الویت بندی، امکان سنجی و توسعه طرح‌های گردشگری در پیش است
کنسرسیوم همکاری توسعه فضاهای گردشگری متشکل از 65 شرکت معتبر مهندسین مشاور و پیمانکاران به منظور تعمیق مبانی معماری در توسعه پایدار و رشد هدفمند و تاثیرگذار طرح‌های گردشگری در سراسر کشور طی سال 93 با پروژه شهر سلامت شیراز به عنوان بزرگترین سطح پزشکی در خاورمیانه آغاز به کار کرد. این کنسرسیوم اولویت طرح‌های گردشگری را مشخص و طی مذاکره با مقامات دولتی و شهرداری‌ها امکان‌سنجی و توسعه منسجم طرح‌های گردشگری را در مجاری کارشناسی و حرفه‌ای بررسی می‌کند. مصاحبه کوتاهی با مهندس شهرام آلبا، مدیرعامل شرکت کنسرسیوم همکاری توسعه فضاهای گردشگری انجام داده‌ایم که در زیر می‌آید:

مهندس آلبا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این کنسرسیوم براساس چه ضرورت‌هایی شکل گرفته و چه اهداف و برنامه‌هایی را دنبال می‌کند و این که نقش آن در توسعه گردشگری ایران تا چه اندازه می تواند باشد، گفت:

ضرورت برنامه‌ریزی برای فعالیت در تاسیسات گردشگری، از جایی آغاز شد که بحث درآمدهای نفتی و بودجه‌هایی که بر این اساس تنظیم می‌شد در دو سال اخیر تغییرات نزولی کرد. به عنوان گروه مهندسی مشاور به این نتیجه رسیدیم که با چنین شرایطی، هیچگونه پروژه‌ی عمرانی تعریف نمی‌شود و به همین خاطر برای جلوگیری از دست دادن نیروهای مهندسی باید چاره‌ای می‌اندیشیدیم، شرایط فرسایشی عملا در سایر بخش‌های اقتصادی نظیر صنعت، کشاورزی حمل و نقل نیز تاثیر داشته است. وی افزود:

در چنین شرایطی تنها بخشی که در کشور به صورت عادلانه در ایران توزیع شده و جزو نعمات الهی است بخش گردشگری است، از آنجا که بنگاه‌های اقتصادی مهندسی و مشاوران با نبود بودجه‌های عمرانی در حال از هم پاشیدگی بودند، اما هر کدام در حوزه‌ای دارای تجربیاتی هستند و این بار به دور هم گرد آمدند و به دنبال کاربری‌های جایگزین افتادند، به علاوه درآمدهای کاذب در بخش‌های دیگر موجب شده بود که توقع سرمایه‌گذاران از صنعت گردشگری غیرواقعی باشد. تجربیات بیست ساله ما در پروژه‌های گردشگری نشان داد که با تعیین ضوابط می‌توان سرنوشت طرح‌های توسعه‌ای گردشگری را در مسیر صحیح قرار داد.

مدیرعامل کنسرسیوم گردشگری اظهار کرد: گردشگری 2 طیف اساسی از جمله پزشکی و گردشگری تندرستی دارد که البته طیف های دیگری شامل گردشگری سلامت، ورزشی، تحصیلی، علمی، همایشی، اکوتوریستی مذهبی و بازرگانی هم دارد که ما در این طیف گسترده به این فکر افتادیم که با هم‌افزایی برای جبران کمبودها چاره‌اندیشی کنیم.
مهندس آلبا تصریح کرد: گردشگری، چهارمین صنعت درآمدزای دنیا است که با توجه به کاهش قیمت نفت در حال حاضر در دنیا سومین صنعت درآمدزا به شمار می‌رود. اگر برنامه‌ریزی و استفاده صحیح از موقعیت‌های موجود در عرصه گردشگری صورت نگیرد، عملا با همان اتفاقی روبه‌رو خواهیم بود که به دلیل نبود تجربه در ۱۰۰ سال پیش به سر صنعت نفت کشور آمد.

وی اظهار کرد: وجود کنسرسیوم موجب شده تا نیازهای اولیه‌ حیاتی گردشگری در هر استان در قالب فضاهای گردشگری در مسیر توسعه پایدار تعریف و پیگیری شود. ایده‌ها و برنامه‌های کنسرسیوم نیز با اقبال استانداری‌ها همراه بوده است.
مدیرعامل کنسرسیوم یکی از اهداف عمده تشکیل این مجموعه را انجام فعالیت‌های فرهنگی عنوان کرد و گفت: به این نتیجه رسیده‌ایم که بدون در نظر گرفتن کوشش‌های فرهنگی مجموعه اقدامات ما بی‌ثمر خواهد بود و تداوم این مجموعه امکان نخواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۵ شهرک سلامت در دست و که مراحل زیرساخت آن در حال انجام است.

مهندس آلبا افزود: در حال حاضر مذاکراتی با معاونت گردشگری در خصوص ۱۰ چشمه آب معدنی (رامسر، کتالم، سادات محله، لاویج، لاریجان، بلیران، شادمان گرماب مشهد، اهرم بوشهر، ورتون اصفهان، قطور سوئی مشکین شهر و سولان سرعین) با خواص درمانی بالا انجام شده که کارهای طراحی صورت گرفته و در شرف رونمایی تفاهمات هستیم.

مدیرعامل کنسرسیوم اظهار کرد: در مرحله اول ارائه خدمات کیفی مناسب به گردشگران داخلی صورت می گیرد و در مرحله دوم برای کشورهای مسلمان (همسایه) و در نهایت برای اتباع خارجی انجام می شود.
وی اعلام کرد: فعالیت کنسرسیوم فقط در زمینه سلامت نیست و پروژه های دیگری را نیز در زمینه ورزشی مثل ورزشگاه بزرگ یزد و دهکده های المپیک با هدف سودآوری و بهره مندی از حداکثر پتانسیل این مجموعه ها در بردارد.
مهندس آلبا تعیین ضوابط و مقررات حداقل برای کلیه کاربرهای گردشگری را موضوع مهمی دانست و گفت: این کار می تواند بحث تسهیلات برای ساخت فضاهای گردشگری را قانونمندتر از گذشته کند.

وی همچنین رعایت پارامترهای محیط زیست را به عنوان یک اصل مهم برای پروژه های کنسرسیوم دانست و اظهار کرد: رعایت این اصول باعث تسهیل در صدرو مجوزها، عملیات اجرایی و سرمایه گذاری‌ها می‌شود.
مهندس آلبا گفت: از ابتدا تاکنون در پروژه ها از انرژی های تجدیدپذیر استفاده کرده ایم. وی در پابان طولانی شدن پروژه ها را سهم مهلکی برای سرمایه گذاران برشمرد.