نیرومندتر از همیشه
شادی آذری شی ‌جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین که توانسته است بیش از هر رهبر دیگری از زمان مائو زدونگ تاکنون کسب قدرت کند، به تازگی افتخار دیگری بر افتخارات گذشته‌ خود افزوده است. چین با عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان براساس معیار برابری قدرت خرید، وارد سال 2015 خواهد شد. البته شی این دستاورد خود را به هیچ‌وجه جار نخواهد زد. در واقع رهبران چین به این حقیقت واقفند که ترقی کشورشان برخی از غربی‌ها را برآشفته می‌کند. اما بی‌شک هیجانات ناشی از تحولات چین در سال پیش رو بیشتر خواهد شد. چین تحت رهبری شی تلاش کرده است ادعای خود نسبت به مناقشات مرز آبی در غرب اقیانوس آرام را به اجرا گذارد و این موضوع تنش‌ با همسایگان و آمریکا را افزایش داده است. در سال 2015 این اختلافات فروکش نخواهد کرد.
چین اعلام کرده است که ۲۰۱۵ باید سال «همکاری‌های دریایی» بین ملت‌های آسیای جنوب شرقی باشد. اما نشانه‌های چندانی وجود ندارد که از کاهش ادعاهای چین نسبت به دریاهای شرق و جنوب چین حکایت داشته باشد. چین سازه‌هایی در جزایر و تپه‌های دریایی مورد مناقشه بنا کرده، کشتی‌های گارد ساحلی خود را برای گشت‌زنی به آنجا فرستاده و در دریاهای مذکور به اکتشاف نفت و گاز پرداخته است.
برخی کشورها بیم آن را دارند که چین یک «منطقه تشخیص پدافند هوایی» را بر فراز دریای جنوب چین اعلام کند، یعنی درست همان کاری که برای تهدید ژاپن و آمریکا در سال 2013 در مورد دریای شرق چین انجام داد. چنین منطقه‌ای نیازمند آن است که هواپیماهایی، حتی در محدوده هوایی بین‌المللی، در داخل آن به پرواز درآیند تا به مقامات چینی گزارش ارائه کنند. گر چه چنین منطقه هوایی‌ای تاثیر چندانی بر ترافیک هوایی نخواهد داشت، اما سایر کشورهای منطقه این اقدام را حرکتی تحریک‌آمیز تلقی خواهند کرد. این احتمال وجود دارد که تا اوایل سال 2016، یک دادگاه سازمان ملل متحد بر پرونده‌ای که توسط فیلیپین علیه ادعاهای چین گشوده شده است، داوری کند. چین اعلام کرده است که رای این دادگاه را نخواهد پذیرفت.
شی امیدوار است که قدرت اقتصادی چین باعث شود سایر کشورها از واکنشی بیش از هتاکی لفظی بپرهیزند. در سال ۲۰۱۵ چین در چندین مذاکره تجارت آزاد به پیشرفت‌هایی دست خواهد یافت. از جمله این مذاکرات، مذاکره‌ای است با کره‌جنوبی و ژاپن (مشهور به شراکت اقتصادی جامع منطقه‌ای) که مدت‌ها بود امید به توافق برای آن وجود داشت. مذاکره دیگر نیز مذاکره‌ای است با ۱۰ عضو آسه‌آن و استرالیا، هندوستان، ژاپن، نیوزیلند و کره‌جنوبی. با وجود آنکه رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۵ کندتر خواهد شد، اما این کشور به‌عنوان منبعی برای تقاضا و سرمایه‌گذاری از سایر کشورهای منطقه و خارج از منطقه بسیار جذاب‌تر خواهد بود. به عنوان مثال چین در سال آینده به کشوری تبدیل خواهد شد که بیشترین هزینه را در جهان صرف سفرهای کاری می‌کند (البته پولی بیشتر از آن را صرف مسافرت‌های داخلی کوتاه خواهد کرد). در سال ۲۰۱۵ برای نخستین بار، سرمایه‌گذاری خارجی چین از جذب سرمایه خارجی‌‌ها در این کشور بیشتر خواهد شد.کندی رشد اقتصادی چین بر سودای روزافزون این کشور تاثیر نخواهد گذاشت. چین قصد دارد یک ایستگاه فضایی را احتمالا ظرف یک دهه راه‌اندازی کند و یک فضانورد را روی کره ماه فرود آورد. تدارکات این کار در دست اقدام است. در سال ۲۰۱۶ چین یک آزمایشگاه فضایی به نام تیانگونگ-۲ را که فناوری‌های یک ایستگاه فضایی را به آزمایش می‌گذارد، تاسیس خواهد کرد. در سال آینده یک فضاپیمای چینی پس از جمع‌آوری نمونه‌هایی از ماه، به زمین باز خواهد گشت. چین به تازگی ساخت تجهیزات فضایی جدیدی را در جزیره هاینان به پایان رسانده است. مقامات این کشور امیدوارند که این تاسیسات به مرکز بزرگی برای جذب توریست در سال پیش رو تبدیل شود و هزاران بازدیدکننده برای تماشای پرتاب فضاپیما به آنجا بروند.
شی مقتدر
چنین تجلی‌هایی از قدرت روزافزون چین به استحکام جایگاه شی در داخل کشور کمک خواهد کرد. در سال پیش رو بیش از پیش مشخص خواهد شد که شی توانسته است خط مشی «رهبری جمعی» حزب کمونیست را که زمانی مقدس شمرده می‌شد، به نفع خود کنار زند. اما قدرت او باعث نخواهد شد که کاملا احساس امنیت کند. در سال ۲۰۱۵ تعداد کاربران اینترنت در چین به ۷۵۰ میلیون نفر خواهد رسید این رقم دو برابر مجموع کاربران آمریکا و ژاپن خواهد بود. بسیاری از این کاربران چینی از رسانه‌های اجتماعی استفاده خواهند کرد تا در بحث‌های مربوط به مسائل جاری کشور شرکت کنند. برخی از آنان که از تهور بیشتری برخوردارند، حزب کمونیست و رهبران آن را به شدت مورد انتقاد قرار خواهند داد. ارتشی عظیم از سانسورچی‌ها تلاش خواهند کرد تا این افراد را تحت کنترل داشته باشند.
کاربران اینترنت در چین موضوعات زیادی را برای بحث در سال 2015 در اختیار خواهند داشت. بی‌شک آنها جزئیاتی را که در بررسی‌های مربوط به پرونده ژو یونگ‌کانگ روشن خواهد شد، دنبال خواهند کرد. ژو یونگ‌کانگ یک فرمانده امنیتی بازنشسته است که بلندپایه‌ترین سیاستمداری است که از زمان روی کار آمدن حزب کمونیست در سال 1949 میلادی تاکنون به اتهام فساد مورد بازجویی قرار می‌گیرد.
یک آزمون مهم برای سنجش قدرت شی این خواهد بود که آیا او تصمیم خواهد گرفت ژو را که دارای ارتباطات و نفوذ بسیار زیادی است به دادگاه بکشاند یا نه. این احتمال قوی وجود دارد که شی این کار را انجام دهد. اگر این‌طور شود، این پرونده نمونه‌ای خواهد بود از تخلفات موجود در رده‌های بالای حزب کمونیست چین.