احتمال وجود ذخایر قابل توجه مس در استان تهران
کشف رگه‌های قابل توجه مس در یکی از معادن جنوب‌شرق تهران امیدها به استحصال این فلز استراتژیک در داخل استان را افزایش داده است.
علی‌اکبر چراغی، مکتشف معدن لپه‌زنک واقع در ۱۸ کیلومتری جنوب‌شرق تهران در محدوده شمالی جاده تهران به گرمسار و یک کیلومتری روستایی به همین نام از مرارت هایی می‌گوید که طی ۵ سال گذشته برای به ثبت رساندن این معدن متحمل شده است.
معدن لپه‌زنک که در زمینی ۱۴ ضلعی به مساحت ۸/۲۰ کیلومترمربع واقع شده دوم مرداد امسال در پی بازدید هیاتی از دفتر اکتشاف سازمان زمین شناسی کشور بررسی شد و مورد تائید قرارگرفت.
مس لپه زنک در زون ساختاری البرز جنوبی قرار دارد و بیش از ۹۵ درصد سنگ‌های متشکله آن از سری های آتشفشانی شامل: آندزیت، پیروکلاستیک، توف ، آگلومرا، مارن، ماسه سنگ و اندکی ‍‍ژیپس وابسته به تشکیلات فاجان مربوط به سنگ های پالئوسن- ائوسن می باشد. بخش هایی از برونزد های قدیمی تر وابسته به ژوراسیک و کرتاسه در شمال و جنوب محدوده دارای رخنمون است.
وجود تفاله های ذوب، کارهای شدادی و اسامی لاجورد، زررو، زرکمر و امثال این ها تماماً دلالت بر پتانسیل های معدنی در این محدوده را دارد.
کانی سازی به شکل رگه ای و با کنترل کننده گسل و پرشدگی شکاف ها با نوع مس، باریت و رگه های سیلیسی شده همراه با طلا و احتمالاً نقره، سرب و روی از مهمترین پتانسیل های احتمالی در این محدوده است.
چراغی با اشاره به این که معدن لپه‌زنک ۱۴ سال پیش شناسایی شده و روند به ثبت‌ رساندن و اخذ پروانه اکتشاف برای آن ۵ سال طول کشیده است از وجود رگه های پر عیار کانی مس از نوع کالکوپیریت، مالاکیت و آزوریت در معدن می گوید که احتمال وجود ذخایر قابل توجه مس در این معدن را قوت بخشیده است.
چراغی با ابراز ناخرسندی از مراحل سخت و نفس‌گیر ثبت معدن و اخذ پروانه اکتشاف تاکید می‌کند این فرایند انرژی معدنکاران را تحلیل می‌برد و انگیزه کار را از آنان می‌گیرد. با این همه او تمامی داشته‌ها و توان خود را به کار گرفته تا معدن لپه‌زنک را آماده بهره‌برداری کند. این معدن در حال حاضر در مرحله اکتشاف و برآورد ذخایر است که مرحله قبل از بهره‌برداری تلقی می‌شود.
اگرچه مراحل اداری برخی دستگاه‌ها در صدور به موقع و سریع پروانه اکتشاف موجب شد روند بهره‌برداری با جهش قیمت دلار و بالا رفتن تصاعدی بهای ماشین‌‌آلات راهسازی و معدنی مصادف شود اما چراغی همچنان مصمم است این معدن را پس از پایان روند برآورد ذخایر وارد فاز برداشت کند.
برآوردهای کارشناسی اولیه نشان می‌دهد بیش از ۱۲ نوع مواد معدنی با مصارف داخلی و قابلیت‌های صادراتی در معدن لپه‌زنک وجود دارد که در این میان وجود مواد همنشین و مس احتمال وجود ذخایر قابل توجه این کانی های گران‌بها را قوت بخشیده است.وجود آلودگی بالای مسی در معدن به خصوص امیدها به شناسایی مقادیر بالای مس در این معدن را دو چندان کرده است.
چراغی با اشاره به این که اعتقادی به خام‌فروشی ندارد از انجام کارهای مطالعاتی اولیه برای فرآوری کانی‌های موجود در معدن پیش از فروش به بازارهای داخلی و خارجی خبر می‌دهد.
او در پایان از همکاری‌ همه‌جانبه ادارات کل محیط ‌زیست و منابع طبیعی استان تهران و همچنین حمایت و همراهی قابل توجه دکتر پورمقدم معاون محترم امور معدنی و کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان تقدیر به عمل آورد و رویکرد این نهادها را مایه دلگرمی معدنکاران استان دانست.

*علی اکبر چراغی: تمام داشته ها و توان اینجانب در حال حاضر به کار گرفته شده تا این معدن بعد از برآورد ذخایر وارد مرحله بهره برداری و فاز برداشت شود که با راه اندازی آن ۱۲ نوع مواد معدنی با مصارف داخلی و قابلیت های صادراتی در معادن لپه زنک تولید و عرضه خواه