چالش‌های  صنعت غذا ی ایران چیست؟
دبیرکل کانون صنایع غذایی ایران که نهاد متبوعش، برگزارکننده همایش بزرگ بین المللی «بزرگداشت روز جهانی غذا» بوده، معتقد است: بخش خصوصی ایران هم اکنون توان این را دارد که بازار 400 میلیون نفری کشورهای همسایه را در دست گیرد.
علی موحد البته یک شرط را پیش روی اجرایی شدن این هدف می گذارد: «اینکه دولت و بخش خصوصی یکصدا باشند و با مشارکت یکدیگر در مسیر صنعت غذا، ظرفیت های بالقوه پیشرو را بالفعل کنند.»
ظرفیت عظیم همایش روز جهانی غذا
وی در گفت وگویی که با روزنامه «دنیای اقتصاد» داشت، علاوه بر مطلب فوق، به اهمیت برگزاری همایش بزرگداشت روز جهانی غذا در سطح نمایندگان رده بالای دولت و مجلس و نیز مشارکت گسترده فعالان بخش خصوصی و صنعتگران در این همایش، اشاره و تاکید کرد: تعیین یک روز از ایام سال به عنوان «روز جهانی غذا» بیانگر اهمیت و ارزش و جایگاه ویژه صنعت غذا در حیات و سلامت بشر است؛ چرا که رشد روزافزون جمعیت و محدودیت منابع، تقاضا برای غذا را روزافزون کرده است. وی تاکید کرد: روز غذا تعیین شده تا سیاسیون و دولتمردان و قانون گذاران به اصلی‌ترین دغدغه آینده بشر یعنی «غذا» توجه ویژه داشته باشند و مصرف کنندگان نیز در رعایت الگوهای بهداشتی و انسانی و اخلاقی مصرف غذا، اهتمام ورزند.

چرا صنعت غذا مهم است؟
دبیرکل کانون صنایع غذایی ایران تصریح کرد: خوشبختانه ظرف ۲۰ سال گذشته، در صنایع غذائی سرمایه گذاری بسیار خوبی صورت پذیرفته و به رغم برخی مشکلات که دامنگیر اقتصاد ایران و صنایع غذائی شد و بخشی از ظرفیت ها معطل ماند، صنعت غذا در کشور ما کاملأ آماده به کار است و با اندک توجه، در مسیر رونق قرار می گیرد. وی با برشمردن دلایل اهمیت توجه به صنعت غذای کشور، تاکید کرد: توان بالای تأمین نیازهای داخلی، قدرت بالای اشتغالزایی با کمترین سرمایه گذاری، توان ورود به بازارهای هدف صادراتی به ویژه کشورهای همسایه و توان ورود به بازار محصولات حلال از جمله این دلایل است.
به گفته علی موحد، بنا بر آمار رسمی، ۲/۳ درصد تولید ناخالص داخلی کشور به غذا اختصاص دارد، ۱۲ درصد کارگاه های صنعتی ایران در اشتغال صنایع غذائی است، ۴۳۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و بالغ بر ۴ برابر، اشتغال غیرمستقیم در بخش های توزیع و فروش و خدمات و سایر بخش های مرتبط صنعت غذا دارند و ۱۵ درصد اشتغال صنعتی ایران نیز به صنعت غذا اختصاص دارد.
وی همچنین یادآور شد: شرایط اقلیمی ایران موجبات فرآوری محصولات متنوع کشاورزی را که تامین کننده مواد اولیه صنایع غذائی هستند، فراهم کرده و این امر برای ما یک مزیت است و نهایتا اگر بخواهیم در سازمان تجارت جهانی و ورود به عرصه بین الملل حرفی برای گفتن داشته باشیم، بی شک از طریق صنایع غذائی خواهد بود.

برخی نابجا انتقاد می کنند!
دبیرکل صنایع غذایی ایران همچنین با ابراز گلایه جدی از برخی افراد که از استاندارد و کیفیت مواد غذایی در ایران بدون پشتوانه انتقاد می کنند، تصریح کرد: صنایع غذائی تحت نظارت دلسوزانه و خردمندانه سازمان های نظارتی مختلف قرار دارد و از این منظر، مکانیزم بهداشت و استاندراد در صنعت غذا به قدری منضبط است که از نظر رعایت استانداردهای ملی، به گواهی سازمان ملی استاندارد، بیشترین تعداد نشان استاندارد برای این بخش از صنایع کشور صادر شده که خود نشان مرغوبیت و کیفیت درخور توجه محصولات غذائی ایرانی است. موحد در پایان با تاکید بر اینکه صنایع غذائی کشور به شایستگی می تواند موتور محرکه بخش مهمی از اقتصاد کشور باشد، تاکید کرد: شرایط تحریم بر معاملات غذا تحمیل شده، اما در این شرایط سخت، صنعتگران ایرانی چرخ های صنعت غذای کشور را می چرخانند و این امر، اهمیت تعامل منطقی دولت جدید با فعالان بخش خصوصی برای راهبری درست اهداف صنعت غذا را می رساند.