداری کنند.
عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد با تأکید بر اینکه آشنایی با تجربیات شهرهای موفق در زمینه مدیریت شهری می‎تواند برای ما مفید باشد، اظهار می‎کند: هزینه‎های بالای زندگی در کشور اسپانیا باعث شده اقتصاد مقاومتی محقق شود؛ ما شعار اقتصاد مقاومتی را سر می‎دهیم در حالی که به آن عمل نمی‎کنیم و حاضر نیستیم کمترین زحمتی برای تحقق آن به خود بدهیم؛ اما من تحقق اقتصاد مقاومتی را در زندگی مردم اسپانیا دیدم.

pic۱


دبیریان عنوان می‎کند: در بازدید از کشور اسپانیا نکات قابل تأملی وجود داشت که اگر از حواشی آن بگذریم بخشی از این نکته‎ها ویژگی و شاخصه فرهنگی نیز محسوب می‎شوند برای مثال گفته می‎شود میانگین پیاده‎روی شهروندان در شهر بارسلون 15 کیلومتر در روز است و افراد پیاده به محل کار می‎روند و کمتر از تاکسی استفاده می‎کنند و تاکسی‎ها بیشتر مورد استفاده توریست‎هاست.

ایجاد مسیرهای امن دوچرخه‎سواری
این عضو شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه استفاده از دوچرخه برای اقشار مختلف به فرهنگ تبدیل شده است، تصریح می‎کند: شهروندان با استفاده از دوچرخه کارهای روزمره خود را انجام می‎دهند و این اقدام علاوه بر تأثیرات مثبت بر سلامتی، باعث حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از افزایش آلودگی هوا نیز می‎شود.
دبیریان با بیان اینکه شهرداری بارسلون مسیرهای امنی را برای تردد دوچرخه‎ها ایجاد کرده است، تأکید می‎کند: ما نیز مسیرهای مشخص عبور دوچرخه را ایجاد کرده‎ایم اما در ایجاد مسیر امن موفق نبودیم و به همین دلیل از این طرح استقبال نشد؛ شورای شهر تصمیم گرفته برای ایجاد این مسیرهای امن به شهرداری مهلت بدهد. وی اضافه می‎کند: از ایستگاه‎های دوچرخه مشهد بیشتر استفاده تبلیغاتی می‎شود به جای اینکه خدمات مناسبی ارائه شود؛ شرکتی که در مشهد ایستگاه‎های دوچرخه را ایجاد کرده به دنبال پیدا کردن فضای تبلیغاتی است تا از این طریق کسب درآمد کند؛ با همین مثال می‎توان اهداف متعارض را در شهر بارسلون و مشهد دید؛ آن‌ها به سلامتی و بهداشت فکر می‎کنند و از ابزاری برای تأمین سلامتی بهره می‎برند که زیانی برای محیط‌زیست ندارد.

احتمال سفر به سایر کشورهای اروپایی
عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد این نکته را نیز یادآور می‎شود که احتمالا فرصت سفر به سایر کشورهای اروپایی از قبیل فرانسه و استفاده از تجربیات مدیران شهری آن‎ها برای سایر مدیران شهری مشهد فراهم می‎شود و می‎افزاید: در این سفرها می‎توان با رفتارهای فرهنگی سایر کشورها آشنا شد؛ در این سفر اسپانیایی‎ها به ما می‎گفتند که رفتارهای شما دقیقا مشابه مردم آمریکاست و این امر نشان می‎دهد ما چقدر تحت تأثیر سبک زندگی آمریکا قرار گرفته‎ایم که یک غریبه با دیدن ما این نکته را اذعان می‎کند.

pic۲


دبیریان به اقدامات شهرداری‎های بارسلون و مادرید در جمع‎آوری زباله نیز اشاره و خاطرنشان می‎کند: در این زمینه درس‎های بسیار مفیدی گرفتیم؛ تصور می‎کردیم مشهد در خصوص جمع‎آوری زباله شهر تمیز، موفق و پیشرفته‎ای است اما در این سفر با امکانات اسپانیا در این زمینه آشنا شدیم و دیدیم ابزار و امکانات آن‎ها بیشتر، راحت‎تر و سالم‎تر از آن چیزی است که ما استفاده می‎کنیم؛ از این امکانات عکس و فیلم‎هایی تهیه کردیم و در اختیار مدیران مربوطه قرار می‌دهیم و قطعا تأثیرات مثبتی خواهد داشت.
این عضو شورای شهر مشهد در خصوص احتمال خواهرخواندگی شهر مشهد با شهرهای اسپانیا اینطور پاسخ می‎دهد: گاهی اوقات فعالیت‎های اقتصادی زمینه و امکان خواهرخواندگی دو شهر را فراهم می‏کند و گاهی نیز زمینه‎ها و مشارکت‎های فرهنگی بسترها را برای این امر ایجاد می‎کند. وی ادامه می‎دهد: در سفر به اسپانیا به دنبال بحث خواهرخواندگی مشهد با شهرهای این کشور نبودیم بلکه این سفر بیشتر با نگاه آشنایی و بهره‎مندی از تجربیات مدیران شهری این کشور انجام شد.


خبر آنلاین
اتهام اختلاس
در یک روزنامه
خبرگزاری خبرآنلاین که نزدیک به طیف علی لاریجانی، رئیس مجلس است، در خبری نوشت: در آخرین جلسه علنی شورای شهر مشهد بحث اختلاس در یک نشریه مشهدی، مطرح شد که با واکنش مدیرمسئول آن همراه بود. در هفتادو هشتمین جلسه علنی شورای شهر مشهد بحث بدهی شهرداری به ارگان مطبوعاتی آن مطرح شد.
در این جلسه عبدالکریم جوادی، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: در شهر تهران ارگان مطبوعاتی وابسته به شهرداری تهران به شهرداری تسهیلات ارائه می‌کند. وی تصریح کرد: در پایان سال گذشته در بخش آگهی‌های این نشریه اختلاسی صورت گرفت و حال سوال من این است که آن پول‌ها به خزانه برگشته یا خیر؟ در ادامه حجت‌الاسلام محسن هاشمی بذرگری در جلسه علنی شورای شهر مشهد اظهار کرد: من نمی‌دانم این اختلاس در کجا ثابت شده که در جلسه علنی شورای شهر مشهد مطرح می‌شود؟

اطلاعات
مانه و سملقان مقام برتر
در خدمات سفر خراسان رضوی
روزنامه اطلاعات در خبری پیرامون مقام برتر ارائه خدمات دائمی سفر استان خراسان رضوی به شهرستان مانه و سملقان، نوشت: معاون گردشگری و تأمین منابع اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اعلام این موضوع گفت: ایجاد خدمات رفاهی و پذیرایی از مسافران و زائران امام هشتم(ع) موجب طولانی‌شدن زمان ماندگاری آن‌ها در این شهرستان شده است.
دکتر غدیر افروند با بیان اینکه شهرستان مانه و سملقان قطب گردشگری استان خراسان رضوی است و منابع طبیعی و جنگل‌های هیرکانی و طبیعت بکر و زیبای این شهرستان، موجب جذب گردشگران داخلی و خارجی می‌شود، افزود: شرایط مکانی و تاریخی با قدمت بیش از ۵۰۰۰ هزار ساله، وجود مراکز سیاحتی ـ تفریحی و فراهم ‌کردن مکان استراحت و اقامت بین ‌راهی برای رانندگان بسیار با اهمیت است. در ادامه معاون فرماندار مانه و سملقان با اشاره به پیشینه فرهنگی، تاریخی و طبیعت بکر شهرستان مانه و سملقان گفت: وجود تفرجگاه‌هایی مانند درکش، شیرآباد، آبشار بیار، ارتفاعات کاستان، جنگل آله بزداغی و مراکز تاریخی مثل اسپاخق، تپه قلعه‌خان و امامزاده دلاور توجه گردشگران را دو چندان کرده است. از سوی دیگر مانه و سملقان به عنوان یک منطقه مواصلاتی بین استان‌های شمالی و شرقی کشور و یک دروازه طلایی برای گردشگران محسوب می‌شود.

آفتاب
ادعای شهرآرا از چشم فروشی
در مشهد و تکذیب آن!
روزنامه آفتاب یزد در گزارشی پیرامون خبر روزنامه شهرآرا در مورد فروش قرنیه در مشهد، نوشت: شماره روز یکشنبه هفته گذشته روزنامه محلی «شهرآرا» در مشهد در دل ویژه نامه منطقه دو شهری، مبادرت به انتشار گزارشی جنجالی با عنوان «فروش قرنیه چشم» در این کلانشهر نموده است.
در این گزارش نگارنده توصیفی از بازار داغ آگهی‌ها و تبلیغات فروش قرنیه چشم در اینترنت و برخی از خیابان‌های مشهد داشته و سپس با افرادی که به گفته وی ناچار به فروش قرنیه خود برای تامین مایحتاج زندگی شده‌اند، گفت‌وگو کرده است. بعد از چاپ، این گزارش تکذیب شد چرا که به گفته یک مسئول در دانشگاه پزشکی مشهد، پیوند این عضو از دهنده زنده امکان پذیر نیست.
دکتر ابراهیم خالقی، مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در مورد پیوند کلیه به دلیل اینکه یک فرد با یک کلیه می‌تواند زندگی کند، امکان پیوند آن از دهنده زنده وجود دارد، اما قرنیه پیوندی باید از بیمار مرگ مغزی و یا فرد فوت شده برداشته شود.
برداشتن قرنیه چشم یک فرد زنده، مستلزم محروم کردن وی از قدرت بینایی است و این امر امکان پذیر نمی‌باشد. به گفته وی قرنیه‌هایی که برای پیوند برداشته می‌شوند در بانک قرنیه تحت شرایط و با محلول های خاصی نگهداری می‌شوند و فروش اعضا و نسوج بدن از بیماران مرگ مغزی و افراد فوت شده غیر قانونی است و هیچ پولی بابت آن بین خانواده دهنده و گیرنده عضو نباید مبادله گردد.


آرمان
هزار میلیارد تومان پول موسسه میزان
در اختیار ۱۷نفر
روزنامه آرمان در خبری پیرامون موسسه منحله میزان، نوشت: استاندار خراسان‌رضوی با اشاره به انحلال موسسه مالی و اعتباری میزان و تشکیل هیات تسویه گفت: 17نفر از بدهکاران عمده موسسه میزان که حدود هزار میلیارد تومان بدهی دارند، احضار شدند که چون پول نقد نداشتند به بانک مرکزی پیشنهاد شد تا سند املاک بدهکاران این موسسه را به‌عنوان وثیقه در یک بانک بپذیرد و به آن‌ها وام دهد تا بدهی‌هایشان را پرداخت کنند.
موسسه میزان ۱۸۵میلیارد تومان ودیعه نزد بانک مرکزی داشت که ۸۵میلیارد تومان آن پیش‌ از این به‌منظور باز پرداخت سپرده‌های مردم آزاد شده بود و ۱۰۰میلیارد تومان باقیمانده هم در حال حاضر به همراه دیگر وجوهات این موسسه تجمیع شده است.
علیرضا رشیدیان، با بیان اینکه تاکنون با 100هزار نفر از سپرده‌گذاران موسسه میزان تسویه‌حساب شده است، گفت: هیات تسویه پیشنهاد‌هایی را به بانک مرکزی ارائه کرده و بنده هم در جلسه اخیر هیات دولت درخواست کردم که آقای رئیس‌جمهور به بانک مرکزی توصیه کنند که به این درخواست‌ها توجه شود.
استاندار خراسان‌رضوی تأکید کرد: اگر این پیشنهاد‌ها عملی شود، بخش اعظمی از مشکلات و نگرانی‌های سپرده‌گذاران این موسسه برطرف خواهد شد.