سیاست بر اقتصاد غلبه کرده‌ است
دنیای اقتصاد، گروه صنعت- رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با بیان اینکه در کشورما مسائل سیاسی بر مسائل اقتصادی غلبه کرده‌است، گفت: درد ما درد اقتصادی است اما بجای اینکه دردمان را درمان کنیم دنبال مسائل سیاسی می‌رویم. محمدحسین روشنک که در نشست جمعی از صادرکنندگان خراسان رضوی با رایزنان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان و ترکمنستان سخن می گفت، با بیان اینکه اتاق بازرگانی مکانی ‌برای جمع شدن فعالان اقتصادی و بیان مطالبات است، گفت: در بحث صادرات مشکلات داخلی بسیاری داریم و نتوانستیم دردمان را خودمان بفهمیم و نتوانستیم آن را خوب بیان کنیم و چون نفهمیدیم درد چیست راه درمانش را هم پیدا نکردیم.
رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه در کشور ما صادرات از مالیات معاف نیست و از تولیدکننده، صادرکننده و وارد کننده مالیات می‌گیرند، ادامه داد: در این شرایط اقتصادی واقعا فعالان اقتصادی ما تحت فشار هستند، کارخانجات تولیدی ما تحت فشارند، بخش کشاورزی و معدن ما تحت فشار است، صنعت ما در یک شرایط رکود به شدت آزار دهنده قرار گرفته است، مشکلات اقتصادی مردم ما سرسام آور است و رسانه ها هم بیشتر به مطالب سیاسی و کمتر به مشکلات زیربنایی اقتصاد می‌پردازند.روشنک گفت: وقتی می‌خواهند استاندار تعیین کنند تنها چیزی که مطرح نیست این است که این استاندار چقدر با فعالان اقتصادی کنار خواهد آمد و چگونه مشکلات اقتصادی را حل خواهد کرد؟ همه اینها غلبه فضای سیاسی بر فضای اقتصادی جامعه را نشان می‌دهد و معضل ما دقیقا همینجاست.


به سفرای اقتصادی نیاز داریم
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در خارج از کشور اینست که سفرای ما اقتصادی نیستند، در حالی که اغلب سفرای کشورهای دیگر اقتصادی هستند، گفت: مادامیکه این مساله تغییر نکند هر تعداد هم که رایزن اقتصادی داشته‌باشیم فایده‌ای ندارد و ما از وزارت امور خارجه باید بخواهیم که در شرایط فعلی کشور در انتخاب سفرا اولویت را به فهم اقتصادی بدهند.روشنک در ادامه با بیان اینکه کسب یک دلار مساوی شلیک یک گلوله به سمت دشمن است گفت: ازمردم ایران باید بخواهیم در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی به کسانی رای دهند که اقتصاد را بر سیاست ترجیح دهند تا از این برهه خطرناک اقتصادی خارج شویم.
کم توجهی سازمان توسعه تجارت
به بخش بازرگانی
روشنک در ادامه و با بیان دیگر مشکلات بخش صادرات گفت: یکی دیگر از مشکلات کشورمان بحث برندینگ است که ما صادرتمان را با برند انجام نمی‌دهیم، وی افزود: یک وقت بخشنامه ای را به سازمان توسعه تجارت می‌دهند و می‌گویند ابلاغ کن، چه چیزی را ابلاغ کند؟ ممنوعیت صادرات آب. قانون برنامه پنجم گفته که کسی حق ندارد آب را ممنوع کند.
همچنین یکباره می‌بینیم مصوبه ای از هیات دولت بیرون می‌آید مبنی بر اینکه کارت بازرگانی تولید کنندگان پنج ساله و کارت بازرگانی بازرگانان یک ساله شود. آن آقایی که این را نوشته‌است باید شرطی بگذارد تا بازرگانانی که در ۵ سال گذشته خوش حساب بودند و بدهکاری ندارند چه تولید کننده وچه بازرگان می توانند کارت بازرگانی بگیرند. این خیلی خنده دار است که کارت بازرگانی را به بازرگانان نمی‌دهند. درحالیکه تولید کننده در جلد بازرگان رفته و کارت بازرگانی گرفته است.جلوی این را چه کسی باید بگیرد؟ سازمان توسعه تجارت و چون سازمان توسعه تجارت به این بخش توجه نداشته این اتفاق افتاده‌است. pic۱
اقتصاد کشور بیمار است
اما سرطانی نیست
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در پایان سخنانش با اشاره به این مساله که مسائل اقتصادی از دردهایی هستندکه با جراحی درمان نمی‌شوند و نیاز به یک دوره درمان طولانی دارند، گفت: جا دارد بگویم بی‌توجهی که مسئولان بیمه ما در بخش اقتصادی به مردم روا می‌دارند بسیار زیاد است، برای مثال من بازرگان باید میلیاردها تومان پول بیمه واردات و صادرات بدهم که هیچ به کارم نمی‌آید،یا روستایی بیچاره که نه کارگرش بیمه است، نه پرسنلش بیمه است، حالا که خانه ساخته است و می‌خواهد آب و برق بکشد، به او می‌گویند باید بروی مجوز پایان کار بیاوری. از او می‌پرسند چند متر زیربنا داشتی؟ می‌گوید 60 متر، به او می‌گویند باید از تو 60 تا 100 هزار تومان بگیریم اما چون آدم خوبی هستی 60 تا 50 هزار تومان باید به حساب بریزی تا مجوز پایان کار به تو بدهیم. اینها اقتصاد مارا بیمار می‌کند، ولی خوشبختانه اقتصاد ایران سرطانی نمی‌شود چون مردمش سخت کوش، توانمند، صبور، قانع و همراه هستند.
شایان ذکر است در ابتدای این جلسه جمعی از بازرگانان به بیان مشکلات خود در رابطه با صادرات به کشورهای ازبکستان و ترکمنستان پرداختند. زمان‌بر بودن صدور کالا،مشکلات کنسولی و عدم ارائه ویزا به شرکای غیر ایرانی برای سفر به ایران،تعداد کم پروازها به ازبکستان،هزینه بالای غرفه های نمایشگاهی ایران در کشورهای همسایه و بازکردن محموله های صادراتی در گمرکات خارجی و سرقت محصولات از جمله مهمترین موارد مطرح شده در این جلسه بود.
لازم به توضیح است رضا محمدیان نیک و کوروش بهشتی، رایزانان اقتصادی کشورمان در ازبکستان و ترکمنستان که به تازگی برای این مهم انتخاب شده اند برای پیگیری مشکلات بازرگانان قول مساعد دادند.