حضور ایران درمیان کشورهای دارای شبکه شتاب نگار زلزله
ایران از نظر شبکه شتاب نگاری زلزله پس از آمریکا و ژاپن در رده سوم جهان قرار دارد. مهندس معین فر که به عنوان «پدر مهندسی زلزله ایران» شناخته می شود، با اعلام این مطلب گفت: شبکه شتاب نگار، نیروی زلزله را به صورت دیجیتال ثبت می کند و دراین زمینه تاکنون موارد بی نظیری نیز ثبت شده که رکورد طبس یکی از این موارد محسوب می شود و کماکان برای دنیا باقی مانده است.
وی افزود: این شبکه در حقیقت یک کار ملی و جهانی است و بر مبنای همین اطلاعات می توان نقشه های زلزله را تهیه و مناطق خطرناک تر را مشخص کرد.
وی ادامه داد: مبنای این شبکه با «ریشتر» تفاوت دارد و مربوط به اثری است که زلزله در یک مکان می تواند داشته باشد و تخریب ساختمان با این عدد شناخته و نیروی شتاب در آن سنجیده می شود.
وی که هر ۴ سال در انجمن مهندسی زلزله اروپا شرکت می کند، افزود: تا زمانی که توان داشته باشم برای ارتقای سطح علمی خود و کشور در همایش های تخصصی شرکت می کنم.
معین فر با توجه به فعالیت های سال های گذشته در خصوص انبوه سازی و تخصصی سازی در داخل کشور و انطباق این سازه ها با استاندارد های جهانی زلزله گفت: پروژه هایی که توسط فارغ التحصیلان دانشگاه که مهندسی زلزله را نیز گذرانده اند انجام شده و تعداد آنها نیز قابل توجه است، خیلی بهتر اند و مطابقت بیشتری با استانداردهای روز دنیا دارند.
وی با تاکید بر بکارگرفتن نظارت واقعی در ساخت و ساز ،گفت: با توجه به وجود آیین نامه ها، اگر نظارت در ساخت و ساز به صورت کامل اجرا شود، خطر تخریب نسبت به ساختمان هایی که تازه ساخته می شود کاهش می یابد.
وی در خصوص وجود ساختمان های قدیمی نیز گفت: خوشبختانه به سبب بالا رفتن نرخ زمین، ساختمان های قدیمی در شهر ها تخریب و ساختمان های جدید جایگزین می شود، ولی در روستاها این کار انجام نمی شود و ساختمان های قدیمی نیز کماکان در معرض خطر تخریب بر اثر زلزله هستند.
وی ادامه داد: تاکنون چند بار صحبت هایی در خصوص بازسازی بافت های فرسوده شده و بودجه هایی نیز برای مقاوم سازی آنها در نظر گرفته شده ولی جدی گرفته نشده است.
وی تصریح کرد: اگر اداره سازمان ها و نهادهای مرتبط با ساختمان به صورت NGO انجام شود و دولت در آن دخالت نداشته باشد، بخش زیادی از مشکلات این صنعت حل می شود.