علیرضا باغانی بازار سرمایه در حالی وارد سال 1393 هجری شمسی و در واقع چهل و هشتمین سال حیات خود می‌شود که پیش‌بینی‌ها از محدود بودن بازدهی بازار سرمایه در این سال به دلایل مختلف ادامه دارد.
بازار سرمایه در سال 92 صرف‌نظر از 75 روز پایانی سال، روزهایی پر هیجان و توام با رشد قابل‌توجه قیمت سهام شرکت‌ها را به خود دید، روزهایی که از سال 83 تاکنون یعنی 9 سال گذشته سابقه نداشته است. اما چرا اعتقاد قاطبه اهالی بازار سرمایه این است که بازدهی بورس در سال 93 مثل سال 92 نخواهد بود و اعداد و ارقامی حول و حوش 30 درصد و 40 درصد برای بازدهی بازار سهام در این سال مطرح می‌شود؟ همان‌طور که می‌دانید در سال 92، بورس به‌دلیل دو متغیر اساسی با رشد قابل‌توجهی مواجه شد. دلیل اول رشد بورس را می‌توان به تورم کم‌سابقه‌ای نسبت داد که کشور از اواخر سال 91 درگیر آن شد و دامنه تورم شدید تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری 92 هم ادامه پیدا کرد.بر این اساس این تورم توانست به سرعت آثار خود را در صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی نشان دهد.
اما دلیل دوم رشد بورس در سال ۹۲ خوش‌بینی‌های سیاسی و اصطلاحا توفیق هسته‌ای بود، متغیری که بورس را به شکل هیجانی بالا کشید. حال آنکه در سال ۹۳ از هیچ‌یک از این متغیرها خبری نیست. اول اینکه وزیر اقتصاد از کنترل تورم تا مرز ۱۵ درصد سخن گفته است. هر چند البته به‌نظر می‌رسد که کنترل تورم ۹۳ تا سطح ۱۵ درصد، بیشتر شبیه به یک آرزو باشد تا واقعیت، اما به هر حال بنای دولتمردان این است که تورم حاکم بر کشور را کنترل کنند؛ بنابراین بورس از ناحیه افزایش تورم نمی‌تواند امیدی برای رشد سودآوری شرکت‌ها و بالطبع رشد بازدهی داشته باشد.
از منظری دیگر به لحاظ ساختار سیاسی هم قرار نیست، رخداد هیجانی خاصی اتفاق بیفتد. توافق هسته‌ای حاصل شده و بازار سرمایه اصطلاحا تمام اثرات این توافق را پیشخور کرده است.از جمله رفع تحریم‌ها و افزایش تولید شرکت‌ها، همه توسط فعالان بازار سرمایه محاسبه شده و در «P/E» دادن به صنایع مختلف منعکس شده است. در این میان حتی برخی تاثیرات ناشی از توافق هسته‌ای ایران و غرب از جمله در حوزه ارزی که از طرفی به کاهش قیمت ارز و از طرف دیگر اطمینان بازار برای تداوم سیاست‌های یکسان‌سازی نرخ ارز منجر شده، از موضوعاتی است که به صورت غیرمستقیم بر بازار سرمایه نیز تاثیرگذار خواهد بود. این مساله بر عملکرد شرکت‌ها به‌خصوص شرکت‌های صادراتی اثرگذار خواهد بود.
توسعه ورود و خروج سرمایه به خارج از مرزهای کشور نیز موضوع دیگری است که انتظار می‌رود در سال جدید در بازار سرمایه شرایط جدیدی را به وجود بیاورد که باید طی سال جدید این آثار مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
از طرفی دیگر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز از سال ۹۳ کلید می‌خورد و طبیعی است که اجرای این قانون بیش از آنکه به نفع شرکت‌های بورسی باشد، بنگاه‌های بزرگ بورسی کشور را با افزایش هزینه‌ها مواجه خواهد کرد. بر همین مبنا پیش‌بینی‌های اولیه حاکی از آن است که تنها متغیری که می‌تواند به رشد سود شرکت‌های بورسی بینجامد افزایش سودآوری این شرکت‌ها به دنبال افزایش تحرک شرکت‌های بورسی به‌دلیل گشایش در تحریم‌های سیاسی است؛ بنابراین می‌توان گفت بازدهی بازار سهام در سال ۹۳، قطعا کمتر از ۹۲ است، اما شاید واقعی‌تر...