باران عقیلی نفت و گاز، این ثروت افسانه‌ای پرسود و پردردسر، خاورمیانه را به مهمترین و متفاوت‌ترین بخش جهان تبدیل کرده‌است. خاورمیانه نیمی از ذخایر شناخته‌شده نفت‌و‌گاز جهان را دارد. در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی درباره تغییر در بازار انرژی جهان به‌خاطر کشف تکنولوژی جدید استخراج نفت و گاز از دل صخره‌ها و شن‌های نفتی در آمریکا و کانادا منتشر شده‌است.
سازمان جهانی انرژی اعلام کرده که تکنولوژی استخراج نفت و گاز شیل، آمریکا را در دهه آینده از واردات نفت بی‌نیاز می‌کند و این کشور را به صادرکننده انرژی تبدیل خواهد کرد. اما حتی اگر این تحلیل خوش‌بینانه هم درست باشد، باز هم چیزی از اهمیت خاورمیانه به عنوان بستر انرژی جهان کم نمی‌کند. دلیل آن را در این گزارش بخوانید. البته اینکه اهمیت خاورمیانه به عنوان بستر انرژی جهان همچنان ادامه می‌یابد، هم خبر خوب است و هم خبر بد. خبر بد از این بابت که خاورمیانه با این اهمیتی که دارد، همچنان صحنه مداخلات خارجی، نزاع‌های منطقه‌ای و داخلی خواهد ماند و تا سال‌ها، از خاورمیانه بوی باروت و خون به مشام خواهد رسید.
خاورمیانه، منطقه‌ای است که بخش‌های عمده‌ای از غرب آسیا به اضافه مصر و به غیر از قفقاز را شامل می‌شود. این منطقه که شامل بحرین، قبرس، مصر، ایران، عراق، رژیم صهیونیستی، اردن، کویت، لبنان، عمان، فلسطین، قطر، عربستان، سوریه، ترکیه، امارات و یمن می‌شود. تقریبا نیمی از ذخایر نفتی جهان را در خود جای داده‌است. در این گزارش که توسط سایت سی‌ان‌ان تهیه شده، می‌بینید که کدام کشور چه میزان ذخیره انرژی نفت و گاز دارد.