گسست اصلاح طلبان ممنـوع
صادق زیبا کلام عضو هیات علمی دانشگاه تهران ایران با سالی پر کار، از منظر سیاسی روبه‌رو است. به نظر می‌رسد انتخابات مجلس شورای اسلامی که از اصلی‌ترین رخ دادهای سیاسی سال 94 است، با رد صلاحیت‌های گسترده طیف اصلاح‌طلبان همراه باشد؛ موضوعی که می‌تواند برای این گروه هشداردهنده باشد. این موضوع از آن نظر هشدار‌دهنده است که در این میان لزوم اتحاد گروه‌های اصلاح‌طلب با سایر گروه‌های نزدیک احساس می‌شود؛ از جمله آنکه گروه‌های مذکور و طیف نزدیک به رئیس دولت یازدهم باید با برخی از اصولگرایان رایزنی و چانه‌زنی کنند، چراکه امکان دارد برخی گروه‌های اصولگرای سنتی از طریق مکانیزم رد صلاحیت انتخابات را تبدیل به یک انتخابات غیررقابتی کنند؛ موضوعی که می‌تواند مانع حضور اصلاح‌طلبان در مجلس آینده شود.
این تنها در شرایطی میسر نخواهد شد که طیف نزدیک به حسن روحانی با اصلاح‌طلبان برای ائتلاف با برخی اصولگرایان معتدل همراه شوند تا از این طریق بتوانند دو سوم مجلس آینده را با ترکیبی از نمایندگان اصلاح‌طلب، اعتدالیون و نمایندگان مستقل به دست گیرند.
تشکیل این جبهه متحد نتیجه‌ای جز پیروزی نخواهد داشت چه آنکه در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 نیز با همین شیوه، شاهد پیروزی بزرگ حسن روحانی در انتخابات بودیم. در عین حال اگر گروه‌های مذکور به تشتت آرا درباره اعلام فهرست نامزدهای انتخابات رضایت دهند، دیگر نیازی به رد صلاحیت‌های گسترده نیست و بدون این مکانیزم هم اصلاح‌طلبان شانسی برای ورود به مجلس ندارند.
سازوکار رد صلاحیت‌ها را می‌توان به این دلیل دانست که اصولگرایان به خوبی می‌دانند که اگر از این مکانیزم بهره نگیرند نامزدهای اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات به‌ویژه در شهرهای بزرگ خواهند بود.