تجلیل از صادرکنندگان نمونه  در روز ملی صادرات خراسان رضوی
گروه صنعت-همزمان با روز ملی صادرات خراسان رضوی آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه با تقدیر از 33 واحد صادراتی نمونه ملی و برگزیده استان برگزار شد. آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی امسال در حالی برگزار شد که استقبال از این برنامه نسبت به دوره گذشته چشمگیرتر بود و در برگزاری برنامه تفاوتهایی نسبت به سال گذشته مشاهده می شد که از جمله این تفاوت ها می توان به حضور میهمانانی همچون اکبر ترکان، رئیس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و مشاور رئیس جمهور و غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران اشاره کرد.
حضور استاندار خراسان رضوی و قاضی زاده، بنی هاشم و پژمانفر نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و نمایندگانی از سایر تشکل های بخش خصوصی همچون انجمن مدیران صنایع، خانه صنعت، معدن و تجارت و همچنین حضور بیشتر مسئولان سازمان صنعت استان، نشان دهنده اهمیت روز ملی صادرات خراسان رضوی بود.

بهره‌های بانکی منطق درستی نداردpic۱
به گزارش ایسنا، اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور در این مراسم گفت: فلسفه اقتصاد مقاومتی مقاوم سازی اقتصاد کشور از تکانه‌های بیرونی است و تکانه‌های بیرونی شامل حوادث طبیعی، تکانه‌های ناشی از تغییرات اقتصاد جهانی و دشمنی‌های ناشی از اراده سیاسی بیرونی و اعمال تحریم‌های کشورهای مختلف است.
رئیس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه نرخ سود بانکی باید طبق تورم کاهش یابد، خاطرنشان کرد: بهره‌های بانکی منطق درستی ندارد. وی تصریح کرد: باید بدانیم که مقاوم سازی اقتصاد ایران چگونه صورت می‌گیرد و چه کارهایی باید انجام دهیم.
ترکان با بیان اینکه صادرات حوزه دادوستد بین‌المللی است، عنوان کرد: دادوستد با کشورهای همسایه به دلیل نوع مسایل منطقه‌ای کمتر تحت تاثیر قدرت های
بزرگ قرار می‌گیرد، مناطق آزاد، سرپل ارتباط با کشورهای همسایه است و در حوزه اقتصاد مقاومتی باید به دادوستد با کشورهای همسایه توجه زیادی شود و به عنوان یک راهبرد اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار گیرد.
مشاور رئیس جمهور ادامه داد: انرژی ارزانی داریم و توان رقابتی وجود دارد. همچنین در صنایعی مانند سیمان، فولاد، خودرو، پتروشیمی، برق و تولید پتروشیمی و ژنراتور دارای رتبه جهانی هستیم؛ اما دلیل اینکه کالاهای ما زمین گیر شده وارادات بی‌رویه است.

شافعی: زیرساخت‌های مناسبی
برای صادرات طراحی نشده است
به گزارش تسنیم، غلامحسین شافعی اظهار کرد: مقام معظم رهبری با درایت، سیاست‌های مقاومتی را ابلاغ کردند و این سیاست‌ها در جریان توجه مسئولان قرار گرفته است.اقتصاد نفتی خطر بزرگی پیش روی صادرات است و اتکا به نفت چالشی بزرگ در مسیر صادرات ایجاد می‌کند.
شافعی تصریح کرد: اقتصاد نفتی خطری بزرگ در برابر دشمنان به ما نشان داد به طوری که هر زمان که تصمیم بگیرند می‌توانند در اقتصاد ما اثر بگذارند و به عنوان یک چالش بزرگ مطرح است و تمام کشورهای نفتی که اتکا به نفت دارند راهی جز جدایی از این چالش و اتکا به صادرات غیر نفتی ندارند.وی خاطرنشان کرد: توسعه صادرت را نه به عنوان یک امر حاشیه ای بلکه به عنوان یک محور اصلی باید مورد توجه قرار دهیم و این جا است که باید توجه کرد چطور می‌توان محوری ایجاد کرد که به آن تکیه کنیم و آنچه تا به امروز به آن اشاره و تاکید شده است نه به عنوان یک ضرورت بلکه به عنوان برنامه‌ای بلند مدت و راهبردی حتمی در اقتصاد ما به عنوان صادرات غیر نفتی نقش اساسی خود را ایفا می‌کند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: امروز بازارهای باد آورده ای بر اساس اتفاقات به دست آورده‌ایم. مانند عراق، آسیای مرکزی و افغانستان که بر اساس تلاش سازنده ایجاد نشده است و با وجود اینکه به عنوان یک موقعیت ویژه باید مورد توجه قرار می‌دادیم چون برنامه اساسی و اصولی بلند مدت نداشتیم شیوه‌هایی مختلفی را به کار گرفتیم.
شافعی یادآور شد: آنچه در صادرات خود را بیشتر نمایان می‌کند این است که تصویب مقررات در کشوری می‌خواهد صورت گیرد که رویه‌های اقتصادی در آن ناپیدا است و گسترش زیر ساخت‌های لازم برای توسعه صادرات مشخص نشده است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: صادرات زمانی موفق خواهد بود که یک تولید مناسب داشته باشیم و پایداری صادرات در چنین وضعیتی مهم است و امکان تولید و رقابت را فراهم می‌کند در غیر این صورت نمی‌توان مطمئن بود آینده صادراتی داشته باشیم.
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به جایزه و مشوق‌های صادراتی عنوان کرد: قرار بود بابت نرخ ارز به صادرکنندگان از سال ۸۸بودجه ای به عنوان جوایز صادراتی بدهند که تصویب نشده است و در شورای عالی صادرات نیز چندماهی پیگیری شد و رقمی ناچیز منظور شد. وی خاطرنشان کرد: امروز نگاه ما به بیرون و نگاه بیرون به ما تغییر کرده و اشتیاق برای دسترسی به اقتصاد ایران بسیار زیاد شده است، ما شاهد رفت و آمد پرترافیک همتایان خارجی هم برای پذیرش و هم برای اعزام هیات هستیم در وضعیت کنونی کمک دولت مردان با تدوین برنامه روشن و بستر سازی مناسب ضروری است و آنچه تا کنون انجام شده نتایج خوبی در برداشته است.
شافعی گفت: خراسان در صادرات پیشانی حرکت اقتصاد کشور است و بازار بزرگ و صادرات ملی دارد، لذا باید در شیوه‌های عملیاتی تجدید نظر کنیم و با برنامه ریزی و گفت و گو این بازار را به سایر کشورها معرفی کنیم.

رمز موفقیت در بازارهای هدف صادراتیpic2
داشتن برند است
استاندار خراسان رضوی رمز موفقیت در بازارهای هدف صادراتی را داشتن نام و نشان تجاری یا برند دانست.
به گزارش ایرنا، علیرضا رشیدیان در این همایش گفت: لازم است مباحث علمی برندسازی در سرفصل برنامه های
سازمان ها و بخش خصوصی قرار بگیرد. نقش برند سازی در جلب اعتماد و وفاداری مشتری، موثر و بی بدیل است و هم تولیدکنندگان و هم صادرکنندگان باید به برندسازی روی بیاورند. وی افزود:در استان خراسان رضوی برای کاهش مشکلات صادرکنندگان و رسیدن به جایگاه مناسب صادرات، تکنیک صادارت زیر یک سقف مورد توجه قرار گرفته است، گاه در نظام اجرایی برای انجام یک هدف ضروری، فرآیندی تعریف می شود که به مرور زمان، خود این فرآیند به هدف تبدیل و هدف فراموش می شود؛ لذا در حوزه تولید و صادرات این گونه فرآیندها باید بازنگری مجدد شود.
رشیدیان تصریح کرد: محور شرق کشور با وجود بندر چابهار که نقطه ای بسیار راهبردی و استراتژیک است و امتداد آن تا سرخس است، می تواند توسعه خوبی پیدا کند و امید است با وجود دو منطقه ویژه اقتصادی و فعال سرخس و دوغارون و مناطق ویژه اقتصادی کاشمر و سبزوار که مصوبات قانونی را اخذ کرده و مناطق ویژه اقتصادی گناباد، درگز، قوچان و خواف که با محوریت انرژیهای تجدیدپذیر در حال شکل گیری است، استان خراسان رضوی هر چه سریعتر بتواند به نقطه ای برسد که نقش خود را در تسهیل فرآیند صادرات ایفا کند.

ارزش هر تن صادرات خراسان رضوی
2 برابر میانگین کشوری استpic3
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی اعلام کرد: ارزش هر تن صادرات در خراسان رضوی
دو برابر میانگین کشوری است. به گزارش فارس، راضیه علیرضایی در این مراسم اظهار کرد: خراسان‌رضوی 700 صادرکننده در کشور دارد که این تعداد حدود 12 درصد صادرکنندگان کشور را شامل می‌شود و امسال حدود 750 کارت مربوط به حوزه صادرات تمدید شده که نسبت به سال گذشته 47 درصد رشد داشته است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی افزود: در هفت ماه سال جاری، ۹۵۰ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم که از نظر وزنی ۸.۸ درصد رشد داشته و در سال ۹۲ وزن صادرات ۲.۴۳ درصد بوده است که امسال این مقدار رشد کرده و به سه درصد رسیده است. وی ارزش هر تن صادرات در خراسان‌رضوی را دو برابر میانگین کشوری اعلام کرد و افزود: این نرخ به دلیل صادرات زعفران و ارزش بالای آن است که از این استان صادر می‌شود. زعفران مهم‌ترین محصول صادراتی استان است و تقویت صادرات این محصول از اولویت‌های ماست که سعی داریم هم کشت زعفران را بالا ببریم و هم بر روی زیرساخت‌ها کار کنیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه موضوع ورود واگن‌های ایران هنوز برطرف نشده است، گفت: برای رسیدن به سرانه 500 دلار صادرات باید این مشکلات حل شود. وی امکانات تولید پتروشیمی در استان را بسیار کم عنوان کرد و گفت: با تولید زعفران، مواد کشاورزی و مصالح ساختمانی می‌خواهیم این کمبود را جبران کنیم، بنابراین باید زیرساخت‌ها را اصلاح کرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: تقویت واردات شرق کشور برای رسیدن به سرانه ۵۰۰ دلار در دستور کار قرار دارد و برطرف کردن موانع تجاری و آزادسازی برخی از واردات کشورهای شرقی به معنای توسعه صادرات استان است.

بانک‌های متکی به صادرات توجهی به صادرات ندارندpic۴
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: بانک‌های تخصصی که سرمایه‌شان به صادرات وابسته است، توجهی به صادرات ندارند.
محمدحسین روشنک اظهار کرد: تشکل‌های خصوصی برای موضوع صادرات سنگ تمام گذاشتند؛ اما بانک‌های ما به این بخش توجهی نکردند. ما تصمیم گرفتیم سرانه صادرات استان را به ۵۰۰ دلار برسانیم و قسمتی از این سرانه را بخش حمل و نقل از ما گرفت و قسمت دیگر را در بازار از دست دادیم.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با بیان اینکه به دنبال رسیدن به سرانه 1000 دلار در استان هستیم، یادآور شد: اگر سرانه را در حمل و نقل و بازار از دست نمی‌دادیم، امروز به سرانه 500 دلار رسیده بودیم.

برگزیدگان صادراتی 1393
واحدهای صادراتی برگزیده خراسان رضوی در سال ۱۳۹۳ که در این مراسم تجلیل شدند، عبارتند از: ایمان تجارت روشن، محمدحسین روشنک- الماس دانه توس، سیدمحمد کسائی‌فر- بازرگانی شعبانی، علی‌اصغر شعبانی- پردیس سرام‌پاژ، سیدجلال جلال‌زاده- تعاونی فرآورده‌های غذایی تارا، علی‌رضایی بقال‌زاده- تعاونی مرزنشینان سفیر سرخس، اسماعیل‌آذری- حباب کف‌توس، جواد نیشابوری حسن‌پور- خمیرمایه رضوی، علی گل محمدی- زعفران اسفدان، علی‌سالاری- سیمان زاوه‌تربت، محمدرضا توکلی‌زاده- سیمان شرق، علی توکلی- شیرپاستوریزه پگاه خراسان، حمیدرضا سمیعی پاقلعه- صنایع الیاف زاگرس پیمان، هادی صرافیان- کالا کودک توس، علیرضا دربان ثانی- گیاهان معطر پرند، قاسم شاکری- گروه کارخانجات سیم و کابل مشهد، محمد طغرانی- مشهد دوام، حبیب قهرمان- مجتمع فولاد خراسان، سیدحسین احمدی سلیمانی- نان قدس رضوی، محمد استادی- نوین زعفران، علی شریعتی مقدم- همسفران مشهد، سیدعلی مفیدی- ابر تجارت کاسپین، محمدرضا میخ‌چی- گروه تجارت بین‌‌الملل ارم کالای ایرانیان، غلامحسین زاهد پیشه- ایران رنگ کار، محسن حسنخانی- بازرگانی بین‌المللی آیین تجارت رضوی، گل محمد کیانی- پسته نوعی خبازان، علی‌اصغر نوعی خبازان- خاوران الیاف پارسیان، رضا عرفانی- رام پلاست شرق، اردلان منصوریان- روز بهان، احسان یزدی زاده خرازی- روغن نباتی شادگل نیشابور، سیدامیر امامیان- صنایع پودر شیر مشهد، مارتین آواک- گروه صنعتی اترک شیمی شرق، مهدی نعیمی پور- موکت نگین مشهد، مجتبی زین‌العابدین زاده.

در حاشیه:
- اجرای نقالی و تک خوانی در وصف امام رضا(ع) از جمله میان برنامه های این مراسم بود.
- قاضی زاده، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی همزمان با آغاز اجرای نقالی از تالار اجتماعات اتاق بازرگانی خارج شد.
- حجت الاسلام پژمانفر در هنگام خروج نسبت به بیان مشکلاتی درباره قصور نظام بانکی و گمرک از سوی اکبر ترکان معترض بود و این مشکلات را مسائل داخلی دولت می دانست که می بایست برای رئیس جمهوری بازگو شود.
- حضور نیافتن هیچ یک از نمایندگان مجلس در هنگام اهدای تندیس به صادرکنندگان نمونه یکی از نکات قابل توجه این برنامه بود.