آجیل‌ها مهمان همیشگی نوروز
عاطفه چهره‌گشا از دیدگاه طب سنتی، مصرف آجیل، مغز‌ها و دانه‌های روغنی در شرایطی به مردم توصیه می‌شود که آجیل‌ها از کیفیت خوبی برخوردار باشند و به‌طور کلی شرایط زیر را داشته باشند.



آجیل‌هایی که دارای پوست سخت هستند مانند فندق، پسته و بادام، بهتر است این پوست سخت را حفظ کنید تا خواص این مغز‌ها حفظ شود.
بهترین روش برای نگهداری از آجیل مغز شده، آن است که آن را درون فریزر نگهداری کنید تا از رشد قارچ آفلاتوکسین بر سطح دانه‌ها و مغزها پیشگیری شود. مصرف این قارچ سرطان‌زا است و خانواده‌ها باید دقت زیادی در این زمینه داشته باشند.
آجیل خام بهترین انتخاب برای خرید مهمانی‌های شب عید است، چراکه چربی‌ها و برخی مواد مغذی موجود در آجیل مانند ویتامین‌های A و E محلول در چربی به‌وسیله بودادن یا افزایش نمک از دست می‌رود.
برای شناسایی آجیل خوب و باکیفیت راه‌هایی وجود دارد که ساده‌ترین و کاربردی‌ترین آن بررسی رنگ، بو و ظاهر آجیل است. مغز آجیل باید سفید یا به رنگ طبیعی خود باشد و بوی کهنگی ندهد.
از مخلوط کردن آجیل با ماءالشعیر و نوشابه‌های مختلف پرهیز کنید. نوشیدن این خوراکی‌ها موجب ابتلا به نفخ و دل‌درد می‌شود.
مصرف آجیل علاوه‌بر کاهش عوارض مشکلات قلبی و حفظ زیبایی پوست و مو می‌تواند در جلوگیری از به وجود آمدن یکی از خطرناک‌ترین سرطان‌های دنیا معجزه بخش باشد.
دانشمندان برای حفظ سلامت بدن توصیه می‌کنند افراد در طول هفته حداقل به میزان ۲ بار آجیل را در رژیم غذایی خود داشته باشند زیرا مصرف آجیل می‌تواند سبب رفع «سرطان لوزالمعده» در افراد شود.
دانشمندان دانشگاه‌های هاروارد این نتایج را با تحقیق روی بیش از ۷۵ هزار فرد داوطلب به دست آورده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهند، مصرف آجیل ۲ یا چند بار در هفته می‌تواند تا ۳۵ درصد خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را کاهش دهد.
اگر مزاج گرم دارید پسته را با انار ترش بخورید
از آنجا که پسته دارای طبع و مزاجی گرم و خشک است، بنابراین مصرف آن در افرادی که دارای مزاج گرم هستند باید با پرهیزهایی همراه باشد، چراکه زیاده‌‌روی در مصرف آن موجب برهم خوردن تعادل بدن شده و عوارضی را برای فرد به همراه دارد. بهترین نسخه برای افرادی که مزاج گرم دارند این است که ۱۰ عدد مغز پسته خام را با آب انار میل کنند و در این میان انتخاب آب انار ترش در مقایسه با آب انار شیرین ارجح است. از طرفی افرادی که به‌دلیل گرمی مزاج دچار کهیر و حساسیت‌های پوستی می‌شوند نیز بهتر است پسته را با برگه زردآلو بخورند تا از ابتلا به حساسیت‌های پوستی پیشگیری کنند. به گفته درمانگران طب سنتی افراد مبتلا به بواسیر می‌توانند با نشستن در جوشانده پوست سخت و سفید رنگ پسته به درمان بواسیر و تسکین دردهای آن کمک کنند.
تقویت‌کننده مغز و قلب و معده و لثه دندان، خوشبوکننده دهان، بازکننده انسداد کبد، چاق‌کننده بدن بوده، در رفع سرفه، استفراغ و سردی کلیه‌ها مفید است.
فندق دوست خوب بیماران دیابتی
به گفته درمانگران طب سنتی، مغز فندق به این دلیل که نشاسته کمی دارد بهترین نوع آجیل برای افراد مبتلا به دیابت است. این دانه روغنی به‌دلیل داشتن فسفر موجب تقویت مغز شده و عملکرد آن را به‌وی‍ژه برای دانش‌آموزان و دانشجویان بالا می‌برد، در صورتی‌که فردی به افت فشار خون مبتلا باشد، می‌تواند با خوردن ۱۰ عدد مغز فندق برای بهبود وضعیت خود اقدام کند. در برخی متون طب سنتی به این نکته اشاره شده که ترکیب فندق بوداده با انیسون می‌تواند به‌عنوان بهترین دارو برای درمان سوزش ادرار و افزایش میزان باروری در مردان مورد استفاده قرار گیرد.
اگر بیماری‌های قلبی دارید بادام‌زمینی نخورید
بادام‌زمینی اگرچه پروتئین‌ زیادی دارد و موجب درمان و تسکین درد معده، سرفه‌های خشک و تقویت مغز می‌شود، اما مصرف آن باید با ملاحظات زیادی همراه باشد. خانواده‌ها باید هنگام خرید آجیل به‌تازگی بادام‌زمینی توجه زیادی داشته باشند، چراکه بادام‌زمینی در میان مغزهای روغنی بیشترین احتمال جذب آفلاتوکسین‌ها دارد و احتمال بیماری‌زا بودن آن بسیار زیاد است، بنابراین هنگام خرید بادام‌زمینی به براق بودن مغز و بوی آن توجه کنید و توجه داشته باشید که بادام‌زمینی به‌دلیل داشتن چربی اشباع‌ شده که موجب افزایش کلسترول خون می‌شود، مصرف آن در افراد مبتلا به فشار خون و بیماران قلبی باید با پرهیز همراه باشد.
در بادام زمینی می‌توانید مقادیر زیادی ویتامین B۳ بیابید که این ویتامین کلسترول خوب خون را بالا می‌برد و درنتیجه از بیماری‌های آلزایمر و فرآیند پیری جلوگیری می‌کند.
بادام زمینی همانند بادام، پسته، بادام هندی و فندق دارای آنتی‌اکسیدان است که موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود و از سلول‌ها در برابر خرابی محافظت می‌کند، حاوی فسفر است که ضعف و خستگی را از بین می‌برد. همچنین دارای پتاسیم است که موجب تنظیم فشارخون می‌شود.
به علت دارا بودن فولات یا اسید فولیک است که کم‌خوابی، ضعف و رنگ پریدگی را از بین می‌برد.
بادام‌زمینی از لخته شدن خون و سکته مغزی جلوگیری می‌کند و خطرابتلا به بیماری‌های قلبی و ایجاد سنگ‌های کیسه صفرا را پایین می‌آورد. در صورتی که چهار بار در هفته و هربار یک مشت از آن مصرف شود، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را نیز از بین خواهد برد.

بادام بخورید، لاغر بمانید
بادام از منابع غذایی پرچرب است، اما چربی آن مضر نبوده و مانند چربی زیتون است، به همین دلیل برای سلامتی خطری ندارد.
این خوراکی نه‌تنها موجب چاقی نمی‌شود، بلکه از اضافه وزن هم جلوگیری می‌کند.
اسید آمینه‌ای به نام «آرژنین» در بادام موجود است که گردش خون را بهبود بخشیده و برای سلامتی عروق مفید است.
این اسید آمینه را درلوبیا و گندم و ماهی نیز می‌توان یافت.
بادام کلسترول بد خون را پایین می‌آورد و برای درمان زخم روده و مثانه و اسهال توصیه می‌شود.
بادام بوداده مقوی معده است.
روغن بادام برای درمان بیخوابی مفید است و دم کرده پوست بادام به‌عنوان مسکنی مفید برای دردها و التهابات مجاری تنفسی توصیه می‌شود. بادام از منابع غنی ویتامین D، پتاسیم و منیزیوم است.
یک فنجان بادام از یک تخمه‌مرغ پروتئین بیشتری دارد.
از آنجا که بادام بسیار انرژی‌بخش است می‌تواند یک میان وعده کامل و سالم باشد.
پزشکان توصیه می‌کنند روزانه حدود ۱۰ عدد بادام مصرف کنید.
بیماران کلیوی مراقب بادام هندی باشند
بادام هندی منبع غنی از منیزیوم است.
منیزیوم برای حفظ سلامت استخوان‌ها بسیارحیاتی است، چرا که دو سوم منیزیوم بدن در استخوان‌ها ذخیره می‌شود.
همچنین با تنظیم کردن کلسیم بدن سیستم عصبی و عضلانی را بهبود می‌بخشد.
بادام هندی از مفیدترین خوراکی‌هایی است که از ایجاد سنگ صفرا جلوگیری می‌کند.
تصور عموم بر این است که بادام هندی موجب چاقی می‌شود، اما بنابر تحقیقات افرادی که در هفته دوبار بادام هندی مصرف می‌کنند در مقایسه با کسانی که اصلا بادام هندی نمی‌خورند کمتر گرفتار اضافه وزن می‌شود.
بادام هندی سرشاراز ویتامین K است به همین دلیل انعقاد خون را تنظیم می‌کند.
بادام هندی فشارخون را پایین می‌آورد و مدراست.
پزشکان برای پیشگیری از بیماری‌های کرونری قلب توصیه می‌کنند که هفته‌ای چهار مرتبه حدود ۱۰ عدد بادام هندی مصرف شود.
به یاد داشته باشید که اگر مشکل کلیوی دارید یا کیسه صفرایتان را درآورده‌اید، بادام هندی مصرف نکنید چون اگزالات موجود در بادام هندی می‌تواند برایتان مشکل‌ساز شود.
افرادی که حساسیت‌های غذایی شدید دارند ممکن است با خوردن بادام هندی گرفتار مشکلاتی ازقبیل: خارش، گرفتگی بینی، تورم دهان و لب‌ها یا حنجره شوند.
بعضی از افراد هم با خوردن بادام هندی احساس خستگی و افسردگی می‌کنند.
خانم‌های باردار گردو بخورند
بسیار لطیف، تحلیل برنده ورم‌ها، ملین و تقویت‌کننده مغز، قلب، کبد و نیروی جنسی می‌باشد. خوردن آن با مویز بی‌دانه برای تقویت حافظه مفید است.
گردو درمان‌کننده بیماری‌های ریوی و مسکن دل پیچه است.
خوردن گردو از تشکیل سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا جلوگیری می‌کند و برای تقویت جنسی مفید است.
بهتر است گردو را با انجیر و موز بخورید همچنین مقوی حواس و مغز است.
اگر زن حامله روزی یک عدد گردو بخورد پس از زایمان پوست شکمش زیبایی خود را حفظ خواهد کرد.
به علت وجود مس در گردو، بنابراین به جذب آهن در بدن کمک می‌کند.
تخمه کدو دشمن پوکی استخوان
با خوردن ۱۰۰ گرم تخمهه کدو نیمی از نیاز روزانه بدن به منگنز، منیزیوم و فسفر تامین می‌شود و می‌تواند برای سالمندان که در معرض پوکی استخوان قرار دارند، آجیل مناسبی باشد.
به علاوه تخمه کدو در حفظ سلامت پروستات نقش ضدالتهابی ایفا کند.
تخمهه کدو تنبل بهترین منبع منیزیوم است و دانشمندان دریافته‌اند که سطح بالای منیزیوم در خون تا ۴۰ درصد احتمال مرگ زودرس را کاهش می‌دهد.
در پاییز که فصل کدوتنبل است می‌توانید تخمه آن را خشک کنید و این دانه را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید.
در هر ۳۰ گرم دانه برشته شده کدو تنبل ۱۵۰ میلی گرم منیزیوم نهفته است.
تخمه کدو دارای اثر و خاصیت تسکین‌دهنده اعصاب است و خواب‌آور می‌باشد؛ دردهای تورمی به‌ویژه در مجاری ادرار را تسکین داده و بر روی کلیه‌ها و غدد فوق کلیوی اثر بسیار مفید و مساعدی دارد. در ضمن تخمه کدو ملین و مدرر بوده و برای رفع یبوست و سوءهاضمه به‌کار می‌رود.
برخلاف افکار عمومی تخمهه کدو دفع‌کننده کرم است و باعث افزایش و تقویت حافظه می‌شود.
تخمه کدوی کاغذی نیز سرشار از فیتوسترول و ویتامین «ای» و اسیدهای چرب لینولئیک است و برای ورم پروستات و سوزش مجاری ادرار استفاده می‌شود.

نحوه نگهداری
به توصیه متخصصان، گرما، رطوبت و مدت زمان طولانی همگی از عوامل مهم فساد انواع آجیل خصوصا تخمه‌ها به شمار می‌آیند. وجود هر گونه بوی نامطبوع، طعم تلخ و تند، ترشیدگی، آثار کپک‌زدگی، حفره‌دار بودن، وجود بقایای حشرات مرده و زنده همگی از نشانه‌های کهنگی و فساد تخمه‌ها است.
هنگامی که تخمه در شرایط نامناسب قرار گیرد، آلوده به نوعی قارچ به نام آسپرژیلوس می‌شود. این قارچ با تولید نوعی سم به نام آفلاتوکسین باعث بروز سرطان کبد در مصرف‌کننده می‌شود. از سوی دیگر هم‌اکنون به‌کار بردن هر نوع رنگ حتی مجاز خوراکی بر روی تخمه‌ها ممنوع است مگر رنگ‌هایی نظیر رنگ زعفران و زردچوبه که طبیعی دانسته شده است.
توصیه
در مصرف انواع تخمه‌ها محتاط باشید؛ چراکه زیاده‌روی در مصرف آنها به‌دلیل چربی و کالری بالا منجر به اضافه وزن شده و نمک به‌کار رفته در آن جهت طعم‌دار شدن منجر به افزایش فشار خون و برخی عوارض دیگر در بدن خواهد شد. بنابراین بهتر است از آجیل‌هایی استفاده کنید که طعم دیگری به غیر از شوری برای آنها در نظر گرفته شده است.