ابراهیم کاووسی

مدیر برنامه ریزی تولید و تعمیرات

مهم ترین فعالیت ما در زمینه برنامه ریزی تولید که در سال ۹۴ انجام شد، بحث مکانیزه کردن امور برنامه ریزی تولید بود. در این طرح، سیستم یکپارچه سازی اطلاعات شرکت توسط شرکت ایریسا استقرار پیدا کرد که بخشی از آن مربوط به برنامه ریزی تولید بود. این سیستم یک سیستم پکپارچه اطلاعاتی است که تمام بخش‌های کارخانه را به یکدیگر وصل کرده و در نتیجه آن ارتباطات بسیار سهل تر و راحت تر انجام می‌شود. کار مهم دیگر ما در برنامه ریزی تولید و تعمیرات، اجرای سیستم مدیریتی جدید CRM در برنامه ریزی تعمیرات بود که سیستم مدیریت تعمیرات برمبنای قابلیت اطمینان است.

در این سیستم برمبنای قابلیتی که از تجهیزات انتظار داریم، اهداف و رویکردهای تعمیراتی را برنامه ریزی می‌کنیم. این سیستم جدید از سال ۲۰۰۰ راه اندازی شده و ما در سال ۹۴ آن را پیاده سازی و اجرا کردیم. ۹۰ درصد این طرح تا پایان سال ۹۴ به انجام رسید و تکمیل آن طبق پیش بینی به عمل آمده تا مردادماه ۹۵ به سرانجام خواهد رسید که می‌توانیم شاهد ثمرات آن در کارخانه باشیم. در زمینه برنامه ریزی تولید در سال ۹۵ هم طرح دیگری داریم در خصوص پایش و ردگیری محصول برمبنای درخواست مشتری. با اجرای این طرح، مشتری هروقت اراده کند می‌تواند مطلع شود که محصولش در کدام مرحله از تولید است. با این روند مشکلاتی که در پروسه تحویل محصول به مشتری پیش می‌آید، رفع خواهد شد تا بتوانیم به مشتری بدقولی نکنیم. با استقرار این سیستم در سال ۹۵ که سیستم نرم افزاری پایش سفارشات است و توسط شرکت ایریسا و با همکاری نیروهای فولاد اکسین انجام می‌شود، ابتدا یک برنامه کامپیوتری نوشته می‌شود و سپس روند پایش سفارشات، ردیابی و پیگیری سفارش مشتری به صورت مکانیزه و نرم افزاری انجام می‌گیرد.

درواقع هرچقدر بتوانیم خودمان را به روز نگهداریم و از سیستم‌های صنعتی جدید دنیا دور نشویم، در راستای اقتصاد مقاومتی عمل کرده ایم. ما از نظر فناوری سخت افزاری‌ای که در کارخانه استفاده می‌کنیم تقریبا می‌توان گفت به روز هستیم، هرچند که سرعت رشد فناوری در غرب بالاست. در حال حاضر بعضی از فناوری‌های کارخانه فولاد اکسین در تجهیزات مکانیکی در حال کهنه شدن است مخصوصا در تجهیزات سخت افزاری، اما در تجهیزات نرم افزاری سریع تر به روز می‌شویم، مانند برنامه‌های نرم افزاری برای کنترل تجهیزات و... که مرتب با خارج در ارتباطیم و آنها را به روز می‌کنیم. در خصوص سیستم‌های مدیریتی نیز تلاش می‌کنیم از طریق ارتباط دانشگاه با صنعت و ارتباط با خارج از کشور آنها را به روز نگه داریم.