وام خودرو 6روزه تمام شد
تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو که قرار بود 6 ماهه به متقاضیان خرید اقساطی واگذار شود با استقبال بی نظیر خریداران، 6 روزه به پایان رسید.

دولت از روز دوشنبه18 آبان تسهیلات جدیدی برای خریداران خودروی ایرانی در نظر گرفت که خریداران می‌توانستند تا سقف 25 میلیون تومان و حداکثر 80 درصد قیمت خودروی خریداری شده را وام بگیرند. اما بانک مرکزی که پرداخت وام خرید خودرو را تا سقف مشخصی تقبل کرده بود وقتی دید خودروسازان از سقف توافق شده با آنها، بیشتر هم فروخته‌اند به ناچار دست به نامه شد و با انتشار اطلاعیه‌ای از وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین شرکت‌های خودروسازی خواست تا به سقف تعیین‌شده در این مورد که فروش 110 هزار دستگاه خودرو با وام بود، توجه کنند و بیشتر از آن نفروشند.

بانک مرکزی اعلام کرد امکان افزایش این سقف وجود ندارد و اگر خودروسازان بیشتر از این سطح ثبت نام کنند نظام بانکی منابع لازم برای آن را تامین نخواهد کرد. اما گویا خودروسازان که همزمان با فروش اقساطی تولید خود را هم افزایش داده بودند، خوشنود از فروش چندین هزار دستگاه در فاصله 6 روز، تمایل به ادامه استفاده از تسهیلات بانک مرکزی را داشتند. از این رو این موضوع به محل اختلاف بین خودروسازان و بانک مرکزی تبدیل و دست آخر با توقف این طرح، پرونده وام خودرو25 میلیونی هم بسته شد.

در شرایطی که دولت با هدف رونق تولید و خروج از رکود، پرداخت تسهیلات خودرویی را در برنامه قرار داده بود اما به اعتقاد برخی کارشناسان توقف این طرح از سوی بانک مرکزی به موقع انجام شد چراکه فروش بیشتر از این میزان خودرو با وام 25 میلیون تومانی می‌توانست آثار تورمی به همراه داشته باشد. برخی ناظران هم معتقدند با چنین اقداماتی نه کیفیت خودروهای داخلی افزایش می‌یابد و نه رضایت مصرف‌کنندگان تامین خواهد شد.