سوریه جانشین افغانستان
نگار حسینی پیش از آغاز درگیری‌ها در سوریه، افغانستان سلطان بی‌چون و چرای ناامنی در جهان بود. لیستی، مقاله‌ای، مطلبی، تحقیقی چیزی باقی نمانده بود که با آمار و ارقام، سلطنت افغان‌ها را در این جایگاه تثبیت نکند. سایه به سایه این کشور هم عراقی‌ها می‌آمدند. عراق اما آن روزها به گرد پای افغانستان هم نمی‌رسید. هرچه بود طالبان در ترور و ایجاد رعب و وحشت بی‌رقیب بودند. حالا اما شرایط اندکی در عراق هم تغییر کرده است. حالا احتمالا اگر سوریه نبود، عراق می‌توانست به‌عنوان ناامن‌ترین کشور و بدترین کشور به لحاظ صلح و آرامش به دنیا معرفی شود. داعش در همین چند وقتی که از ظاهر شدنشان گذشته، موفق شده‌اند عراق را در لیست ناامن‌ترین‌ها تثبیت کنند. به‌هر‌حال گویا قرار نیست بدترین مناطق دنیا به‌لحاظ صلح و آرامش هرگز از خاورمیانه و آسیای میانه بیرون بروند.
آخرین لیستی که موسسه اقتصاد و صلح از شاخص جهانی صلح منتشر کرده است، سوریه را کشوری معرفی می‌کند که در آن کمترین میزان صلح و آرامش وجود دارد. پیش از این درگیری‌های سوریه در دو سال اخیر، این جایگاه در اختیار افغانستان بوده است.
بنابر آنچه به‌طور معمول به ذهن می‌رسد، کشورهای اسکاندیناوی آرام‌ترین و صلح‌‌آمیزترین کشورهای جهان هستند. در کنار آنها البته کانادا و استرالیا هم جایگاه خوبی دارند. در لیست تازه، ایسلند آرام‌ترین کشور جهان معرفی شده است. (جدول 1)
مدلی که برای تهیه این جدول مورد استفاده قرار گرفته است، شرایط کشورهای سراسر جهان را براساس فاکتورهای بعد از جنگ جهانی دوم بررسی می‌کند. تجزیه و تحلیل شاخص‌ها نشان می‌دهد که کدام کشور به‌لحاظ صلح و آرامش چه امتیازی دارد؛ اما برخلاف تصور، امتیاز بالاتر مساوی است با خشونت بیشتر.
موسسه اقتصاد و صلح لیست کشورهای دنیا به لحاظ صلح و آرامش را از آن جهت بررسی و اعلام می‌کند که سرمایه‌گذاری و اقتصاد به‌طور مستقیم با این شاخص در ارتباط است. بر اساس آنچه این موسسه اعلام کرده است، پیامدهای ناامنی و درگیری و شورش و خشونت در سراسر جهان در سال گذشته در حدود 8/9 میلیارد دلار معادل 3/11 درصد از کل تولید ناخالص داخلی در جهان بوده است. این میزان برابر با تولید ناخالص داخلی در کشورهای بریتانیا، آلمان، فرانسه و ایتالیا است. این رقم همچنین معادل است با تولید ناخالص داخلی در 54 کشور آفریقایی.
تحلیلگران می‌گویند که افزایش پیامدهای درگیری‌ها و خشونت‌ها بر اقتصاد جهانی درنتیجه افزایش تسلیحات نظامی تولیدشده در چین است.
جنگ خونین در سوریه در دو سال اخیر موجب شده است که این کشور بتواند جایگاه افغانستان را در لیست به‌عنوان خشونت‌آمیزترین کشور دنیا اشغال کند. سودان شمالی نیز به‌عنوان کشوری که تنها سه سال پس از شکل‌گیری در آستانه فروپاشی و تجزیه قرار گرفت، یکی از کشورهای بسیار ناآرام در جهان معرفی شده است. در مورد جایگاه عراق هم اما و اگری وجود ندارد. هرچند این لیست پیش از خشونت‌های داعش در عراق بررسی و منتشر شده است و بالطبع درگیری‌های اخیر عراق در آن لحاظ نشده است. چیزی که می‌تواند این کشور را در رقابت با سوریه قرار دهد.
اما استفاده از روش‌های جدید آماری و پیش‌بینی وضعیت دو سال آینده کشورها، ۱۰ کشور را با بالاترین احتمال در موقعیت خطرناک نشان می‌دهد. این کشورها عبارتند از: زامبیا، ‌هاییتی، آرژانتین، چاد، بوسنی و هرزگوین، نپال، بروندی، گرجستان، لیبریا و قطر. در این لیست گرجستان در سال‌های اخیر و بعد از جنگ سال ۲۰۱۱ با روسیه موفق شده است وضعیت خود را در لیست به شکل چشمگیری بهبود ببخشد؛ اما در این میان پیش‌بینی در مورد وضعیت قطر اندکی عجیب است. قطر از متحدان عربستان سعودی در منطقه خاورمیانه و در لیست ثروتمندترین کشورهای جهان است. بر همین اساس پیش‌بینی در مورد ناآرام شدن این کشور اندکی غریب به‌نظر می‌رسد.
تحلیلگران موسسه اقتصاد و صلح اعلام کرده‌اند که از سال 2012 تا 2013، تاثیر خشونت‌های جهانی بر اقتصاد در حدود 19 درصد بوده است. آنها می‌گویند در مورد سیکل معیوبی نگران هستند که خشونت‌های جهانی موجب آن می‌شود. این که بالا رفتن خشونت موجب کم شدن تولید می‌شود و در نتیجه فقر به خشونت‌ها دامن می‌زند.
منبع: تلگراف