مهدی نصرتی تا لحظه نگارش این مطلب هنوز گزینه نهایی ریاست سازمان محیط زیست معرفی نشده است؛ از این رو برخی ویژگی‌های لازم برای تصدی این پست را بیان می‌کنیم. در این خصوص اول از همه باید بپذیریم کشور به لحاظ‌ زیست‌محیطی در وضعیتی فاجعه بار قرار دارد. دوم اینکه محیط زیست یک موضوع لوکس، ظریف و تشریفاتی نیست.
وقتی صحبت از حفاظت محیط زیست می‌شود ممکن است ناخودآگاه یاد مسائلی چون حفاظت از گونه‌های نادر بز کوهی بیفتیم. اما مسائل حیاتی و فوری کشور در حوزه محیط زیست شامل این موضوعات می‌شوند: آلودگی هوای تمامی شهرهای بزرگ ایران، آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی، ریزگردها، وضعیت خطرناک برخی تولیدات و اقدامات و... که بنا به گفته کارشناسان، برخی از این مسائل در سال‌های آتی «سونامی سرطان» را در کشور پدید خواهد آورد. در مقایسه با مسائل حاد و بحرانی فوق حتی موضوعاتی چون گسترش بیابان‌ها، تخریب جنگل‌ها و انقراض گونه‌های خاص موضوعاتی درجه دوم محسوب می‌شوند. با این مقدمه مختصر، ریاست سازمان حفاظت محیط زیست باید دارای این ویژگی‌ها باشد:
یک- اقتدار، اعتبار و نفوذ: حل مسائل زیست محیطی، مستلزم تعامل با طرف‌های متعدد است که طیف وسیعی از ذی‌نفعان شامل نهادهای قدرتمند تا کشاورزان روستایی را در بر می‌گیرد. متولی محیط زیست باید اعتبار و نفوذی در حد یک رییس‌جمهور داشته باشد.
دو- شجاعت، جسارت و جنگندگی: حل مسائل فوق با عافیت‌طلبی ممکن نیست و نیازمند یک جهاد تمام عیار و برخورداری از روحیه‌ای سختکوش است. برخورداری از شجاعت و جسارت برای مقابله با اقدامات نادرست از واجبات این مسوولیت است.
سه- دیپلماسی: علاوه بر تعامل سازنده با نهادهای متعدد، برخی از موضوعات چون ریزگردها، آلودگی دریای خزر و خلیج فارس نیازمند تعاملات منطقه‌ای و جهانی است.
چهار- بلندپروازی: هرچند کنترل روندهای فاجعه بار فعلی ضروری است، اما کافی و مطلوب نیست. متولی محیط‌زیست باید برنامه‌ای بلندپروازانه برای ارتقای محیط زیست داشته باشد که اگر نگوییم در سطح جهانی، حداقل در سطح منطقه‌ای نقشی پیشرو و راهبر را ایفا کند.
پنج- نگاه اقتصادی: مسائل زیست محیطی با «ممنوعیت» صرف حل‌شدنی نیست. در این خصوص باید به انگیزه‌ها، سازوکار تخصیص منابع، موارد شکست بازار و راه اقتصادی نیز توجه کرد. مثلا باید دانست که حد مجاز آلودگی را نیز می‌توان خرید و فروش کرد. البته قیمت‌گذاری و تخصیص منابع باید به درستی صورت گیرد.


آخـر هفتـه‌ها بـا «آخـر هفتـه دنیـای اقتصـاد»
شما می‌توانید از طریق شماره تلفن ۸۷۷۶۲۱۲۰ نظر خود را در مورد مطالب «آخر هفته» با ما در میان بگذارید.