اصلاح طلبان  در کناردولت می مانند
 دولت آقای خاتمی نهایت همکاری را با دیگر نهادها از جمله آستان قدس رضوی داشت و خود ما بیشتر به دنبال هم‌افزایی بودیم تا افزایش چالش‌ها اصلاح طلبان باید دولت را حمایت کنند چون به هر حال چهار سال باید این دولت، کشور را اداره کند و فرصتی برای توسعه کشور به‌وجود آمده‌است دکتر روحانی هم متوجه این قضیه هستند که مردم استان خراسان رضوی چه نقش مهمی در پیروزی ایشان داشتند  دنیای اقتصاد،سیدمهرداد امیرکلالی- حسین آفریده نماینده مردم شیروان در دوره‌های ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی و عضو و رئیس کمیسیون انرژی مجلس بوده است. استاد تمام دانشگاه امیرکبیر است و مدتی هم بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده و چهره‌ای علمی و سیاسی تلقی می‌شود.
او معتقد است که از لحاظ اقتصادی و صنعتی به استان های خراسان توجه کمتری شده است و این موضوع باید از این به بعد جبران شود. در دفتر روزنامه «دنیای اقتصاد» در مشهد با او درباره مسائل روز کشور و استان به گفت وگو نشستیم که مشروح آن در ادامه می‌آید.


لطفا کمی در مورد فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود توضیح دهید.
بنده از سال ۱۳۷۹ استاد تمام دانشگاه و الان هم مدیر طرح ملی سیکلوترون هستم که یک نوع شتاب دهنده حلقوی است و در صورت استقرار این دستگاه‌ها در بیمارستان‌های کشور، پیشرفت قابل توجهی در امر تشخیص بیماری‌ها و درمان به موقع آن‌ها صورت خواهد گرفت.این طرح علاوه بر کاهش هزینه های درمانی، به حفظ سلامت شهروندان کمک شایانی خواهد کرد. ما برای اولین بار دستگاه های MLT و SCE را در داخل کشور بومی سازی کردیم که حتی به‌نظرم از نمونه‌های خارجی آن بهتر است.
طی مدتی که نماینده مجلس بودید، در حوزه های مختلف ازجمله اشتغال، صنعت، بهداشت و...، چه مشکلاتی در آن دوره بیشتر گریبان‌ توسعه استان را گرفته بود؟
به نظر من به شرق کشور باید توجه بیشتری شود و اگر کلان شهر مشهد را به عنوان یک مرکز در شرق کشور تلقی کنیم این شهر آن جایگاهی که باید داشته‌باشد را ندارد. به هر حال اعتباراتی که باید تخصیص پیدا می‌کرد عملی نشد. وقتی به این منطقه از کشور را نگاه می‌کنیم هم پتانسیل کشاورزی دارد و هم محصولات منحصر به فرد خودش را دارد.
از نظر کشاورزی هم به عنوان مثال زعفران یک محصول صادراتی و عمده بازار آن در شرق کشور است.می‌بینیم که علی‌رغم کیفیت خوب زعفران، اسپانیا بازار زعفران را در اختیار دارد و زعفران کشور ما را می‌برد و یک بازفرآوری کوچک انجام می‌دهد و به فروش می‌رساند.
هم‌چنین خراسان شمالی از لحاظ اقلیم و کشاورزی می تواند یک منطقه درجه یک باشد چون در این منطقه آب و زمین خوب وجود دارد ما می‌توانستیم از تکنولوژی‌ها برای بهره برداری از آب استفاده کنیم اما نکردیم. این موارد محورهایی هستند که که به لحاظ اقتصاد کشاورزی در توسعه استان نیاز است.
در بحث صنعت هم همین‌طور بوده‌است. ما در آن دوران تلاش کردیم صنعت خودروسازی به استان بیاید و بر همین اساس ایران خودرو کارخانه‌ای تاسیس کرد. اما هدفمان این نبود که محصولاتی که عمدتا در صنعت خودروسازی امروز با چالش مواجه هستند تکرار شوند. چون آن‌ها مشکلاتی از قبیل مصرف بالای سوخت و نداشتن تکنولوژی روز و پایین بودن ایمنی را داشتند و به همین دلیل می‌خواستیم که شرکت خودروسازی با برند نو و جدیدی در استان ایجاد شود.
در صنایع دیگر هم اگر نگاهی بیندازیم این منطقه پتانسیل عظیمی برای صنعت آلومینیوم دارد اما کاری انجام نشد. در صنایع پتروشیمی می توانستیم میدان گازی سرخس را توسعه بدهیم و فرآورده‌های پایین دستی آن را برای ایجاد اشتغال به کار گیریم.
در جذب سرمایه گذاری چطور؟pic1
pic۲
ما آن سال‌ها تلاش کردیم که اتحادی بین استان خراسان و دولت اتریش برقرار کنیم و وزرای اتریش هم سفری به مشهد داشتند و ما به دنبال یک توافق دو جانبه قوی بودیم که پیامد آن قرارداد راه‌آهن گرگان- مشهد بود. هم‌چنین به دنبال پروژه‌های بزرگ گردشگری و صنعتی بودیم ولی در نهایت با دولت اتریش به توافق کاملی نرسیدیم، اما حداقل نتیجه‌اش این شد که پروژه راه‌آهن در برنامه‌های اجرایی قرارگرفته‌است.
چه همکاری هایی در دوره نمایندگی شما با کشورهای همسایه انجام شد؟
در زمینه آب، پروژه انتقال آب سد دوستی مطرح شد، حالا ممکن است که مشکلاتی بوده باشد اما به هر حال آب شهر مشهد را تامین کرد و می تواند توسعه پیدا کند. مشهد و استان های خراسان می‌توانند یک قطب اقتصادی فعال را ایجاد کنند و برای همکاری با کشورهای دیگر مانند ترکمنستان، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان و قزاقستان نقش جدی ایفا کنند، اما لازمه‌اش این است که توجه بیشتری به خراسان شود چون وقتی به وضعیت اقتصادی شرق کشور نگاه می‌اندازیم و با قسمت‌های مرکزی و غربی کشور مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که شرق کشور متناسب با آن مناطق پیشرفت نکرده‌است.
به نظر شما مهمترین چالش‌های دولت های هفتم و هشتم چه بود؟
مطمئنا سلیقه‌ها متفاوت بود، ولی تا جایی که من اطلاع دارم دولت آقای خاتمی نهایت همکاری را با دیگر نهادها از جمله آستان قدس رضوی داشت و خود ما بیشتر به دنبال هم‌افزایی بودیم تا افزایش چالش‌ها. نهادهای دیگری هم بودند و هستند که گاهی فکر می‌کردند دولت اصلاحات اشتباه حرکت می‌کند و یا گاهی فکر می‌کردند به ارزش‌های فرهنگی کمتر توجه می‌شود و من معتقدم بعضی مواقع همکاری صورت نمی‌گرفت اما استانداری هم تلاش می‌کرد که این چالش‌ها کمتر شود. مسلما خراسان هم مستثنی از بقیه کشور نبود.ولی مشخصا تلاش می‌‍‌شد که مسائل اختلافی حل شود و نگاه نمایندگان و استانداری این بود که به سمت هم‌افزایی برویم. pic3

کمی جلوتر بیاییم،شما در انتخابات مجلس هشتم از حوزه مشهد نامزد شدید و به دور دوم هم رفتید.
انتخابات مجلس هشتم در شرایطی برگزار شد که فضا به نفع اصلاح طلبان نبود، فضا به گونه‌ای بود که کاندیداهای کمی از اصلاح طلبان در عرصه رقابت مانده‌بودند، بنده هم در مشهد کاندیدا بودم. در صندوق‌هایی که نماینده داشتم و اخباری که می‌رسید اینطور به نظر می رسید که در بیشتر صندوق‌ها بنده اول یا دوم هستم ولی به هرحال نتیجه‌ای که اعلام شد در دور اول نفر پنجم شدم و بعد به دور دوم رفتیم . فکر می‌کنم بالاخره کسانی هم که با من هم عقیده نبودند، هر گروهی و هر جناحی تلاش کردند که در مسیر رای آوری ام سنگ‌اندازی کنند ولی به هر حال احساس می‌کنم مردم آن موقع به صحنه آمدند و رای خوبی هم دادند.
آقای رحمانی فضلی که همشهری شما هم هستند در آن انتخابات رقیب شما بودند.این رقابت بین شما و ایشان به چه شکل بود؟
بله آقای رحمانی فضلی هم شهری من هستند. ما در مشهد از دو جناح متفاوت کاندیدا شدیم. من از جانب جریان اصلاحات نامزد شدم و ایشان هم از جانب جریان اصولگرایی کاندیدا شدند. اما درعین‌حال، صرف‌نظر از فعالیت‌های سیاسی، شخصا روشم این است که با همه باید تعامل کرد. در دوران انتخابات علیه هیچ کاندیدایی هیچ اظهار نظری نکردم و فقط برنامه‌های خودم را مطرح کردم. البته نقد روش می‌کردم، اما به شخص خاصی کاری نداشتم و آقای رحمانی فضلی هم در جامعه اصولگرایان از اعتبار زیادی برخورداربود. اما پایگاه اجتماعی رای دهندگان ما دو گروه متفاوت بودند و هیچگاه با هم نشستی نداشتیم.
به نظر شما اصلاح طلبان با دولت چه نسبتی دارند و چه نوع ارتباطی می‌توانند داشته‌باشند؟
به نظر من اصلاح طلبان باید دولت را حمایت کنند چون به هر حال چهار سال باید این دولت، کشور را اداره کند و فرصتی برای توسعه کشور بوجود آمده‌است. با توجه به اینکه شعار اصلاح طلبان توسعه کشور است، اگر کسی بخواهد در این راستا کمک کند حتما باید دولت را پشتیبانی ‌کند. چراکه این کار در جهت مصالح مردم است ولی این به این معنی نیست که هر آنچه دولت انجام می‌دهد نقطه نظر جریان اصلاحات هم هست. ولی به هر حال اصلاح طلبان در کنار دولت هستند و انشاالله تا آخر هم دولت را حمایت می‌کنند.
نظر شما درباره روند تغییر مدیران پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری در خراسان رضوی چیست؟
به نظرم دکتر روحانی هم متوجه این قضیه هستند که استان خراسان رضوی چه نقش مهمی در پیروزی ایشان داشتند. در انتخابات ریاست جمهوری هم دو کاندیدای مشهدی و خراسانی یعنی آقایان قالیباف و جلیلی رقیب ایشان بودند و بیشترین رای در خراسان رضوی را آقای روحانی آوردند واین خیلی معنی داشت. آقای روحانی هم متوجه این حمایت مردم و شعار های اصلاح طلبانه‌ای که مردم در هنگام حضور ایشان در مشهد دادند، هستند. اگر چه روحانی گفته بود که دولت اعتدالی را تشکیل می دهد اما نگاه ایشان متمایل به اصلاح طلبی بود. طبیعی است که مردم انتظار داشتند استانداری خراسان رضوی یا مسئولان استانی که انتخاب می‌شوند متمایل به اصلاح طلبان باشند. درهر صورت اما وظیفه ما این است که وضعیت را در خراسان بهتر کنیم و مسئولان بالاخره در نشست‌ها و جلساتی که برگزار شده متوجه شده‌اند که در خراسان رضوی مطالبات بیشتری وجود دارد و بالاخره بحث ترمیم کابینه و شانس‌های دیگر وجود دارد و باید به گونه‌ای عمل شود که اصلاح طلبان هم بخاطر نقشی که در پیروزی دکتر روحانی داشتند رضایتشان حاصل شود.
آیا برنامه ای برای نامزدی در انتخابات آتی مجلس دارید؟
من یک سرباز برای خدمت به کشورم هستم. اگر احساس کنم که در قسمتی موثر واقع می‌شوم حتما می آیم. در دوره گذشته هم کاندیدا نشدم چون احساس کردم فضا مناسب نیست. اما الان فکر می‌کنم که فضا برای خدمت در مجلس مناسب است و بنابراین اگر خدا بخواهد در انتخابات آتی مجلس وارد خواهم شد.
اینکه از چه حوزه‌ای کاندیدا بشوم بستگی به این دارد که کجا از بنده استقبال شود. مشهد نقطه خوبی می‌تواند باشد. از شیروان هم دعوت‌هایی هست و در کرج هم احتمالش وجود دارد. معتقدم در حوزه انرژی کارهای بسیار مفیدی می‌توان انجام داد و افتخار هم می‌کنم زمانی که رئیس کمیسیون انرژی بودم، کشور به لحاظ انرژی بیشترین توسعه را پیدا کرد. قبل از مجلس ششم در پارس جنوبی هیچ پیشرفتی نداشتیم و در آن دوران موفق شدیم برای بهره برداری فازهای پارس جنوبی به دولت تسهیلات بدهیم و کمک کنیم. وقتی از مجلس هم رفتم چندین فاز پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید و پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشتند. تقریبا بعد از آن موقع این روند متوقف شد و حالا که دولت اعتدال روی کارآمده برنامه ریزی‌هایی انجام شده و اقداماتی صورت گرفته‌است و من معتقدم که مجلس هم باید با دولت همراه باشد و اگر فضایی بین مجلس و دولت بوجود بیاید این توسعه می‌تواند شکل بگیرد. چون ما در آن موقع از برنامه‌های دولت حمایت می‌کردیم و نتیجه هم حاصل شد و بدون اینکه یک ریال از بودجه نفت مصرف شود توسعه پایدار ایجاد کردیم. در آن دوران از قراردادهای buy back خیلی انتقاد می‌کردند ولی ما در مجلس در برابر انتقادات ایستادگی کردیم و راه توسعه کشور هم در همین قراردادهاست.
با توجه به خدمات علمی که به آن اشاره کردید، فکر می کنید حضورتان در عرصه تولید علم مفید تر است یا سیاست؟
کارت هوشمند سوخت نمونه بارزی بود که در کمیسیون انرژی مطرح شد، طرح بنده بود که اگر این طرح را مطرح نکرده بودم ما واقعا نمی‌توانستیم از پس بنزین و گازوئیل بربیاییم. قاچاق سوخت سرمایه‌های نفتی کشور را نابود می‌کرد اما با آن طرح کشور نجات داده‌شد. در مورد طرح BUY BACK و حمایت از پروژه‌های میادین مشترک آن زمان که از مجلس رفتم در این مورد از قطر جلوتر بودیم ولی الان قطر از ما جلوتر است! هدفمندی یارانه‌ها هم طرح بنده بود البته نه به این شکلی که اجرا شد و اعتقادم این بود که اگر طرح هدفمندی یارانه‌ها درست اجرا می‌شد، می‌توانستیم کشور را شکوفا کنیم. بعد از مجلس که از سیاست کنار رفتم به فعالیت‌های علمی پرداختم چون فضای کار علمی را بهتر می‌دیدم. اما با این حال به‌نظرم در عرصه سیاست هم می‌توان کارهای بزرگی انجام داد، به عنوان مثال اگر یک شتاب دهنده بسازم ارزشش محدود است و در یک قسمت به کار می‌آید، اما اگر یک کار کلان انجام بدهم همه ملت از آن سود می‌برند.
با توجه به همکاری که قبلا با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشتید، چشم انداز و آینده مذاکرات را چطور ارزیابی می‌کنید؟
در مورد مذاکرات بنده خوشبین هستم و دولت هم تمام تلاش خود را می‌کند و باید در این زمینه هم به دولت فرصت داد که کارش را انجام بدهد و به‌نظرم هیئت مذاکره کننده هم تمام تلاش خودش را انجام می‌دهد و مطمئنا منافع ملت را درنظرمی‌گیرند.