اولین کارگاه تخصصی صورت های مالی در مشهد
عکس: دنیای اقتصاد/ حسین حسین زاده
دنیای اقتصاد، فاطمه رافع-
ساختمان ساپکوی مشهد در روز ۱۹ شهریور ماه میزبان دوره آموزشی «تجزیه و تحلیل صورت‏های مالی» بود که با همکاری روزنامه «دنیای اقتصاد» و «انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی» برگزار شد.


«جریان وجوه نقد در چارچوب حسابداری مالی و حسابداری مدیریت»، «تجزیه و تحلیل صورت‏های مالی در قالب نسبت‏های نقدینگی»، «فعالیت اهرمی سودآوری و بازار» و «سود و زیان انباشته» از جمله سرفصل‏های ارائه شده در این کارگاه بود که با حضور 30 نفر از مدیران مالی و حسابداران شرکت‌ها و صنایع استان برگزار شد.


برگزاری دوره‎های آموزشی
و تحقق اهداف مالی شرکت‏ها
سرپرست شرکت خمیرمایه رضوی یکی از شرکت‏کنندگان این دوره آموزشی است که برگزاری چنین کلاس‏هایی را برای شرکت‌ها و مؤسسات اقتصادی، مدیران صنایع و مدیران اقتصادی استان مفید می‏داند و ضمن قدردانی از برگزاری این دوره می‎‏گوید: آگاهی مدیران صنایع به وضعیت بازارهای پولی و بازارهای سرمایه، بررسی و تحلیل عملکرد مالی شرکت‎ها، افزایش بهره‎وری کار و افزایش راندمان صنایع از اهداف شرکت‌هاست که برگزاری این دوره‌ها به تحقق این اهداف کمک خواهد کرد.
علی گل‎‏محمدی با تأکید بر اینکه در برگزاری دوره‎های آموزشی نمی‎توان طرح مسائل تئوری را به صورت 100 درصد نفی کرد، اظهار می‏کند: جنبه‏های تئوری دوره‏ها باید منجر به کاربرد شود؛ در صورتی که تلفیقی از مطالب تئوری و عملی در این دوره‎ها ارائه شود، می‎توان نتیجه بهتری گرفت. وی دوره آموزشی «تجزیه و تحلیل صورت‏های مالی» را دوره مثبتی ارزیابی می‏کند و می‎افزاید: روزنامه دنیای اقتصاد و انجمن مدیران صنایع می‎توانند با توجه به نظرسنجی‎هایی که صورت می‎گیرد، کیفیت این دوره‏ها را در آینده بهبود بخشند و آن‎ها را به صورت عملی‏تر و کاربردی‏تر برگزار کنند.

عملکرد حسابداری شرکت‏ها
استاندارد نیست

pic1


مسئول حسابداری شرکت فرآورده‏های لبنی بینالود که برای حضور در این دوره آموزشی از نیشابور به مشهد آمده است، برگزاری چنین دوره‌هایی را برای مدیرانی که به صورت اصولی کار می‎کنند، مفید می‏داند و می‏گوید: به طور کلی عملکرد در حال حاضر شرکت‌ها در زمینه حسابداری آنچنان که باید مطابق استانداردها نیست به همین دلیل این دوره‎ها برای مدیران سطح بالا و شرکت‏های بورسی مفیدتر است با این حال نمیتوان برگزاری آن‎ها را نفی کرد.

مریم ماروسی با تأکید بر اینکه باید این دوره‎‏های آموزشی جنبه عملیاتی و کارگاهی بیشتری داشته باشد و مدت زمان برگزاری آن‎ها افزایش یابد، اظهار می‏کند: برگزاری این دوره‏ها در شهری مانند مشهد خوب است اما منوط به اینکه اطلاع‎رسانی صحیحی صورت گیرد.
مسئول حسابداری شرکت فرآورده‏های لبنی بینالود در خصوص ضرورت برگزاری دوره‏های آموزشی نیز اینطور پاسخ می‏دهد: آموزش‏های آکادمیک و دانشگاهی ما با مباحث عملیاتی فاصله زیادی دارد و به همین دلیل برگزاری این دوره‎ها ضروری است؛ زمانی که فارغ‏التحصیلان حسابداری و مالی وارد بازار کار می‏شوند، مطالب آکادمیک دانشگاه را فراموش می‎کنند و برگزاری این دوره‏ها علاوه بر مرور این مطالب، باعث به‏روز شدن اطلاعات آن‎ها نیز می‌شود.

ماروسی با بیان اینکه از کیفیت برگزاری کلاس راضی هستم، به برگزاری این دوره آموزشی توسط روزنامه دنیای اقتصاد اشاره می‎کند و می‏افزاید: برگزاری این دوره‏ها توسط نهادهای اقتصادی باعث تخصصی‏تر شدن مطالب ارائه شده در این کلاس‌ها و کارگاه‎ها می‎شود.

لزوم مشارکتی بودن کارگاه‎های آموزشی
مدیر اداره مالی شرکت پایدار ابنیه صدرا دیگر شرکت‏کننده این دوره آموزشی است که معتقد است معمولا برگزاری تنها یک دوره برای مباحث مالی کافی نیست و اظهار می‎کند: مباحث مالی به قدری گسترده است که برگزاری یک دوره تنها به طرح تیتروار مباحث منجر می‎شود.
امیر اربابی با اعتقاد بر اینکه شرکت‎کنندگان در این دوره‌ها باید آمادگی قبلی برای حضور در کلاس را داشته باشند تا کارگاه به صورت مشارکتی پیش برود، تصریح می‏کند: در مجموع این دوره خوب است اما نباید صرفا مطالبی که در دانشگاه مطرح شده در این دوره‏ها نیز طرح شود.
مدیر اداره مالی شرکت پایدار ابنیه صدرا با بیان اینکه مباحث تئوری و عملی در مسائل مالی و حسابداری به هم آمیخته است، خاطرنشان می‎‏کند: مباحث آکادمیک مطرح شده در دانشگاه در بازار کار اجرا می‎شود با این حال در رشته‌هایی مانند حسابداری برخی مؤلفه‏ها در بازار به کار اضافه می‏شود مانند شرایط نامتقارن بازار ایران، تورم، تحریم‏ها و ... اما سایر مطالب آکادمیک در بازار هم مطرح است.

اربابی با اشاره به اینکه برگزاری این دوره‏های آموزشی چند مزیت دارد، عنوان می‏کند: اولین مزیت این است که اطلاعات مدیران مالی که در این کارگاه‎ها حضور می‎یابند، به‏روز شده و علاوه بر این اطلاعات آکادمیک آن‏ها نیز مرور می‏شود؛ مزیت دیگر این است که مدیران مالی شرکت‌ها از این طریق دور هم جمع می‎شوند و ارتباطات کاری جدیدی شکل می‏گیرد که مفید است.
مدیر اداره مالی شرکت پایدار ابنیه صدرا برگزاری چنین دوره‏هایی را در مشهد به دلیل دسترسی سایر شهرستان‏ها به آن اقدام مفیدی می‏داند و اظهار می‏کند: برگزاری این دوره از سوی روزنامه دنیای اقتصاد باعث برقراری ارتباط این روزنامه با مدیران حوزه مالی نیز می‎شود که این ارتباط می‏تواند ادامه یابد و از این طریق فعالان این عرصه می‏توانند به اظهار نظر در خصوص مباحث مرتبط به صورت تخصصی‎تر بپردازند.

انتقاد از تئوری بودن کلاس
حسابرس شرکت به‏صبا با انتقاد از اینکه مطالب ارائه شده تئوری است، اظهار می‏کند: انتظار می‎رفت این دوره آموزشی به صورت کارگاهی برگزار شود.
مهسا مؤذنی با اعتقاد بر اینکه باید در این کارگاه‎ها مشارکت بین اعضای حاضر بیشتر باشد و صورت‎های مالی شرکت‎های مختلف ارائه، بررسی و تحلیل شود، می‏گوید: برگزاری این دوره‎ها برای رشته حسابداری ضروری است زیرا برخی قوانین و استانداردها در این زمینه همواره در حال تغییر هستند و یک مدیر مالی و حسابدار موفق باید علم به‏روزی داشته باشد.
حسابرس شرکت به‏صبا با بیان اینکه برگزاری این دوره‎های آموزشی در مشهد هنوز خیلی جا نیفتاده است، می‎افزاید: با توجه به جایگاه صنعت در استان و شهر ما برگزاری چنین دوره‎هایی ضروری است.

انتظارها برآورده نشد
مسئول حسابداری شرکت الکترواستیل معتقد است مطالب ارائه شده در این دوره آموزشی مفید نبوده و می‌افزاید: مطالب مطرح شده آکادمیک است و به راحتی می‏توان آن‌ها را از کتاب‌ها استخراج کرد و انتظار می‌رفت مطالب مطرح شده فراتر و کاربردی‏تر از این باشد.
علیرضا مدرسی در خصوص ضرورت برگزاری چنین دوره‏های آموزشی اینطور پاسخ می‎دهد: با برگزاری این دوره‏ها اطلاعات مالی بین مدیران به اشتراک گذاشته می‌شود و در صورت ارائه اطلاعات جدید و به‏روز این دوره‎ها می‏تواند مفید باشد. وی با اعتقاد بر اینکه حسابداری در شهر مشهد بسیار ضعیف است و باید در این زمینه اقدامات جدی صورت گیرد، بر ضرورت برگزاری این دوره‎ها در مشهد تأکید می‏کند و می‏گوید: البته این دوره‏ها باید به صورت عملی ارائه شود نه صرفا آکادمیک و تئوری.
مسئول حسابداری شرکت الکترواستیل به برگزاری این دوره‎ آموزشی توسط روزنامه «دنیای اقتصاد» اشاره و تصریح می‏کند: این امر اتفاق مثبتی است اما با توجه به اینکه دنیای اقتصاد یک روزنامه تخصصی اقتصادی است انتظارها بیش از این بود.

دوره‎های آموزشی و انتقال تجربیات
یکی دیگر از شرکت‏کنندگان در این دوره آموزشی کارشناس اشتغال کمیته امداد است.
محمد علیزاده به این نکته اشاره می‌کند که این دوره با سرفصل‌هایی که برای آن تعریف شده بود، اندکی فاصله داشت و می‌گوید: اگر برای تدریس دوره از افرادی استفاده شود که درگیر فعالیت اجرایی هستند و در کنار آن مباحث تئوریک نیز مطرح شود، این کلاس‌ها می‌تواند مفیدتر و موفق‌تر باشد.

کارشناس اشتغال کمیته امداد با اعتقاد بر اینکه برگزاری این دوره‎های کوتاه مدت در مجموع اقدام مثبتی است، می‎افزاید: به طور کلی این دوره‎های آموزشی باعث ارتقای دانش شرکت‎کنندگان می‌شود و می‌تواند اطلاعات آن‌ها را به‏روز کند و باعث انتقال تجربیات شود.
علیزاده برگزاری این دوره‎ها را در مشهد نیز ضروری و مؤثر می‎داند و خاطرنشان می‎کند: سرمایه‌گذاران بسیاری در این شهر حضور دارند اما متأسفانه یکی از مشکلات در زمینه مباحث مالی، فرهنگسازی است و مردم شناخت کمتری از بازارهای مالی دارند.

ضرورت ارزیابی شرکت‎کنندگان
مدیرمالی و عضو هیأت مدیره شرکت نیان الکترونیک با بیان اینکه مباحث مطرح شده در ابتدای کلاس بیشتر تئوری و کلی بود، اظهار می‏کند: هدف از حضور در این دوره‎ها فراگیری مباحث کاربردی است اما در مجموع مباحث خوبی مطرح شد.
سمیه پرهیزگار ادامه می‎دهد: بهتر است قبل از برگزاری این دوره‌ها ارزیابی از شرکت‎کنندگان صورت گیرد تا با توجه به میزان دانش آن‌ها از مباحث تئوری از تکرار برخی مطالب پرهیز شود.
عضو هیأت مدیره شرکت نیان الکترونیک عنوان می‏کند: مباحث آکادمیک همیشه مطرح می‌شود اما تکرار آن‏ها و همچنین طرح مباحث جدید برای افرادی که درگیر کار اجرا هستند، اهمیت دارد.
پرهیزگار برگزاری این دوره آموزشی را توسط روزنامه «دنیای اقتصاد» اقدام مثبتی می‏داند و تصریح می‏کند: در تهران این کلاس‎ها با کیفیت و تعداد بیشتری برگزار می‏شود اما در شهرستان‏ها سطح کلاسها پایین‎تر است و با تعداد کمتری نیز برگزار می‏شود و زمانی که شنیدم این دوره توسط دنیای اقتصاد برگزار می‏شود، برای حضور در آن پیگیری کردم.

لزوم آشنایی مدیران مالی
با روش‎ها و ابزارهای جدید
دکتر اصغر کرمی، دکترای حسابداری و مالی و مدرس این دوره است که در حال حاضر به عنوان مشاور تأمین مالی و سرمایه‎گذاری گروه آریان سعید فعالیت می‎کند و سابقه تدریس در دوره‏های آموزشی مختلفی را دارد و صاحب تألیف، ترجمه و مقاله‏های متعددی در زمینه مباحث مالی است.
وی در حاشیه این دوره آموزشی در خصوص ضرورت برگزاری این کارگاه‏ها اینطور پاسخ می‏دهد: رشد چشمگیر رشته فاینانس در سال‎های اخیر و معرفی ابزارهای جدید مالی این ضرورت را ایجاد کرده که مدیران مالی و فعالان این حوزه با این ابزارهای جدید آشنا شوند.
کرمی با اشاره به اینکه واحد مالی در شرکت‏ها وظایفی از قبیل سرمایه‎گذاری، تأمین مالی یا تقسیم پول دارد، اظهار می‏کند: در دهه‌های اخیر روش‎های جدیدی در کشورهای پیشرو در حوزه مالی مطرح شده که بر حسب مورد ضرورت دارد افراد حرفه‏ای فعال در حوزه مالی با این روش‏ها آشنا شوند برای مثال بیشتر واحدهای تجاری با ابزارهای جدید تأمین مالی اسلامی مشخص شده در سازمان بورس اوراق بهادار آشنا نیستند بنابراین برای آشنایی با این ابزارها و روش‏های جدید برگزاری چنین دوره‏هایی ضروری به نظر می‏رسد.

مشاور تأمین مالی و سرمایه‎گذاری گروه آریان سعید ادامه می‏دهد: در حوزه‏های مالی همواره این ضرورت وجود دارد که مدیران با توجه به متدها و روش‎های موجود برای کاهش هزینه، اطلاعات خود را به‎روز نگاه دارند.
کرمی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر تئوری بودن مطالب ارائه شده در دوره‏های آموزشی مشابه می‌گوید: من این مطلب را قبول دارم زیرا اساتید فعال در این حوزه معمولا آکادمیک هستند و بیشتر در حوزه‌های آموزشی فعالیت کرده‏اند اما باید همزمان با مباحث آکادمیک، مباحث عملی و اجرایی را نیز پشت سر گذاشته باشند به همین دلیل توصیه می‎کنم این دوره‎ها توسط اساتیدی ارائه شود که هم از تجربه‎های حرفه‏ای خوبی برخوردار باشند و هم به لحاظ آموزشی با ابزارهای جدید آشنایی کافی داشته باشند.
مدرس این دوره آموزشی، برگزاری چنین دوره‎ای را توسط یک روزنامه اقتصادی مثبت ارزیابی و تصریح می‏کند: برگزاری این دوره‎ها از جانب نهادهای اقتصادی و مالی می‎تواند مزایای خوبی داشته باشد؛ این نهادها با تخصص‎های لازم در حوزه مالی آشنایی کافی دارند ضمن اینکه در این مجموعه‎ها افراد متخصص در حوزه مالی فعالیت می‎کنند که دستی بر آتش دارند و می‎توانند دوره‎هایی را تعریف و برگزار کنند که با توجه به کمبودها مورد نیاز است و این امر یک مزیت محسوب می‌شود.

کرمی در خصوص ضرورت برگزاری دوره‏های آموزشی مشابه در مشهد عنوان می‎کند: شهر مشهد یکی از قطب‌های صنعتی کشور محسوب می‏شود و شرکت‎های بزرگی در این شهر فعالیت می‎کنند و از آنجایی که واحد مالی قلب یک واحد تجاری محسوب می‎شود بنابراین مدیرانی که در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند باید با ابزارهای جدید حوزه مالی آشنا شوند و بنابراین برگزاری این دوره‎ها در مشهد ضروری به نظر می‌رسد.

مهم‏ترین مطالب ارائه شده

pic2


مهم‏ترین مطالب مطرح شده در این کارگاه آموزشی یک روزه به شرح زیر است:
آشنایی مدیران با مفاهیم، مفروضات، روش‏ها و تکنیک‏های کاربردی مدیریت مالی به منظور ارتقای کیفیت تصمیم‏گیری از اهداف این دوره است. قلمرو مدیریت مالی را می‎توان با توجه به اهمیت امور مالی در اداره بنگاه‎های اقتصادی، وظایف مدیر مالی، ابزارها و روش‌های علمی استفاده شده در این حوزه، کاربرد روزافزون یافته‏های این رشته علمی در بسیاری از تصمیمات استراتژیک و بلندمدت و تدارک اطلاعات مالی سودمند در تصمیم‎گیری و نقش آن در تحقق اهداف واحدهای انتفاعی، تبیین و مشخص کرد.

تحولات پیاپی و تغییرات سریع در عرصه تجارت، اقتصاد، فن‎آوری و سیاست باعث شد قلمرو مدیریت مالی از نظر کمی و کیفی گسترش یابد و به تبع آن، نقش امور مالی در اداره واحدهای انتفاعی با‎اهمیت‏تر شود؛ امروزه قلمرو مدیریت مالی از بنگاه‎های اقتصادی فراتر رفته و در سطح جامعه نیز مطرح شده و در قبال آن مسئولیت یافته به عبارت دیگر مسئولیت اجتماعی نیز در قلمرو مدیریت مالی وارد شده است.
نقش مؤثر مدیریت مالی در تصمیم‎گیری و مدیریت باعث شده که این شغل به عنوان یکی از مشاغل اصلی در ساختار سازمانی مؤسسات به ویژه واحدهای انتفاعی مورد توجه صاحب‎نظران طراحی سازمان قرار گیرد؛ مدیریت مالی از طریق تدارک اطلاعات مالی، نقش سازنده‎ای در تصمیم‌گیری مدیریت، تحقق اهداف و تداوم فعالیت واحدهای انتفاعی داشته است.

مدیریت برای تصمیم‎گیری از اطلاعات مختلف در حوزه‌های مدیریتی استفاده می‎کند؛ برای تسهیل، دقت و سرعت در جمع‎آوری اطلاعات و همچنین صحت آن‏ها می‎توان از نظام اطلاعات مدیریت (MIS) استفاده کرد؛ نظام اطلاعات مدیریت یک نظام جامع اطلاعاتی است که از خرده نظام‎های متعددی تشکیل شده و نظام کلی و خرده نظام‌ها در تعامل با یکدیگر هستند.
متداول‎ترین خرده نظام‎های نظام جامع اطلاعات مدیریت عبارتند از:
- خرده نظام نیروی انسانی
- خرده نظام تولید و مهندسی
- خرده نظام فروش و بازاریابی
- خرده نظام تحقیق و توسعه

- خرده نظام کنترل کیفیت و تضمین مرغوبیت
- خرده نظام خرید و تدارکات
- خرده نظام مالی و حسابداری
اغلب تصمیماتی که مدیران اتخاذ می‎کنند، تبعات مالی دارد به تبع آن اطلاعات حسابداری و مالی از مجموع اطلاعات فراهم شده خرده نظام‎ها، اهمیتی ویژه می‌یابد؛ مدیریت صحیح و کارآمد بدون استفاده از دانش حسابداری و بدون اتکا و استناد مداوم بر اطلاعات مالی، ناممکن یا حداقل کم حاصل است.

تدارک اطلاعات مالی به صورت سیستماتیک و هدفمند، مستلزم طراحی و به‎کارگیری نظام اطلاعات حسابداری است؛ این نظام، مسئولیت جمع‎آوری و گزارشگری اطلاعات مالی را بر عهده دارد، به نحوی که در تصمیم‎گیری سودمند واقع شود؛ اطلاعات فراهم شده زمانی در تصمیم‌گیری مفید است که از ویژگی‌های کیفی نظیر مربوط بودن، قابل اعتماد بودن و قابلیت مقایسه برخوردار باشد.
مدیر مالی در قلمرو خود متولی اجرا و انجام وظایفی در خصوص مسائل مالی است که تنها به او واگذار شده است. از جمله این وظایف، اتخاذ تصمیمات در سه حوزه اصلی سرمایه‏گذاری، تأمین مالی، تصمیمات مربوط به سیاست‎های تقسیم سود است.

تحلیل‎گری مالی

pic۳


تحلیل مالی از جمله وظایف مدیر مالی است که با تبیین و مطالعه وضعیت و عملکرد گذشته امکان برنامه‎ریزی مالی آینده را فراهم می‎کند. مدیر مالی در حقیقت تحلیل‎گر مالی واحد انتفاعی و از استفاده‎کنندگان اطلاعات مالی است. استفاده‎کنندگان بنا به نیاز خود از اطلاعات و گزارش‌‎های مالی استفاده می‎کنند بنابراین شناخت این نیاز برای تحلیل گر مالی ضروری است.
این که مدیر مالی فرایند تحلیل‌گری مالی را با چه ابزار و شیوه‌ای، برای چه کسی، در چه زمانی و با چه هدف و نیازی انجام می‌دهد؛ یکی از شیوه‎های متداول تحلیل‌گری مالی، تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی است؛ لازمه تجزیه و تحلیل صورت‎های مالی، آگاهی کامل از عناصر صورت‌های مالی، شناخت نیازهای استفاده‎کنندگان که تحلیل مالی برای رفع این نیازها انجام می‎گیرد و شرایط زمانی و مکانی تحلیل مالی است که با در نظر گرفتن عوامل دیگری، نظیر وضعیت و سیاست واحد انتفاعی، صنعتی که واحد انتفاعی در آن فعالیت می‎کند، تحلیل‎گری مالی انجام می‌گیرد.
تحلیل‎گری مالی با استفاده از نسبت‌های مالی، معیاری برای سنجش عملکرد مدیریت است که نتایج به دست آمده در یک سال مالی، با گذشته (روند) مقایسه می‏شود تا از عملکرد مدیریت در روند آگاهی حاصل آید.

در پاره‌ای از مواقع برای شناخت و سنجش بهتر عملکرد و تأثیر این عملکرد در تداوم فعالیت، نسبت‌های مالی یک دوره با یکدیگر سنجش می‌شود تا از ترکیب مناسب متغیرهای مالی آگاهی لازم به دست آید؛ مدیر مالی در تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی تنها به مقایسه نتایج با گذشته اکتفا نخواهد کرد زیرا در یک محیط رقابتی، سنجش توان و عملکرد واحد انتفاعی در مقایسه با توان و عملکرد سایر واحدهای انتفاعی که در همان صنعت فعال هستند، بسیار ضروری است.
تحلیل‌گری مالی عبارت است از شیوه‌ای که برای استفاده‌کنندگان اطلاعات مالی این امکان را فراهم کند تا هنگام تصمیم‌گیری برای مقاصد اقتصادی به اطلاعاتی، آن هم به شکلی خاص دست یابند که از طریق سیستم اطلاعات موجود، امکان دسترسی به آن‌ها وجود ندارد بنابراین، مهارتی است حرفه‌ای، تا به شکل منطقی اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری فراهم شود.

از طرفی، وجود اقلام و ارقام مفصل در صورت‎های مالی این ضرورت را ایجاد کرده تا با انجام تحلیل‎گری مالی، اعداد و اقلام به شکل خلاصه شده تحلیل و تفسیر شوند و امکان بهره‎برداری از آن‌ها افزایش یابد.

گزارش‎های مالی
هر گزارشی که مشتمل بر صورت‌های مالی باشد یا بخش عمده آن را صورت‎های مالی تشکیل دهد یا متکی و منظم به صورت‌های مالی باشد، گزارش مالی محسوب می‌شود.
محصول‌ نهایی‌ فرایند حسابداری‌ مالی‌، ارائـه‌ اطلاعات‌ مالی‌ به‌ استفاده‌کنندگان‌ مختلف‌، اعم‌ از استفاده‌کنندگان‌ داخلی‌ و استفاده‌کنندگان‌ خارج‌ از واحد تجاری‌، در قالب‌ گزارش‎های‌ حسابداری‌ است‌؛ صورت‎های‌ مالی‌، بخش‌ اصلی‌ فرایند گزارشگری‌ مالی‌ را تشکیل‌ می‌دهد.
یک مجموعه‌ کامل‌ صورتهای‌ مالی‌ شامل ترازنامه‌، صورت‌ سود و زیان‌، صورت‌ سود و زیان‌ جامع‌ و صورت‌ جریان‌ وجوه‌ نقد و یادداشت‎های‌ توضیحی‌ است؛ دیگر نکات تشکیل‌دهنده‌ گزارشگری‌ مالی‌ مواردی‌ از قبیل‌ گزارش‌ مدیران‌ درباره‌ فعالیت‌ واحد تجاری‌ و گزارش‌ تحلیلی‌ مدیران‌ است که‌ همراه‌ با گزارش‌ حسابرس‌ مستقل‌ و صورت‌های‌ مالی‌ مجموعه‌ای‌ تحت‌ عنـوان‌ گزارش‌ مالی‌ سالانـه‌ را تشکیل‌ می‌دهـد.

گزارشگری‌ مالی‌ منعکس‌کننده‌ حساب‌دهی‌ واحد تجاری‌ در قبال‌ منابع‌ آن‌ است‌ و از این‌ رو مبنایی‌ برای‌ ارزیابی‌ وظیفه‌ مباشرت‌ مدیریت‌ و اتخاذ تصمیمات‌ اقتصادی‌ فراهم‌ می‌آورد؛ صورت‎های‌ مالی‌ به‌ عنوان‌ بخش‌ اصلی‌ فرایند گزارشگری‌ مالی‌، به‌ استفاده‌کنندگان‌ مختلف‌ در ارزیابی‌ وضعیت‌ مالی‌، عملکرد مالی‌ و انعطاف‌پذیری‌ مالی‌ واحد تجاری‌ یعنی‌ «واحد گزارشگر» یاری‌ می‌رساند.

اهداف تحلیل‎گری مالی
هدف‎های تحلیل‌گری مالی، تأمین انواع اطلاعات مالی مورد نیاز جهت تصمیم‌گیری است؛ یکی از هدف‎های اصلی فرایند تحلیل‎گری مالی کشف نقاط قوت و ضعف واحد انتفاعی از دیدگاه مالی است؛ با تحقق این امر، پیگیری اهداف کسب سود و حداکثر کردن ثروت سهام‎داران میسر می‎شود و به تبع آن برنامه‎های مالی مطلوب آینده طرح‏ریزی و پیشنهاد می‌شود.

تجزیه و تحلیل صورت‎های مالی
تحلیل و بررسی انواع گزارش‎های مالی، اساس تحلیل‎گری مالی است؛ گزارش‎های مالی به صورت‎های مختلف تهیه می‌‎شود؛ صورت‌های مالی اساسی به سه صورت مالی زیر طبقه‏بندی می‎شود:
- ترازنامه یا صورت وضع
- صورت سود و زیان یا صورت عملکرد مالی
- صورت گردش وجوه نقد

در تجزیه و تحلیل صورت‎های مالی، موارد اساسی زیر باید مد نظر باشد:
الف: شناخت انواع صورت‎های مالی اساسی؛
ب: شناخت عناصر و ماهیت هر یک از اقلام صورت‎های مایل اساسی؛
ج: آشنایی با نحوه گزارشگری و طبقه‎بندی صورت‌های مالی اساسی؛
د: آشنایی با نحوة ارتباط بین اقلام انواع صورت‌های مالی اساسی با یکدیگر؛

هـ : آشنایی با چگونگی استفاده از یادداشت‌های مالی و گزارش‌های مکمل؛
و: آشنایی با روش‌های تجزیه و تحلیل صورت‎های مالی نظیر نسبت‌های مالی.
انواع نسبت‏های مالی شامل نسبت‎های نقدینگی، فعالیت، اهرمی، بازار و سودآوری را شامل می‌شود.

نقاط قوت تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی
- مهم‌ترین ابزار شناخت نقاط ضعف و قوت یک واحد انتفاعی است.
- با بررسی گذشته، اطلاعات لازم جهت برنامه‌ریزی مالی آینده را فراهم می‌کند.
- مهم‎ترین ابزار سنجش عملکرد مدیریت (کارایی و اثربخشی) واحد انتفاعی است.
- اطلاعات با ارزشی را فراهم می‌کند که در ارزیابی گذشته و پیش‌بینی آینده سودمند است.

- تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی با استفاده از نسبت‌های مالی، ارتباط بین دو یا چند متغیر مالی را نشان می‌دهد.
- چگونگی دستیابی به اهداف تعیین شده را از طریق ارتباط بین اقلام معین صورت‌های مالی با اهداف مشخص نشان می‌دهد.
- پیش‌بینی وضعیت آینده واحد انتفاعی را امکان‌پذیر می‎سازد.

- نسبت‌های مالی به دست آمده همانند درجه حرارت بدن که اگر از میزان مشخص دور شود نشانگر عدم سلامت بدن است، عمل می‌کنند.
- اولین قدم برای پیش‌بینی آینده تلقی می‌شود.

- تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی با استفاده از نسبت‌های مالی، در بسیاری از مواقع به قدرت پیش‌بینی تحلیل‌گر بستگی دارد که از تجربیات گذشته، توانایی‌های حرفه‌ای و نظرات شخصی وی سرچشمه می‌گیرد.
- اطلاعات حسابداری مندرج در صورت‌های مالی که تحلیل‌گری مالی بر اساس آن‌ها صورت می‌گیرد، از یک طرف تاریخی است و ممکن است با ارزش جاری هماهنگی نداشته باشد.
- تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی، اطلاعات مربوط به وضعیت و عملکرد گذشته واحد انتفاعی را فراهم می‌کند.
- اطلاعات حسابداری مندرج در صورت‌های مالی، گویای همه واقعیات واحد انتفاعی نیست که این امر موجب می‎شود تحلیل‌گر مالی در ارزیابی واحد انتفاعی دچار اشتباه شود.

برنامه‎ریزی مالی
برنامه‌ریزی مالی عبارت است از فرایند تجزیه و تحلیل فرصت‎های تأمین مالی و سرمایه‌گذاری واحد انتفاعی، پیش‎بینی آثار آتی تصمیمات فعلی به منظور پرهیز از غافلگیری و همچنین درک ارتباط بین تصمیمات فعلی و تصمیمات آتی، تصمیم‌گیری درباره استراتژی‌هایی که باید به موقع اجرا گذاشته شوند و اندازه‌گیری عملکرد آتی در مقایسه با هدف‌ها و استانداردهای تعیین شده در برنامه مالی.
در برنامه‌ریزی مالی توجه به یک سری اصول اساسی که در حقیقت فرایند برنامه‌ریزی مالی را مشخص می‌نماید، ضروری است.

بودجه‌بندی سرمایه‌ای
بودجه‌بندی سرمایه ای، فرایند ارزیابی سرمایه‌گذاری در دارایی‌های بلندمدت و انتخاب مناسب‌ترین آن‌ها از طریق تجزیه و تحلیل مالی پروژه‌ها با استفاده از روش‌های علمی و کاربردی است. مخارج سرمایه‌ای برای یک دوره بودجه برآورد و پیش‌بینی می‎شود.
مراحل بودجه‎بندی سرمایه‌ای
بودجه‌بندی سرمایه‌ای از ویژگی‎هایی برخوردار است که تجزیه و تحلیل مالی و بررسی دقیق و سیستماتیک در خصوص انواع پروژه‌های سرمایه‌ای را ضروری می‌سازد؛ این مراحل عبارتند از:

- شناسایی پروژه های سرمایه گذاری
- برآورد و منافع و مخارج هر یک از پروژه‌ها
- ارزیابی پروژه‎های پیشنهادی

-رتبه‌بندی پروژه‌ها بر اساس مخاطرات و بازده مورد انتظار
- انتخاب بهترین پروژه با توجه به منابع موجود
- تهیه و تنظیم بودجه مخارج سرمایه‌ای

- ارزیابی مجدد پروژه‌‎ها پس از تصویب