تروریسم در قلب اروپا
پس از انفجارهای انتحاری بیروت و بغداد، جمعه شب گذشته نوبت به پاریس رسید تا گروه تروریستی داعش نشان دهد که نه‌تنها در خاورمیانه بلکه در قلب اروپا هم می‌تواند آتش به پا کند.

با حمام خونی که در پاریس به راه افتاد، فرانسه شب هولناکی را از سر گذراند. حملات انتحاری و گروگان‌گیری مرگباری که در چندین نقطه از پاریس صورت گرفت بیش از 150 کشته و 200 زخمی بر جای گذاشت. تنها در یکی از این حملات که به کنسرت گروه متال آمریکایی در سالن باتاکلان صورت گرفت، تروریست‌ها دست کم 120 نفر را کشته و صدها نفر را زخمی کردند. طبق اعلام پلیس فرانسه، 8 مهاجم که همگی جلیقه‌های انتحاری پوشیده بودند، کشته شدند. در پی این حوادث، وضعیت اضطراری اعلام و بلافاصله مرزهای فرانسه بسته شد.

حرکت اکثر قطارها و متروها متوقف و تمامی ساختمان‌های عمومی در این شهر تعطیل شدند. رئیس‌جمهور کشورمان هم که عازم ایتالیا و فرانسه بود با ارسال پیام تسلیت، سفر خود را لغو کرد. داعش در بیانیه‌ای مسوولیت این حمله را به عهده گرفت. در پاسخ به حملات پاریس، وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد عصر یکشنبه با شرکت ۱۰ جنگنده و با استفاده از 20 بمب عملیات‌هایی را علیه داعش انجام داده است. هواپیماهای فرانسوی هفته پیش محل فعالیت‌های نفتی در منطقه تحت کنترل داعش در سوریه را هدف گرفتند.

این کشور 8 اکتبر هم حمله‌ای هوایی علیه جنگجویان در رقه انجام داد که ظاهرا برای هدف گرفتن سلیم بن‌قالم، از اعضای فرانسوی گروه داعش بود. این کشور5 نوامبر هم اعلام کرد درحال اعزام بزرگ‌ترین کشتی جنگی‌اش برای پیوستن به نبرد علیه گروه دولت اسلامی در سوریه و عراق است. ناو هواپیمابرشارل‌دو‌گل قادر به حمل ۴۰ هواپیما و هلی‌کوپتر و پشتیبانی از روزانه ۱۰۰ پرواز است.